اخبار فارس اس ام اس

بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی و 3 ترفند یافتن آن (راهنمای کامل)

راهنمای مطالعه

در پایان حالا با توجه به گزارشات سامانه پیامکی و کوتاه کننده لینک، بررسی کرده و ببینید که بیشترین تعامل برای چه گروهی بوده است. به همین ترتیب می‌توانید چند تست دیگر را انجام داده و بهترین زمان ارسال را برای خود پیدا کنید.

  • ارسال پیامک در روزهای مختلف:

در استفاده از پیامک محدود به گزارش تحویل هستید و اطلاع دقیقی از زمان باز کردن پیامک یا تعامل کاربر نخاوهید داشت. در نتیجه توصیه می‌شود حتما از یک سرویس کوتاه کننده لینک استفاده کنید تا بتوانید آمار بیشتری در اختیار داشته باشید. این ابزارها امکان بررسی میانگین زمان کلیک روی لینک را همراه با جزئیات دیگر مانند تعداد کلیک، موقعیت جغرافیایی کاربران، دستگاه و سیستم عامل در اختیارتان قرار می‌دهند. می‌توانید با مقایسه این گزارشات با زمان تحویل پیامک دید بهترین برای زمان مناسب پیدا کنید.

تست AB پیامک برای یافتن بهترین زمان ارسال اس ام اس

۲. تست‌های A/B را فراموش نکنید

یکی از نکات مهم بازاریابی پیامکی انتخاب بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی است. انتخاب زمان مناسب به همان اندازه که می‌تواند روی نرخ باز شدن پیامک تاثیر بگذارد، به همان اندازه نیز روی موفقیت کمپین تاثیر خواهد گذاشت. ارسال پیامک در زمان نامناسب درست مانند این است که شما نیمه‌شب سر خیابان منتظر گرفتن تاکسی باشید!

وقتی بتوانید زمان مناسب را پیدا کنید، نرخ باز شدن پیامک بالاتر بوده و می‌تواند روی تعامل مشتری برای خرید نیز موثر باشد.

صرفا زمان ارسال پیامک تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی نیست که می‌تواند روی زمان آن موثر باشد؛ بلکه خود شما می‌توانید به یک عامل تبدیل شوید. وقتی کاربری گاه و بی‌گاه پیامک از کسب‌وکارهای مختلف دریافت می‌کند که واقعا زمان خوبی نبوده یا شاید به آنها نیازی نداشته باشد، دیگر به پیامک کم اعتنایی خواهد کرد. بنابراین مهم است که همه کسب و کارها زمان ارسال پیامک را رعایت کنند.

در بازاریابی با پیامک، صرف اینکه بتوان زمان مناسب برای ارسال پیامک را پیدا کرد اهمیت ندارد. نکته مهم این است که بهترین بهره‌وری را از پیامک ببرید. برای همین‌منظور استفاده از CTA مناسب می‌تواند نقش به‌سزایی در موفقیت کمپین‌ها داشته باشد. بنابراین در پیامک‌های ارسالی خود از روش مناسب استفاده کرده و کاربر را به تعامل دعوت کنید.

از آنجا که نمی‌توان یک نسخه عمومی برای همه پیچید تا در ساعت و روزهای خاصی پیامک ارسال کنند، لازم است که برای کسب‌وکار خود، بهترین زمان ارسال پیامک را پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید از ۳ راهکاری که در ادامه توضیح خواهم داد استفاده کنید.

۱. داده‌های هر کمپین را تحلیل کنید

حوزه فعالیت، شرایط مشتریان و رفتاری که هر کسب‌وکار با مشتری خود دارد از جمله دلایل تاثیرگذار روی زمان مناسب برای ارسال اس‌ام‌اس هستند. اگر بخواهیم یک طبقه‌بندی اساسی داشته باشیم، عبارتند از:

الف) نوع کسب و کار

اگر همه بتوانند به یک زمان مناسب برای ارسال پیامک دست یابند و از سوی دیگر از تکرار خیلی زیاد دوری کنند، می‌توانند انتظار نرخ باز شدن پیامک بالایی را داشته باشند. بهتر است که برای هر مشتری در فواصل زمانی مشخصی مثل هفتگی یا ماهانه بیش از ۳-۴ پیامک ارسال نکنید.

