اخبار فارس اس ام اس

استراتژی محتوا چیست و نقش آن در جذب مخاطب و ارتقای تجربه کاربری – پنل اس ام اس – سامانه پیامکی

به‌کارگیری استراتژی محتوا؛ کمک به رشد و توسعه کسب‌وکار

کریستینا هالورسون (مدرس و مشاور استراتژی محتوا) درباره استراتژی محتوا گفته است: «استراتژی محتوا، شیوه‌ استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار و تامین نیاز مشتری است»؛ اما تعریف استراتژی محتوا فقط همین یک جمله نیست. در استراتژی محتوا با دانستن نیازهای اولیه مخاطبان یا ایجاد حس نیاز در آن‌ها، شروع به برنامه‌ریزی برای تولید محتوا مناسب با بیزینس خود می‌کنیم. تولید محتوا بدون داشتن برنامه‌ جامع از پیش تعیین شده، عملا کاری بیهوده است. مطالب گفته شده در این مقاله به سوال «چگونه استراتژی محتوا بنویسیم»‌ پاسخ می‌دهد تا مناسب کسب‌وکارتان استراتژی محتوایی بنویسید.

استراتژی محتوا؛ برنامه‌ریزی برای تولید محتوایی ارزشمند

کار ما با نوشتن استراتژی و ساختن تقویم محتوا تمام نمی‌شود! بلکه بعد از اینکه استراتژی محتوا را تکمیل کردیم، آن را ارزیابی می‌کنیم. هنگام ارزیابی باید بررسی کنیم که آیا استراتژی ما همسو با اهداف سازمان و نیازهای مخاطب است؟

هدف از استراتژی محتوا تدوین و ایجاد محتوا منسجم و ارزشمند است تا مشتریان هدف را جذب سازمان کند. در کل همه کسب‌وکارها به دنبال جذب مخاطب و افزایش فروش هستند و استراتژی محتوا در این زمینه برای بیزینس‌ها اثرگذاری بسیاری دارد. در ادامه دو مورد از اهداف استراتژی محتوا را بررسی کرده‌ایم.

هدف اول استراتژی محتوا؛ جذب مخاطب

یکی از استراتژی‌های هیجان‌انگیز برای جذب مخاطب، ارسال لینک محتوا از طریق سامانه ارسال پیام کوتاه به مخاطبان است. با این روش توجه افراد علاقه‌مند به بیزینس شما جلب شده و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان آینده شما افزایش پیدا می‌کند.

دومین هدف استراتژی محتوایی؛ ارتقا و بهبود تجربه کاربری

محتوا کلید جذب مخاطب و توسعه بیزینس شما است؛ تولید محتوا بدون داشتن استراتژی محتوایی شما را به اهداف سازمان‌تان نمی‌رساند. تدوین استراتژی محتوایی اصولی 8 مرحله دارد که شامل: بررسی موقعیت سازمان، هدف‌گذاری، تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، شناخت پرسونا مخاطب، مشخص کردن نقشه سفر مشتری، تهیه تقویم محتوایی و در نهایت ارزیابی محتوا است. در ادامه این مراحل را به‌صورت کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

مرحله اول طراحی استراتژی محتوا؛ بررسی موقعیت کسب‌وکار

نتایج داشتن استراتژی محتوا؛ کاهش هزینه‌ها و رضایت کاربر

سومین مرحله تدوین برنامه‌ریزی محتوا؛ تحقیق کلمات کلیدی


بررسی استراتژی محتوا و نقش آن در جذب مخاطب در سایت استار اس ام اس
راهنمای مطالعه

به مسیری که مخاطب از لحظه آشنایی با سازمان شما تا خرید محصول یا استفاده از خدمات‌تان طی می‌کند، نقشه سفر مشتری می‌گویند. شما باید برای تمامی مراحل سفر مخاطبان هدف، از ابتدا تا انتها، برنامه‌ریزی داشته باشید تا آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. یکی از راهکارها برای اینکه مشتری را در نقشه سفرش همراهی کنید، استفاده از نرم‌افزارهای ارسال انبوه است. به‌عنوان مثال با استفاده از نرم افزار ارسال انبوه واتس اپ از مخاطبان نظرسنجی کنید تا نیازهای آن‌ها را بهتر شناخته و آن را در بیزینس خود عملی کنید؛ در نتیجه آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.

