اخبار فارس اس ام اس

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی (پارتیزانی) چیست؟ 8 اصل اساسی+ بررسی نمونه

طبق آمار Content365، با بازاریابی چریکی حدوداً 90 درصد پول کمتری برای تبلیغات خرج می‌کنید. جیپ (Jeep) برندی با بودجه کلان است؛ اما برای این تبلیغ، فقط به‌اندازه خرید یک سطل رنگ هزینه‌ کرد! این برند با رنگ‌، پارکینگ‌هایی را در فضاهای غیر عادی کشید تا نشان دهد حتی در نامناسب‌ترین فضاها، جیپ با قدرت بی‌نظیرش پارک می‌کنند. البته مطمئن شوید که تبلیغات پارتیزانی روی برندتان جواب می‌دهد و ضدتبلیغ نمی‌شود! اگر گوریلا مارکتینگ مناسب برندتان نیست، از پنل پیامکی استفاده کنید. تعرفه قیمت پنل پیامکی نیز مانند تبلیغات چریکی کاملاً اقتصادی است. 

برای دریافت بالاترین بازخورد در دنیای مدرن، با تبلیغات سنتی، پرهزینه و تکراری خداحافظی کنید و پیام خود را با شیوه‌های خلاقانه و غیرمنتظره به مخاطب برسانید و احساسات او را برانگیزید. در این مسیر تخیل، ابتکار، خلاقیت، نوآوری و شیطنت شماست که مخاطب را به خود جذب می‌کند. مانند یک چریک خبره، پیش‌بینی نشده و باهوش، بیزینس پلن بچینید و اجرا کنید. 

8 اصل اساسی در گوریلا مارکتینگ برای دریافت بیشترین بازدهی از تبلیغات

شما در Viral marketing به مخاطب وابسته هستید؛ زیرا پیام تبلیغاتی باید مانند ویروس به همه سرایت ‌کند. جونا برگر در کتاب مُسری می‌گوید: پیام باید مفید، کاربردی و دارای یک محرک قوی باشد تا مردم را وادار به صحبت از شما یا اشتراک‌گذاری محتوایتان کند. آن‌ها از اینکه باهوش به نظر برسند، احساسات یا آگاهی‌شان را به اشتراک بگذارند، خوششان می‌آید. 

تبلیغات پارتیزانی؛ راهی برای تبلیغات موثر با هزینه کمتر

برقراری تعامل با تبلیغات چریکی؛ مخاطب را بخشی از تبلیغات کنید

گوریلا مارکتینگ؛ راهی برای افزایش فروش به کمک ایده‌های خلاقانه

معایب گوریلا مارکتینگ چیست؟

در نظرسنجی Content365، 57 درصد شرکت‌کننده‌ها موافق بودند که گوریلا مارکتینگ شیوه بازاریابی موثری است، اما مانند هر روش تبلیغاتی دیگر، بدون ریسک نیست و با داشتن معایب زیر ممکن است نتیجه دلخواه را به شما ندهد.

  1. جامعه هدف مشخصی ندارد و ارزیابی نتایج و میزان تأثیرگذاری آن دشوار است.
  2. نیازمند قوه تخیل، نوآوری و ابتکار بالاست و نباید به‌هیچ‌عنوان از ایده‌های تکراری استفاده کنید.
  3. درصورتی‌که پیام تبلیغاتی واضح، شفاف و قابل‌درک نباشد، شاید اثر عکس بگذارد.
  4. گاهی پیام‌های متفاوتی علاوه‌بر پیام تبلیغاتی مورد نظر منتقل می‌کند.

تبلیغات چریکی؛ راهی برای جذب سریع مخاطب

تبلیغات پارتیزانی؛ بیشترین تأثیرگذاری با کمترین هزینه

معرفی گوریلا مارکتینگ و بررسی مزایا و معایب آن در سایت استار اس ام اس
راهنمای مطالعه

حتی اگر فرصت تبلیغاتی برای شما نیست، باز هم کمین کنید تا در زمان و مکان مناسب، برندتان را به مردم معرفی کنید. مثلاً در یک تبلیغ پپسی برای تحقیر کوکاکولا شنل آن را پوشیده و هالووین ترسناکی آرزو کرده است. اما کوکاکولا با نوشتن جمله (همه می‌خواهند قهرمان شوند!) تبلیغ پپسی را به نفع خود تمام کرد.

چرا باید از تبلیغات پارتیزانی استفاده کنیم؟ 

بازاریابی پارتیزانی نوع از تبلیغات است که اجرای آن نیاز به سرمایه بالا ندارد و به‌جای آن  نیازمند انرژی، زمان، خلاقیت، و دانش متقاضی می‌باشد. این کمپین‌ها به خاطر غافلگیرکننده بودنشان بیشتر از دیگر انواع تبلیغات در یاد مخاطبان باقی می‌مانند. در ادامه ۸ ویژگی مهم و تاثیرگذار در بازاریابی چریکی را معرفی کرده ایم.

