اخبار فارس اس ام اس

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟ کاربرد انواع آن

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی به استفاده از دستگاه‌های همراه مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات اشاره دارد. این استراتژی شامل فعالیت‌هایی مانند ارسال پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای، تبلیغات در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مخصوص موبایل، توسعه برنامه‌های موبایل و بهینه‌سازی وب‌سایت برای نمایش بهتر در دستگاه‌های همراه می‌شود. این رویکرد به شرکت‌ها امکان ارتباط مستقیم و موثر با مشتریان را داده و به افزایش فروش و برندینگ بهتر آنها کمک بسیاری می‌کند.

معرفی متداول‌ ترین روش ‌های موبایل مارکتینگ


بررسی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در سایت استار اس ام اس
راهنمای مطالعه

تحقیقات پیش از موبایل مارکتینگ؛ راهی برای شناخت بهتر رقبا

ارزیابی KPI یا شاخص کلیدی عملکرد؛ کارایی و اثربخشی بیشتر

قبل از هر چیز هدفتان را مشخص کنید. فروش و سود بیشتر یا اطلاع‌رسانی از خدمات؟ شاید هم می‌خواهید. با تعیین هدف، چالش‌های مخاطب را درک و از بهترین شیوه بازاریابی موبایلی برای رفع نیازش استفاده کنید. مثلاً بهترین راه اطلاع‌رسانی تخفیف‌های ویژه، استفاده از پنل پیامکی است. در یک پیام کوتاه که فقط چند ثانیه از وقت مخاطب را می‌گیرد، درصد و کد تخفیف، مدت اعتبار، موارد تخفیف خورده را به مشتری اطلاع دهید. 

تحقیقات پیش از موبایل مارکتینگ؛ به‌اندازه نان شب واجب است

معایب و محدودیت‌های این روش بازاریابی را بشناسید تا در جهت بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. البته این محدودیت‌ها آن‌قدر جدی نیستند که از انجام موبایل مارکتینگ منصرف‌تان کنند، فقط باید با استراتژی صحیح به آن‌ها غلبه کنید.

  • رقابت در این زمینه بسیار زیاد است، باید مدام به‌روز شوید و روش‌های جدیدی امتحان کنید.
  • در صورت بی‌توجهی به نیاز کاربر یا نداشتن جامعه هدف تخصصی، نادیده گرفته می‌شود.
  • نیازمند دانش فنی است، پس برای موفقیت، با آگاهی کامل اقدام کنید و از متخصص کمک بگیرید.
  • محدودیت برخی پلتفرم‌ها، برای انتشار محتوای مورد‌نظر کمی دست شما را می‌بندد.

با موبایل مارکتینگ قله‌های موفقیت در بازاریابی را فتح کنید

انجام تبلیغات هدفمند با SMS مارکتینگ امکان‌پذیر است

با تمایز خود از رقبا، به مخاطبتان دلیلی برای انتخاب شما در بازار رقابتی بدهید. خدمات و امکاناتی را ارائه دهید که علاوه بر برطرف‌کردن نیازش، آن را جای دیگری پیدا نکند. برای این کار، آمارهای رسمی را آنالیز و تحلیل رقبا کنید، نقاط ضعف و قوتشان را بیابید و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. باشگاه مشتریان داشته باشید و با نظرسنجی، خواسته‌هایشان را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها یک استراتژی کامل بریزید.

تحقیقات پیش از موبایل مارکتینگ؛ راهی برای شناخت بهتر رقبا

بازاریابی موبایلی پیامکی؛ از بهترین روش‌ها برای انجام تبلیغات هدفمند

موبایل مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی ؛ بهترین روش برای ارتقای برندینگ 

اطلاع‌رسانی از تخفیفات، رویدادها و خدمات، ری‌مارکتینگ یا بازاریابی مجدد، یادآوری پرداخت‌ها، خدمات پشتیبانی و نظرسنجی با پنل پیامکی انجام دهید. مختصر، مفید، صحیح و جامع بنویسید و در ساعت مناسب (حدوداً 10 صبح تا 8 شب) بدون نیاز به اینترنت، در سریع‌ترین زمان و صرف کمترین هزینه، برای مخاطب ارسال کنید. در ضمن امکان آنالیز عکس‌العمل مخاطب، شخصی‌سازی پیام و ارسال لینک در پیامک نیز وجود دارد.

