بیزینس مدل چیست و چه اهمیتی دارد؟
به عبارت دیگر بیزینس مدل بخشی از استراتژی کلی کسبوکار شماست. برخی از مدلهای کسبوکار فراتر از زمینههای اقتصادی هستند و شامل تبادل ارزش در شرایط اجتماعی یا فرهنگی میشوند؛ مانند تاثیر نامحسوسی که محصولات بعضی برندها بر جامعه یا یک صنعت خاص میگذارند. فرآیند ایجاد و تغییر یک مدل کسبوکار اغلب تحت عنوان «نوآوری بیزینس مدل» نامیده میشود.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن؛ طرحریزی در مقابل اجرای طرح
در شروع یک کسبوکار مزیت رقابتی شما ممکن است به سادگی استفاده از یک وب سرویس باشد. به یاد داشته باشید که ارزشها به مرور زمان با شناخت هر چه بیشتر مشتری خلق میشوند و توسعه مییایند.
طراحی بیزینس پلن باتوجهبه مدل کسب و کار
به زبان دیگر، یک مدل کسبوکار بهعنوان پایه در نظر گرفته شده و معمولا در واکنش به تغییرات کوتاهمدت مجددا بازبینی نمیشود. برای مثال، بعد از اجرای کمپینهای بازاریابی ارسال پیامک انبوه نیازی به بازبینی پلن کسبوکار ندارید. درحالیکه بیزینس پلنها براساس تغییرات در اقتصاد یا بازار بهروزرسانی میشوند.
تدوین بیزینس مدل چه اهمیتی دارد؟
قاعدتا هر نوع کسبوکاری باید بیزینس مدل خاصی را طراحی و تدوین کند. بر این اساس، مدلهای کسبوکار متنوعی وجود دارد. هر کدام از این مدلها در نحوه ارتباط با مشتری، میزان فروش و کسب درآمد و مابقی جزئیات متفاوت هستند. برخی از انواع بیزینس مدلهای کاربردی عبارتند از:
- مدل تولیدکننده: بیزینس مدلی که تولیدکنندگان از مواد اولیه محصولاتی را تولید میکنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش میرسانند.
- مدل توزیعکننده: این بیزینس مدل برای تعریف اتصال و ارتباط تولیدکننده به خریدار (عموم مردم یا خردهفروشان) است.
- مدل خردهفروشی: مربوط به بیزینسهایی است که محصولاتی را خریداری و عرضه میکنند. (مانند آمازون و والمارت)
- مدل اعطای حق امتیاز: زمانی که یک برند موفق دستورالعمل راهاندازی کسبوکار خود را به ازای مبلغی میفروشد.
- مدل آجر و ملات: بیزینس مدلی که برای مشاغل سنتی کاربرد دارد. در این مدل، فروشنده با خریدار بهطور فیزیکی در دفتر یا فروشگاهی ارتباط دارد.
- مدل تجارت الکترونیک: تمرکز این مدل بر فروش محصولات بهصورت الکترونیک است. بنابراین آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از پرسشهای سادهای مانند اینکه چگونه لینک اینستاگرام خود را برای دیگران بفرستیم در ترسیم این مدل اهمیت دارد.
- مدل آجر و کلیک: بیزینس مدلی که ترکیب دو مورد فوق بوده و مخصوص شرکتهایی است که هم فروش حضوری و هم آنلاین دارند.
- مدل نیکل و دیم: برای عرضه محصولات بسیار مقرونبهصرفه بهکار میرود و تاکید این بیزینس مدل بر کاهش هزینهها و ارائه محصولات با کمترین قیمت نسبت به رقباست.
امتیاز دهید
قبل از اینکه به جایگاه استفاده از سامانه ارسال پیامک در مدل کسبوکار بپردازیم، بهتر است با این عبارت بیشتر آشنا شوید. ابتداییترین تعریف مدل کسبوکار این است که مشخص میکند چگونه یک شرکت ارزشی را ایجاد، ارائه و مشتری را جذب خواهد کرد. در واقع یک بیزینس مدل به سؤالات اساسی در مورد عملکرد یک کسبوکار پاسخ میدهد؛ از شناسایی مشکلی که میخواهید حل کنید و بازاری که در آن فعالیت خواهید داشت تا میزان سرمایهگذاری موردنیاز، نحوه درآمدزایی و محصولاتی که ارائه میدهید. قیمتگذاری بر کالا یا خدمات ارائه شده و هزینهها برای تامین محصولات دو اهرمی هستند که بر سودآوری در یک مدل کسبوکار تاثیر میگذارند.