  1. بسیار کم‌هزینه است و با کمترین بودجه، بالاترین سودآوری را دارد.
  2. در این روش سرمایه شما ابتکار، خلاقیت، نوآوری، تخیل و انرژی‌تان است.
  3. باید مخاطب عام را حین روزمرگی طوری غافلگیر کند تا نتواند آن را نادیده بگیرد.
  4. توهین‌آمیز نباشد و متناسب با اخلاق و فرهنگ مخاطب طراحی شود.
  5. باتوجه‌به چرخه عمر محصول؛ به‌موقع تبلیغات پارتیزانی را اجرا و به‌موقع متوقف کنید.
  6. تجربه هیجانات مختلف و تعامل را به مخاطب بدهید.
  7. در چارچوب قوانین و مقررات باشد و آسیب فیزیکی یا روانی وارد نکند.
  8. اغلب مردم را به مبلغ خود تبدیل می‌کند و تبلیغات ثانویه دهان‌به‌دهان دارد.

برای وایرال‌ شدن هدیه بدهید، ویدئوهای سرگرم‌کننده، مسابقه یا ایونت طراحی کنید، یا با نمونه متن پیامکی تاثیرگذار، متنی متفاوت برای تبلیغات داشته باشید یا با بلاگرها و اینفلوئنسرها همکاری کنید. مدرسان شریف که دوره‌ای تکه کلام مردم شده بود، نمونه‌ای ویروسی از گوریلا مارکتینگ در ایران است.

بازاریابی پارتیزانی محیطی؛ روشی برای تحریک مردم به خرید و استفاده از خدمات

بازاریابی چریکی تجربی؛ یکی از روش‌های وسوسه‌انگیز و خلاقانه برای تبلیغات

گوریلا مارکتینگ ساختگی؛ تبلیغات موثر با کمک ابزارهای آنلاین و شبکه‌‌های اجتماعی

شما می‌توانید از طریق راهکاری مانند پنل اس ام اس تبلیغ خدمات یا محصولتان را برای جامعه هدف انجام دهید و نتیجه خوبی هم دریافت کنید. اما اگر خدمات یا محصولتان، پتانسیل غافلگیری مخاطب را دارد، به تبلیغات پارتیزانی هم در کنار آن فکر کنید. می‌دانید مزایای بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟ 

جذب مخاطب در یک چشم به‌هم‌زدن با تبلیغات چریکی 

برای اینکه در دنیای تبلیغات مخاطبان را به طور به‌یادماندنی سورپرایز کنید، مانند یک چریک کارکشته به میدان بروید! گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی، نوعی تاکتیک تبلیغاتی است که با روش‌های خلاقانه و نامتعارف، محصول یا خدماتی را معرفی می‌کند. در جنگ‌های چریکی نیز به‌جای شیوه‌های مرسوم جنگی، از غافلگیری و سردرگمی دشمن با شبیخون، خرابکاری و استتار استفاده می‌کردند. در این مطلب به بررسی اصول تبلیغات پارتیزانی، مزایا و معایب، انواع و نمونه‌های موفق این نوع تبلیغات می‌پردازیم.

 گوریلا مارکتینگ چیست؟ شورشی علیه تبلیغات تکراری! 

در این روش تبلیغات به دست مردم مُسری نمی‌شود، بلکه خودتان آن را ویروسی می‌کنید. با استفاده تماس‌های گویا با تلفن مجازی، سایت‌ها و بلاگ‌ها، ربات‌های مختلف اینترنتی، هماهنگی با اینفلوئنسرها و… به‌صورت غیرمستقیم، محصول یا خدمات خود را وایرال می‌کنید؛ البته استفاده بیش از حد از این تکنیک در برخی کشورها غیرقانونی است.

بازاریابی چریکی در کمین؛ افزایش فروش نوشتن متن تبلیغ درست

گوریلا مارکتینگ تجربی با روش‌های وسوسه‌انگیز و خلاقانه، به مخاطب فرصت تجربه خدمات یا استفاده‌ از محصولتان را می‌دهد تا از نزدیک با برند شما آشنا شوند! مثلاً کمپانی ikea، نمونه‌هایی از مبلمان خود را در ایستگاه‌های اتوبوس قرار داد. شاید مردم در طول روز به فروشگاه‌های Ikea برای تست محصول مراجعه نکنند، اما هیچ‌کس بدش نمی‌آید وقتی منتظر اتوبوس است، روی یک مبل یا صندلی راحت استراحت کند.

یک فست‌فود تازه‌تأسیس در زمستان، برای معرفی ساندویچ‌های جدیدش، ایستگاه اتوبوس نزدیک به مغازه‌اش را با سیستم گرمایشی، شبیه یک ماکروویو کرد. فاصله ایستگاه تا مغازه کم بود و بوی غذا هم تا آنجا می‌رسید. او با تحریک حس بویایی و البته ایجاد لذت با گرما، مخاطب را وسوسه به خرید غذا از مغازه خود می‌کرد. این برند با این ایده خلاقانه نسبت به رقبا متمایز شد چون مردم تجربه نشستن در ماکروویو را هرگز فراموش نکردند! 

