دسته‌بندی نشده

پی ال سی چیست؟ آشنایی با plc و نحوه عملکرد آن دارالفنون

برخی از مشکلات بزرگ این نوع سیستم ها ذاتاً به مکانیکی بودن رله‌ها برمی‌گشت. استهلاک در طول زمان بر اثر کلیدزنی‌های فراوان باعث خرابی رله‌ها می‌شد. ۶ – عیب یابی مدارات کنترل با PLC سریع و آسان است و معمولا PLC خود داراي برنامه عیب یابی می باشد .

  • رله‌ها، راه‌انداز‌های موتور و چراغ‌ها مثال‌هایی از انواع خروجی‌هایPLC هستند.
  • در نتیجه با استفاده از این کامپیوتر داخلی می توان پروژه موفق را راه اندازی نمود.
  • اجزای PLC ها گوناگون می باشد ورودي ، حافظه، پردازش، خروجی برخی از مهم ترین اجزای پی ال سی می باشد .
  • اینها معمولاً فرآیندهای صنعتی در تولید هستند که در آن هزینه توسعه و نگهداری سیستم اتوماسیون نسبت به هزینه کل اتوماسیون بالا است و در آن تغییراتی در سیستم در طول عمر عملیاتی آن انتظار می رود.
  • علاوه بر این در صنایع شیمیایی هم از این کنترلرهای برنامه پذیر برای دستگاه‌های ترکیب‌کننده مواد و سیستم‌های مخلوط کننده استفاده می‌شود.
به عبارت دیگر این سیستم دستگاهی است که به اپراتور انسانی اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌ها و بازخوردها را از PLC (که کنترل کننده اصلی روندها است)، دریافت کند. همه موارد فوق زبان های برنامه نویسی مفیدی هستند و بسته به کاربرد ممکن است مناسب تر از منطق نردبانی باشند. این برنامه می‌تواند در منطق لدر باشد و یا با هر زبان برنامه‌نویسی دیگر که مبتنی بر PLC است، باشد. و اینجاست که نقش کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی مشهود و پررنگ می‌شود.

Delta PLC

پی ال سی چیست؟ آشنایی با plc و نحوه عملکرد آن دارالفنون اﯾﻦ روش ﻣﻌﻤﻮﻻ به تنهایی ﮐﺎرﺑﺮد بخصوصی ﻧﺪاشته و اکثر مواقع، ﺑﺮای ﻋﯿﺐ ﯾﺎﺑﯽ و ﯾﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻨﻄﻖ ﮐﻨﺘﺮل ﺳﯿﺴﺘﻢ مورد استفاده قرار می گیرد. PLC مخفف Programmable logic controller و به معنای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی است. از دیگر قابلیت های نرم افزار Logo soft comfort،تست و شبیه سازی برنامه در محیط نرم‌افزار است. با استفاده از کارت توسعه، انعطاف پذیری و اعمال تغییرات در سیستم به راحتی امکانپذیر می‌شود.

هرچه محصول تولیدشده با دقت بیشتر و کیفیت بالاتر و در زمان کمتری تولید شود، حاشیه سود بالاتری هم خواهد داشت. بدون شک با پیدایش اتوماسیون صنعتی، این رقابت تنگ تر و پیچیده تر هم شده است. در مقاله ی “اتوماسیون صنعتی چیست و چه مزایایی دارد؟” در مورد نقش اتوماسیون صنعتی در بهبود بهره وری صنایع صحبت کردیم. جواب این سوال ساده است لپتاپ و یا کامپیوتر های شخصی برای محیط های صنعتی مناسب نیستند و امکان هنگی و یا خرابی در آن ها بالاست که می تواند عملکرد یک کارخانه تولیدی را مختل کند . آموزش plc درجه 1 شامل ابزار دقیق و انواع سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک و pid کنترلر می شود و مدرک فنی حرفه ای آن از اعتبار بالایی برخوردار است و برای انجام پروژه های حرفه ای نیاز به گذراندن plc درجه 1 دارید . برخلاف مدارات رله کنتاکتوری، نویز های الکترونیکی و صوتی ایجاد نمی کنند.

اما در اصل می‌توان گفت پی ال سی یک نوع کامپیوتر خاص است که برای کارکردی قابل اطمینان در شرایط صنعتی خاص طراحی شده است. پی ال سی‌ها طراحی شده‌اند تا بتوانند فرآیندهای صنعتی را اتوماتیک کنند. سری B1 و B1z فتک هم در دسته انواع پی ال سی اقتصادی قرار می‌گیرد که قیمت مناسبی دارد. این سری از پی ال سی های ساخته شده در تایوان، در مواردی به کار می‌روند که نیاز به کاربری‌های پیچیده نباشد.

در این مقاله در مورد شرکت زیما تولید کننده اینورترهای باکیفیت ایرانی و انواع اینورترهای تولیدی این شرکت و مزایای هر کدام از انواع آنها گفته شده است. در صورتی که عمل متفاوت از سیستم مورد نیاز باشد کافی است دستورالعمل‌ها را تغییر داد. به عنوان مثال یک چراغ سقفی و سوئیچ دیواری مربوط به آن نمونه‌های خوبی از ورودی‌ها و خروجی‌های روزمره هستند. سوئیچ دیواری یک ورودی است که سیگنالی برای روشن شدن چراغ ارائه می‌دهد. چراغ بالای سریک خروجی است که منتظر می‌ماند تا سوئیچ قبل از روشن شدن قیمت پی ال سی سیگنالی ارسال کند. محیط صنعتی را بهتر از کامپیوترها تحمل می‌کند و قابل اعتمادتر است.

مشخصه های پی ال سی کدامند؟

دیدگاه‌ها برای پی ال سی چیست؟ آشنایی با plc و نحوه عملکرد آن دارالفنون بسته هستند