مرحله هفتم گردآوری استراتژی محتوا؛ ایجاد تقویم محتوایی

جذب مخاطب هدف و مشتری برای هر کسب‌وکاری اهمیت بسیاری دارد. برای جذب مخاطب هدف از طریق محتوا ابتدا باید نیازهای مخاطب خود را بشناسیم تا پاسخی مناسب به آن‌ها داده شود. با دانستن نیازهای مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی، استراتژی محتوایی مناسبی طراحی می‌کنیم که همسو با نیازهای کسب‌وکار و همچنین نیازهای مخاطبان باشد.

در استراتژی محتوایی با در نظر گرفتن ویژگی‌های رفتاری، نیازهای مخاطبان می‌توانیم به بهبود تجربه کاربری کمک کنیم. در واقع تجربه کاربری شبیه به نحوه برخورد با مشتری هنگام پاسخگویی در بخش پشتیبانی بیزینس است. ازاین‌رو هرچه بهتر و سریع‌تر نیاز کاربر را پاسخ دهیم، شانس تبدیل مخاطب هدف به مشتری وفادار افزایش بسیاری پیدا می‌کند.

استراتژی محتوا؛ جذب مخاطب هدف و افزایش فروش

چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟

پس از بررسی کردن موقعیت بیزینس، نوبت تعیین اهداف کسب‌وکار شما است. هدف کسب‌وکار شما از تبیین استراتژی محتوا چیست؟ آیا به دنبال فروش بیشتر هستید؟ آیا هدف شما برندسازی است؟ با پاسخگویی به این سوالات هدف از طراحی استراتژی محتوا را برای خود شفاف کنید. در این مرحله معمولا نقشه کلی برای استراتژی تعیین می‌شود و ممکن است تصمیم‌گیری برای داشتن پیامک تبلیغاتی یا سایر روش‌های تبلیغ، SEO و سایر موارد گرفته شود.

هدف استراتژی محتوا؛ جذب مشتری و بهبود تجربه کاربری

مراحل گام به گام تدوین استراتژی محتوا کدام است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی محتوایی تحلیل رقبا است. در این مرحله تحقیق کنید که بیزینس‌های مشابه شما چه محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند. برای مثال اگر رقبای شما از طریق واتساپ با کاربران در ارتباط هستند، شما نیز می‌توانید برای تعامل با کاربران‌تان، استفاده از نرم افزار ارسال انبوه واتس اپ  را در استراتژی محتوایی خود قرار دهید. همچنین در این مرحله باید رتبه‌ رقبای بیزینس را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کرده و درباره نقاط قوت و ضعف آن‌ها نیز تحقیق کنید.

مرحله پنجم طراحی برنامه‌ریزی محتوا؛ شناخت پرسونا مخاطب

دومین هدف استراتژی محتوا بهبود تجربه کاربری است که برای درک بهتر مثالی را مطرح می‌کنیم. برای مثال دو سایت را در نظر بگیرید؛ در سایت اول سرعت لود شدن عکس‌ها بالا است و در محتوای خود از جدول‌ها و ویدیوهای آموزشی استفاده کرده است. درحالی‌که در سایت دوم سرعت لود شدن عکس‌ها و صفحه پایین بوده و محتوای صفحه فقط شامل متن و عکس است. مسلما سایت اول تجربه کاربری بهتری نسبت به سایت دوم دارد؛ در نتیجه کاربران در آینده برای پاسخ گرفتن به سوالات خود به محتوا سایت اول مراجعه می‌کنند.

استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی برای تولید محتوای ارزشمند و هم‌راستا با اهداف کسب‌وکار شما است. در استراتژی محتوایی با در نظر گرفتن نیازهای بیزینس شما، برنامه هدفمندی برای تولید و انتشار محتوا  تدوین می‌شود تا بیزینس‌تان در مسیر رسیدن به اهداف قرار گیرد. بدون داشتن برنامه‌ریزی هدفمند، هرگز رسیدن به مسیر موفقیت امکان‌پذیر نیست.