در تبلیغات محیطی (Ambient Marketing)، معمولاً برندهای تازه‌تأسیس برای آگاهی از برند، در اماکن پرتردد، با زاویه دید و فضای مناسب با استفاده از المان‌های غول‌پیکر یا متعدد، محرک‌های حواس 5گانه، ایجاد سرگرمی، کنجکاوی و مشارکت، خود را به مردم معرفی می‌کنند. تلاش کنید تجربه جدیدی برای مخاطب بسازید؛ چون این نوع تبلیغات، پتانسیل ویروسی شدن را با عکس‌ و استوری گرفتن یا معرفی دهان‌به‌دهان دارند.

بازاریابی چریکی تجربی؛ بهترین راه برای تقویت برندینگ

یک شب در خلوتی شهر، برند Coop’s Paints صحنه بالا را ساخت. تصور کنید صبح روز بعد مردم با دیدن این صحنه چقدر شوکه شده‌اند! امکان نداشت کسی از این قسمت رد شود و آن را نبیند و برای دیگری تعریف نکند.  ویژگی اصلی رنگ‌های coops، یعنی قدرت پوشانندگی آن‌ها نیز کاملاً مشخص است. این برند با بهترین پنل پیامکی هم می‌توانست تبلیغ کند، اما با استفاده از پتانسیل غافلگیری، از این روش استفاده کرد.

کمپین‌های موفق بدون هزینه اضافی به مدت طولانی در فضای مجازی دیده می‌شوند و نام برند را به یاد مخاطبان می‌آورند. هدف اصلی از بازاریابی پارتیزانی، افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، و تشویق مشتریان قدیمی به خرید مجدد است.

انواع بازاریابی چریکی یا پارتیزانی + بررسی 5 روش پرطرفدار

در دنیا هزاران برند لاک وجود دارد که شما تعداد کمی را می‌شناسید. کار یک برند جدید در بازار رقابتی، برای آگاهی‌رسانی از خود بسیار سخت است. اما فرض کنید در حال پیاده‌روی هستید که یک لاک غول‌پیکر، جلوی روی‌تان به زمین می‌ریزد! این برند وقتی انتظارش را نداشته‌اید، به شیوه‌ای خلاقانه، با تبلیغات چریکی محیطی خود را به شما معرفی کرده‌ است. آیا ممکن است با چنین کار بامزه‌ای این برند را فراموش کنید؟! 

با گوریلا مارکتینگ نسبت به رقبا متمایز دیده شوید

تبلیغات پارتیزانی (Guerilla Marketing)، انواع متفاوتی دارد که باتوجه‌به برند، خدمات و پیام تبلیغاتی خود می‌توانید روشتان را پیدا کنید. در ادامه ۵ نمونه از تبلیغات پارتیزانی پرطرفدار را معرفی می‌کنیم.

گوریلا مارکتینگ ویروسی؛ یکی از بهترین انواع بازاریابی چریکی

دیدید که با گوریلا مارکتینگ، نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت نیست و با جیب خالی هم می‌توانید خودتان را سر زبان‌ها بیندازید. با بررسی نمونه‌های موفق، مزایا و انواع روش‌های این نوع تبلیغات را به شما معرفی کردیم. گوریلا مارکتینگ در ایران هنوز آن‌قدرها جا نیفتاده، پس فرصت خوبی برای متمایز دیده‌شدن است. از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنید و با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان با ایده‌های خلاقانه، مخاطبان را شگفت‌زده کنید و در قلب و ذهنش ماندگار شوید.



منبع

در نظر گرفتن احتمال شکست، اصلی‌ترین ملاک در بازاریابی پارتیزانی محسوب می‌شود. این نوع بازاریابی می‌تواند اثر ماندگار و ارزش‌مندی در ذهن مخاطبان به‌جا بگذارد، اما در صورت عدم اجرای بهینه، عواقب نا‌خوشایندی به‌دنبال خواهد داشت! علاوه بر این، احتمال دارد که شرایط غیرقابل پیش‌بینی برنامه‌های شما را با مشکل مواجه سازد و باعث اتلاف هزینه یا کاهش سود‌تان شود. به عبارت ساده‌تر، هیچ‌گونه تضمینی برای موفقیت در این نوع بازاریابی وجود ندارد.

چریک میدان جنگ تبلیغات باشید 

کمپانی فولکس برای رونمایی از محصولات زیست‌محیطی‌اش، در کنار پله‌برقی مترو، یک پیانو پله تعاملی ساخت و با انگیزه نواختن، مردم را به استفاده از پله‌های معمولی تشویق کرد. در این کمپین، فولکس‌واگن به‌سرعت شناخته نشد؛ اما چون مردم بخشی از کار بودند، هرگز آن را فراموش نکردند. این طرح در فضای مجازی میلیون‌ها بازخورد گرفت و نام فولکس را بیشتر از قبل درخشان کرد.

خودنمایی و آگاهی از برند با تبلیغات پارتیزانی

دیدگاه‌ها برای گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی (پارتیزانی) چیست؟ 8 اصل اساسی+ بررسی نمونه بسته هستند