علاوهبر موارد فوق، مدلهای دیگری مانند مدل اشتراکی، مدل تبلیغاتی، مدل بازارهای آنلاین، دراپشیپینگ، منبعیابی گروهی، دسترسی بالا، دسترسی اندک و فریمیوم از جمله بیزینس مدلهای پرطرفدار و کاربردی هستند.
چگونه بهترین بیزینس مدل را انتخاب کنیم؟
نوآوری چیزی فراتر از محصولات یا فناوریهایی است که شما میسازید. شیوهای که کسبوکار خود را اداره میکنید، عامل مهمی در منحصربهفرد بودن برند شما در بازار شلوغ است.با بیزینس پلن میتوانید مزیت رقابتی ایجاد کنید. در واقع این طرح نشان میدهد که چرا پیشنهاد شما بهترین گزینه برای مشتریان است. همچنین بیزینس مدل نشان میدهد که چگونه کسبوکارتان در طول زمان رشد خواهد کرد. بهطور خلاصه، مزایای تدوین بیزینس مدل عبارتند از:
- مشخص کردن مزیت رقابتی
- امکان برنامهریزی برای توسعه کسبوکار
- فراهم نمودن پایداری مالی در شرایط بد اقتصادی
- احتمال بالاتر برای جذب سرمایهگذار با بیزینس مدل
بیزینس مدل و بیزینس پلن هر دو اجزای استراتژی کلی کسبوکار شما هستند؛ اما بین این دو تفاوتهای کلیدی وجود دارد. یک مدل کسبوکار یا بیزینس مدل فرضیه شما را در مورد اینکه چگونه کسبوکارتان درآمد ایجاد میکند و به سودآوری میرسد، ارائه میکند و شامل یک نمای کلی از آنچه ارائه میدهید و کسی که هستید، خواهد بود. اما بیزینس پلن در سطحی پایینتر قرار میگیرد. این مدل نشان میدهد که چگونه باید مدل کسبوکار را اجرا کنید. بیزینس پلن شامل ویژگیهایی مانند روشهای عملیاتی، تجربه و ساختار تیم مدیریت، نقاط عطفی که باید در یک جدول زمانی مشخص به آنها رسید و پیشبینیهای جامع مالی است.
عاقبت هر مسیری که بدون نقشه راه از قبل فکر شدهای طی شود، جز بیراهه نیست. فضای کسبوکار هم از این قاعده مستثنی نیست و بر این اساس، استفاده از بیزینس مدل اهمیت بسیاری دارد. به زبان ساده بیزینس مدل یا مدل کسبوکار به استراتژی سودآوری یک شرکت اشاره دارد و در واقع همان نقشه راهی است که برای پیشرفت برندتان به آن نیاز دارید. بیزینس مدلها هم برای کسبوکارهای جدید و درحال رشد و هم برای برندهای شناخته شده ضروری هستند. در این مقاله هر آنچه را که باید درباره بیزینس مدل بدانید، در اختیار شما قرار میدهیم. از شما دعوت میکنیم تا انتها همراه ما باشید.
بیزینس مدل؛ نحوه ایجاد ارزش و عرضه آن به مخاطبان
انتخاب بیزینس مدل فرایندی است که باید باتوجهبه موارد بسیاری انجام شده تا ایده خام شما عملی شود. در واقع صرف اطلاع داشتن از تعریف بازاریابی به زبان ساده و آگاهی از چند ترفند فروش، برای راهاندازی کسبکار کافی نیست. موارد زیر مشتی از خروار سوالاتی هستند که قبل از شروع باید پاسخ دهید:
- اندازه بازار هدف شما چقدر است؟ آیا نیازی وجود دارد که محصول شما بتواند آن را رفع کند؟
- رقبای شما چه کسانی هستند و تا چه میزان موفق عمل کردهاند؟ مزیت رقابتی شما چه خواهد بود؟
- مشتریان بالقوهتان چه کسانیاند و علایق، مشکلات و اهداف آنها چیست؟
- از کدام جریانهای درآمدی (به غیر از فروش کالا یا خدمات) میتوانید کسب درآمد کنید؟
امکان استفاده حداکثری از منابع کسبوکار با بیزینس مدل
در این مقاله توضیح دادیم که بیزینس مدل چیست و چه اهمیت بالا و تاثیر شگرفی بر موفقیت یک کسبوکار دارد. بهطور خلاصه، یک بیزینس مدل حرفهای به برندها کمک میکند که از منابع خود حداکثر استفاده را ببرند و جریانهای مالی را بهینه کنند. همچنین این مدلها برای مذاکره با سرمایهگذاران بسیار سودمند هستند. در پایان از شما دعوت میکنیم هر سوالی درباره بیزینس مدل دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی استار اس ام اس به اشتراک بگذارید.