هر چقدر که مشتری زمان بیشتری را با شما بگذارند، در ذهنش ماندگارتر و معتمد‌تر می‌شوید. پس با او تعامل مؤثر و مستقیم برقرار کنید. مثلاً اگر اینستاگرام مارکتینگ دارید، در کامنت‌ها یا استوری از او نظرسنجی کنید یا مستقیماً جواب سؤالاتش را بدهید. او هرگز احترامی که برایش قائل شدید را فراموش نمی‌کند. یا با خرید تلفن ابری گاهی با مشتریانتان تماس بگیرید و بابت خدمات جدیدتان به او مشاوره دهید و پاسخگوی سؤالاتش باشید.

8 دلیل برای اینکه از موبایل مارکتینگ استفاده کنید

سوشال‌مدیا مارکتینگ به دلیل داشتن مخاطب زیاد، یکی از بهترین روش‌های بازاریابی و آگاهی از برند شما با امکان لینک‌سازی، ساخت شبکه، ویروسی شدن تبلیغات (وایرال مارکتینگ) و هزینه مقرون‌به‌صرفه است. گاهی با این روش قدرتمند و جادویی، ره ۱۰ساله را یک‌شبه طی می‌کنید! برای این کار از محتوای صوتی، تصویری، ویدئویی و متنی در اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، لینکدین، تلگرام، اسپاتیفای و… استفاده کنید. 

بازاریابی موبایلی با اسکن کد QR؛ خلاقانه‌ترین روش بازاریابی موبایلی

حالا که به‌طور‌دقیق می‌دانید بازاریابی موبایلی چیست و چه مزایا و معایبی دارد، می‌توانید باتوجه‌به نوع خدمات یا کسب‌وکارتان، تارگت مارکت و هدف خود برنامه‌ریزی کنید، تا در قلب مخاطبینتان بنشینید. روش موبایل مارکتینگ را نیز با درنظرگرفتن هدف نهایی، پتانسیل کارتان و عادات و رفتار جامعه هدف انتخاب کنید. 

موبایل مارکتینگ انواع مختلفی دارد و باتوجه‌به تارگت مارکت و روانشناسی جذب مشتری، نوع خدمات یا محصول و هدفتان از تبلیغات، باید یک یا چند روش از آن‌ها را انتخاب کنید.

بازاریابی موبایلی پیامکی (SMS)؛ انجام تبلیغات هدفمند با استفاده از اس ام اس

اگر اطلاعات در متن پیامک تبلیغاتی نمی‌گنجد، آن‌ها را QR کد کنید. مشتری با دوربین موبایلش و بدون نیاز به تایپ لینک یا کلمه کلیدی، خیلی سریع به سایت شما، خدمات و پشتیبانی مشتری، کاتالوگ و نمونه کارها، صفحه ثبت‌نام، صفحه نظرسنجی، پیج اینستاگرام یا درگاه پرداخت شما وصل می‌شود. با استفاده از سایت‌های QR staff، GOQR.me، Kaywa و QR code monkey به‌آسانی و بسیار سریع QR اختصاصی‌تان را بسازید.

