دسته‌بندی نشده

فرآیند استخراج مس-دیزما

یکی از مصارف اسید نیتریک در حل کردن اسید اورانیوم است به طور محدود گاهی در صنعت از انها استفاده می‌گردد. سایر اسیدها مانند اسید نیتریک و اسید پرکلریک و… به علت‌های زیاد کمتر در هیدرومتالوژی کاربرد دارد حسن این اسیدها داشتن خاصیت اسید کنندگی و اسیدی تواناست. اثر این اسید به سولفورو اسیدهای معدنی شدید تر از اسید کلریدریک بوده و مقدار بیشتری از آنها را درخورد حل می‌کند در عین حال این اسیدها ناخالص‌های دیگری در خود حل می‌کند. این اسید بر روی اکسیدهای آهن نیز کم و بیش اثر کرده و تولید سولفات می‌کند.

کاربرد اصلی اسید سولفوریک بر روی کانی‌های کربنات فلز ی و یا اکسیدی فلزی می‌باشد. جدایش فاز مایع از جامد در بسیاری از موارد اسان نیست مثلا چنان چه سنگ معدنی حاوی ترکیبات رسی باشد در اثر حل شدن در مجاورت اسیدها، این مواد بصورت معلق کلوئیدی در می‌آیند که جدایش آنها مستلزم هزینه و صرف انرژی زیاد می‌باشد. ۴- چون حلال بکار برده شده روی مواد بی ارزش سنگ معدن بی تاثیر بوده قسمت باقیمانده‌ی سنگ بدون تغییر در ترکیب شیمیایی و فیزیکی خود به خود از مدار خارج می‌شود. در صورتی که در روش پیرومتالوژی ناگزیر از ذوب مواد بی‌ارزش و تشکیل سر باره هستیم که همراه با مصرف انرژی زیاد می‌باشد. استخراج به روش پیرومتالورژی شامل مراحلی اعم از سنگ شکنی و آسیاب کردن، تغلیظ، استحصال مس به وسیله ذوب و تصفیه به صورت حرارتی و الکتریکی می باشد. با توجه به ذخایر موجود مهم ترین معادن مس دنیا در مکزیک و کانادا، شیلی، برزیل، پرو، ایران، قزاقستان، سیبری، ازبکستان، اندونزی، ژاپن، زئیر، زامبیا، کوئینزلند، اوگاندا، باگین وین، یوگسلاوی، اسپانیا و نروژ واقع شده است.

  • بر این اساس طی یک قرارداد با یک کنسرسیوم اروپایی قرارداد مهندس و تامین تجهیزات طرح به این کنسرسیوم واگذار شد و هم اکنون طرح یاد شده مراحل پایانی راطی می‌کند و به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
  • اتوتروف‌ها که قادر به تامین مواد موردنیاز خود می‌باشند، اکسیژن، کربن و نیتروژن موردنیازشان را از CO۲ و نیتروژن موجود در هوا به دست می‌آورند.
  • انواع کاتد مس کاتدمس مطابق با GOST 859 دارای مارک ­های مختلفی است که میزان ناخالصی ­های مختلفی در …
  • در الکتروینینگ، یک جریان از آند خنثی (آند سربی) که در محلول لیچ حاوی فلز قرار دارد، عبور می‌کند، و در نتیجه بر اساس فرایند آبکاری الکتریکی، فلز روی کاتد رسوب می‌نماید.
  • درمرحله بعدی در فرآیند تصفیه، اکسیداسیون مس مات مذاب، به منظور حذف آهن باقیمانده و سوزاندن محتوای سولفید به عنوان دی اکسید گوگرد است.
در روش لیچینگ سعی می‌شود که از شرایط توپوگرافی منطقه حداکثر استفاده شود و برای طراحی هیپ محلی را انتخاب می‌کنیم که دارای یک شئ طبیعی باشد. مثلاً در معدن سرچشمه از یک دره استفاده شده و از دو یال آن بعد زیرسازی برای طراحی هیپ استفاده شده است. پس از استحصال مس از محلول باردار در واحد استخراج با حلال محلول بی بار به دست می‌آید که به حوضچه رافینت برگشت داده می‌شود.

حدود ۲۰۰۰۰۰۰۰ تن از سنگ‌های معدنی اکسیدی از معدن روباز تاکنون استخراج شده و به دو دامپ اصلی شرقی و غربی انتقال یافته شده و با در نظر گرفتن اینکه خاک باقی مانده در معدن هم به این دو دامپ انتقال داده شده دیگر روشی درجا مفهومی نخواهد داشت. البته تمام انحلال مواد لازم به قرار گرفتن محلول با کانی‌های با ارزش نیست بلکه با نفوذ محلول به داخل خلل و فرج بسیار ریز موجود در سنگ صورت می‌گیرد. این اسید به طور معمول با سرعت بیشتری نسبت به اسید سولفوریک و اسید کربنات فلزی را در خود حل می‌کند.