یک تقویم محتوایی شامل مواردی مانند موضوع محتوا، تاریخ انتشار، نوع محتوا (متن، ویدیو، تصویر، عکس نوشته)، کانال انتشار محتوا (وبسایت، اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین) است. با تدوین تقویم محتوایی اصولی می‌توانید فرآیند تولید محتوای خود را با برنامه‌ریزی منظم پیش ببرید.

مرحله نهایی استراتژی محتوایی؛ ارزیابی

قدم اول در طراحی استراتژی محتوا بررسی موقعیت کسب و کار شما است. قبل از شروع هرکاری باید به چند سوال پاسخ دهید. جایگاه کسب‌وکار شما در بازار کجاست؟ مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ مزیت رقابتی بیزینس شما چیست؟ داشتن مزیت رقابتی در رشد بیزینس و فروش بیشتر محصولات یا خدمات‌تان بسیار کمک‌کننده است. به‌عنوان مثال یکی از مزیت‌های رقابتی عالی که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد خدمات پس از فروش‌تان است. داشتن خدمات پس از فروش مناسب، مشتریان بیشتری را جذب سازمان شما می‌کند. همچنین مشتریان شما را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کند.

مرحله دوم تدوین استراتژی محتوایی؛ هدف‌گذاری

همچنین یکی از راه‌ها برای ارزیابی محتوای نوشته شده، گرفتن فیدبک از مخاطبان است که معمولا پس از اجرای بخشی از استراتژی به آن دست پیدا خواهید کرد. گرفتن بازخورد از مشتری می‌تواند از طریق تماس تلفنی نیز باشد. ازاین‌رو با خرید خط تلفن مجازی می‌توانید به‌راحتی با مشتریان خود در ارتباط باشید و به‌طور همزمان تماس ورودی و خروجی برقرار کنید.

با طراحی استراتژی محتوا مسیر رسیدن به موفقیت در سازمان خود را هموار کنید. جذب مخاطب و مشتری و ارتقا تجربه کاربری، دو مورد از مهم‌ترین پیامدهای تدوین استراتژی محتوا متناسب با سازمان شما است. با تدوین و به‌کارگیری استراتژی محتوا مناسب با بیزینس، به فروش بیشتر محصولات یا خدمات‌تان کمک کنید. چنانچه تجربه‌ای درباره‌ تدوین استراتژی محتوا دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.



منبع

در این مرحله باید بررسی کنید که کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما کدام است. همچنین درباره کلمات کلیدی محتوایی که می‌نویسید هم تحقیق کنید. مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی شما چه کلمات یا عباراتی را باید در گوگل سرچ کنند تا به صفحه‌ شما برسند؟ با بررسی و پاسخ دادن به این سوال متوجه می‌شوید که در محتوای خود باید از کدام کلمات استفاده کنید تا در صورت سرچ کاربران در گوگل، محتوای صفحه شما برای آن‌ها بالا بیاید.

مرحله چهارم تدوین استراتژی محتوا؛ تحلیل رقبا

شناخت ویژگی‌های رفتاری، شخصیتی و نیازهای مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی شما سکوی پرتابی برای رشد سازمان شما است؛ چرا که با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان هدف خود و به‌کارگیری آن در استراتژی محتوا، به اهداف سازمان خود نزدیک می‌شوید. یکی از راهکارها برای شناخت پرسونا مخاطب نظرسنجی از آن‌ها است؛ با داشتن پنل پیامک، نظرسنجی انبوهی ارسال کنید تا با دریافت جواب‌ها نیازهای مخاطب را بهتر بشناسید. انواع و  قیمت پنل پیامک‌ها متفاوت است که می‌توانید براساس نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید.

ششمین مرحله تهیه استراتژی محتوایی؛ مشخص کردن نقشه سفر مشتری

دیدگاه‌ها برای استراتژی محتوا چیست و نقش آن در جذب مخاطب و ارتقای تجربه کاربری – پنل اس ام اس – سامانه پیامکی بسته هستند