سایر رو‌ش‌های بازاریابی موبایلی ؛ از ایمیل مارکتینگ تا بازاریابی تلفنی

  • تبلیغات پیش‌نمایشی: آگهی‌های ویدئویی 10 الی 30 ثانیه‌ای ابتدای ویدئوهای آپارات، یوتیوب و…
  • تبلیغات بینابینی: نمایش بنر، تصویر یا ویدئو کوتاه هنگام استفاده از یک سایت، اپلیکیشن و بازی
  • تبلیغات جایزه‌ای: دریافت رایگان توکن هر اپلیکیشن با مشاهده تبلیغ آن سایت (اغلب بازی‌ها)
  • ایمیل مارکتینگ: مناسب پاپ‌آپ، ارسال خبرنامه‌ها، فرم ثبت‌نام و دیدن کاتالوگ 
  • بازاریابی تلفنی: ارائه مشاوره از خدمات جدید و نظرسنجی از مخاطبین با تماس صوتی
  • بازاریابی وب: از طریق بنر سایت، پنجره‌های تبلیغاتی و وبلاگ‌ها

تبلیغات پیش‌نمایشی و بازاریابی وب؛ دو مورد از روش‌های مناسب برای موبایل مارکتینگ

موارد گفته شده را جدی بگیرید تا کسب‌وکارتان را با این روش گسترش دهید و به سود بالایی برسید. اگر اصولی و هوشمندانه عمل کنید، با صرف کمترین زمان و هزینه، بیشترین بازخورد را می‌گیرید.



منبع

حتی با رعایت تمام نکات بالا هم موفقیت استراتژی تبلیغ تضمین شده نیست. دائماً استراتژی و KPI خود را رصد و بازنگری کنید. مثلاً اگر هدفتان افزایش 20 درصدی فروش است؛ شاخص کلیدی شما میزان افزایش فروش می‌شود. شاخص‌های میزان اثربخشی بازاریابی، رضایت مشتری، راندمان تولید و میزان فروش را دوره‌ای بررسی کنید تا عملکرد بازاریابی موبایلی را بسنجید و در صورت لزوم استراتژی جدید بچینید یا نوع دیگری را امتحان کنید.

تعامل با کاربران در بازاریابی موبایلی؛ در دل مشتری جا خوش کنید

تبلیغات پیش‌نمایشی و بازاریابی وب؛ دو مورد از روش‌های مناسب برای موبایل مارکتینگ

4 اصل اساسی در مورد موبایل مارکتینگ

برای داشتن تجربه‌ای پیروزمندانه از موبایل مارکتینگ، اول باید بدانید اصول موبایل مارکتینگ چیست. سپس باتوجه‌به نوع کسب‌وکار و خدماتتان، تارگت مارکت، هدف و توانایی‌هایتان استراتژی بچینید. 

موبایل مارکتینگ بدون هدف؛ تیراندازی با چشمان بسته است

در دنیایی که موبایل، عضوی جدانشدنی از انسان‌هاست، موبایل مارکتینگ یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی است که برای گسترش کار و ماندن در مسیر تبلیغات باید انجام شود. بازاریابی موبایلی، شیوه‌ای مؤثر از تبلیغات است که محصول یا خدمات، از طریق گوشی همراه یا تبلت به‌وسیله پیامک، ایمیل، سوشال‌مدیا، سایت‌ها و… معرفی می‌شود. با تعامل و ارتباط مستقیم با مشتری از این طریق، در ذهنش ماندگار می‌شوید. پس برای بالاتر رفتن نرخ سودتان، از اهمیت موبایل مارکتینگ غافل نشوید.

بازاریابی موبایلی؛ موبایل مارکتینگ چیست؟

آیا می‌دانید مزایای موبایل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن به‌عنوان یک روش تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر و کاربردی استفاده کنید؟ 

  1. افزایش میزان تعامل و اعتمادسازی مشتری
  2. راندمان بالا و بازگشت نسبتاً سریع سرمایه با هزینه کم
  3. امکان بررسی میزان تأثیرگذاری و رصد نتیجه حاصل از تبلیغ
  4. دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان جامعه هدف (از نظر سن، جنسیت، جغرافیا، شغل و…)
  5. دارای روش‌های متنوع و امکان شخصی‌سازی پیام تبلیغاتی
  6. بالابردن ترافیک سایت، وبلاگ و اپلیکیشن
  7. اطلاع‌رسانی سریع و کم‌هزینه از خدمات 
  8. دسترسی دائمی مخاطبین 

محدودیت‌ها و معایب بازاریابی موبایلی چیست؟