پربازدیدهای اقتصاد و صنعت

در روش هیدرومتالورژی بعد از استخراج کانسنگ های معدنی آنها را تحت عملیات آگلومراسیون و خردایش قرار داده و عملیات انحلال یا لیچینگ روی آنها انجام می¬شود. در ادامه فلز مس به کمک فرآیندهای پالایش (جدایش با حلال یا تبادل یونی و الکترووینینگ) از محلول حاصل می¬شود. روش های انحلال را در دو دسته کلی انحلال بدون کمک میکروارگانیسم ها و انحلال با کمک میکروارگانیسم ها تقسیم بندی می¬شوند. در طول فرآیند لیچینگ کانسنگ دارای کانی فلزاتی از جمله مس به وسیله ی یک عامل شیمیایی مثل اسید سولفوریک قابل حل بوده و در مجاورت محلول آبی حاوی اسید سولفوریک قرار می¬گیرند. سپس در شرایط فیزیکی و شیمیایی مناسب انحلال صورت گرفته و در اثر این انحلال عناصر مورد نظر به صورت یون درآمده و سپس از آن جدا می¬شوند. می‌باشد که تقریباً حاوی 45 درصد مس می‌باشد و آن را مات مس می‌نامند.مات مس را در کوره های مبدل یا کنورتر ریخته و با عبور هوا و اکسیژن از آن, ناخالصیها و به خصوص آهن و گوگرد را اکسیده می‌کنند وبه سرباره انتقال می‌دهند.

واردات ۵ خودرو هیوندای به ایران

طراحی ساختمانی هیپ با در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر ارتفاع هیپ، شیب بستر، نوع و کیفیت پوشش ضد اسیدی، روش ساخت و استقرار توده خاک در هیپ نحوه مرطوب کردن توده سنگ معدن و همچنین پایداری ظرف مسی هیپ. سرانجام در حل کردن بعضی از کانی‌ها مانند ایلمنت‌اید با غلظت بیش از ۹۲ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر قدر این اسید رقیق‌تر باشد اثر این کانی روی اکسیدهای آهن کمتر است و زمان لازم برای حل کردن کانی لازم بیشتر خواهد بود.

با انجام این فعالیت‌ها مشخص گردید که تکنولوژی جدید لیچینگ با عوامل بیولوژیکی یا به اختصار بیولیچینگ، به ویژه در مورد کانسنگ‌های سولفیدی کم‫عیار اقتصادی ترمی باشد. به تدریج بشر به این فکر افتاد که از این فرآیند به نحوی اقتصادی بهره برداری کند و این باکتری ها را جهت دستیابی به منافع اقتصادی خود به کار گیرد. در این ارتباط از حدود ۵۰ سال قبل فعالیت هایی آغاز شده و با گسترش تکنولوژی لیچینگ جهت استحصال مس از کانسنگ های اکسیدی، تلاش بر این شد که با پاشش محلول اسید و باکتری برروی توده های کانسنگ سولفیدی، بتوان محلول حاوی یون مس به دست آورد. با انجام این فعالیت ها مشخص گردیدکه تکنولوژی جدید لیچینگ با عوامل بیولوژیکی یا به اختصار بیولیچینگ، به ویژه در مورد کانسنگ های سولفیدی کم‫عیار اقتصادی ترمی باشد. در روش هیپ لیچینگ با پاشش محلول اسید سولفوریک تحت شرایط شیمیایی و فیزیکی مناسب، کانی های اکسیدی مس به راحتی حل می‫شوند. لیکن در مورد کانی های سولفیدی این فرآیند قدری پیچیده تر می شود و اسید به تنهایی امکان انحلال سریع این کانی ها را ندارد.

فرآیند استخراج مس-دیزما

فرايند توليد كنسانتره از خاك معدني حاوي كانيهاي سولفوره مس از قبيل كالكوپيريت و كالكوسيت انجام ميشود. عيار خاك ورودي به كارخانه فراوري در محدوده 0.6 تا 1 درصد بوده كه طي فرايندهاي مختلف و با حذف قسمتي از باطله همراه ماده معدني،‌ عيار مس به 20 الي 32 درصد افزايش مي يابد. اکسید مس مرطوب، از فیلتر به مخزن مربوطه برای تغذیه به کوره دوار منتقل شده و با استفاده از سیستم تغذیه به کوره به طور پیوسته شارژ می شود.

این روش برای سنگ‌های معدنی که در حین نقل و انتقال تولید نرمه زیادی نمی‌ماند یا کامیون‌های آگلومرا شده که نیاز به دقت در انتقال و راه بکار رفته. در این تکنیک کامیون‌ها بار خود را در ردیف‌ها منظم به شکل اریب روی بستر خالی نموده تا توسط بلدوزر سطح آن هموار گردد. بدین روش همچنان که سطح هیپ به طرف انتهای دیگر بستر پیش می‌رود یک تراکتور یا بلدوزر برای تسطیح آن به کار رفته است. سپس سطح لیفت مربوطه توسط ماشین شیار زده می‌گردد و معمولاً قبل از آن که عملیات احداث هیپ به روش مزبور انجام شود بر روی بستر اولیه یک لایه از سنگ سخت و درشت به منظور برقراری جریان محلول از میان آن قرار گیرد. یکی از شاخه‌هایی که در تعبیه روش‌های صنعتی در آینده باید قرار گیرد آلودگی محیط زیست است و از این جهت که پیرو متالوژی سهم قابل توجهی در ایجاد این آلودگی‌ها دارد.

دیدگاه‌ها برای فرآیند استخراج مس-دیزما بسته هستند