تاثیر موقعیت جغرافیایی روی زمان ارسال پیامک

ت) موقعیت جغرافیایی

برای انتخاب بهترین ساعت ارسال پیامک باید به عوامل مختلفی همچون روزهای هفته، تعطیلات، نوع کسب‌وکار و نوع مخاطب توجه داشته باشید. اما به‌صورت کلی ارسال پیامک در ساعات خاصی برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است که شامل گروه‌های زیر می‌شود.

  • ساعات صبح (۸ تا ۱۲): این زمان برای کسب‌وکارهای B2B و پیامک‌هایی که با هدف اطلاع‌رسانی ارسال شوند مناسب است. از جزئیات مراحل سفارش تا پیامک‌های خدماتی که جنبه اطلاع‌رسانی دارند.
  • ساعات ظهر (۱۲ تا ۱۵): این زمان از آن‌جهت که مخاطبان درگیری بیشتری برای پایان روز کاری و همچنین صرف نهار دارند زیاد مناسب نیست. صرفا برای پیامک‌های اطلاع‌رسانی که مخاطب انتظار دریافت پیامک دارد مناسب هستند.
  • ساعات عصر (۱۵ تا ۱۹): این زمان با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان خارج از ساعات کاری قرار دارند می‌تواند زمان خوبی برای تبلیغات و ارسال پیامک‌هایی که با هدف ارائه پیشنهاد در جهت افزایش نرخ تبدیل به خرید یا مشتری صورت می‌گیرد مناسب باشند.
  • ساعات شب (۱۹ تا ۲۱): این زمان نیز می‌تواند برای ارسال پیامک‌های لحظه آخری که اهمیت دارند مناسب باشد. خصوصا پیامک‌های تبلیغاتی یا ارسال پیشنهاد تخفیف که چند ساعت بیشتر مهلت برای استفاده از آنها یاقی نمانده است.
  • بعد از ساعت ۲۲: این زمان برای ارسال پیامک اصلا مناسب نیست و بهتر است صرفا پیامک‌های OTP یا آنهایی که مخاطب خود در دریافت‌شان دخیل است ارسال شوند.

زمان مناسب ارسال اس‌ام‌اس بر اساس روزهای هفته

  • شنبه و یکشنبه: روز کاری هفته در ایران از شنبه آغاز می‌شود. بنابراین روزهای ابتدایی شنبه و یکشنبه برای پیامک‌هایی که جنبه اطلاع‌رسانی دارند مناسب هستند.
  • دوشنبه تا پنجشنبه: این زمان با توجه به کاهش مشغله کاری مخاطبان نسبت به روزهای ابتدایی هفته می‌تواند برای تبلیغات و ارسال پیشنهادات مناسب باشد. البته برای روز پنجشنبه که ساعات کاری کمتر و مراجعات بیشتر خواهد بود باید محتاطانه عمل کنید.
  • جمعه و تعطیلات رسمی: این زمان نیز برای تبلیغاتی که در حوزه‌های سرگرمی و تفریح هستند مناسب خواهد بود. بسیاری از پیشنهادات مانند شهربازی، سینما، استخر و… که خانواده زمان کافی برای دور هم بودن دارند بهتر است در این روزها ارسال گردد.

بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی در طول هفته و ساعت

بهترین زمان ارسال پیامک بر اساس فصول و مناسبت‌ها

هر کسب‌وکار شرایط خاص خود را دارد و از سوی دیگر مخاطبان آن نیز متفاوت هستند. مثلا برای یک فروشگاه لباس زنانه، محدودیت کمتری در مقایسه با یک فروشگاه لباس مردانه وجود دارد. چرا که درصد جمعیت مردان شاغل از زنان بیشتر است و همین حضور آنها سرکار می‌تواند روی کاهش نرخ باز شدن پیامک در دقایق اولیع موثر باشد. در حالی که خانم‌هایی که شاغل نباشند، نرخ باز کردن پیامک بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.

انتخاب زمان مناسب برای ارسال پیامک

بهترین زمان ارسال پیامک بر اساس ساعت روز

حالا برای اینکه آمار دقیق‌تری به‌دست آورید، مخاطبان خود را بر اساس مشتری جدید، مشتری وفادار و کاربر قدیمی نیز تقسیم‌بندی کنید. ببینید که کدام گروه در در زمان‌های ارسال انتخابی تعامل بیشتری از خود نشان داده‌اند. سعی کنید پیامک‌های ارسال خود را نیز برای مخاطبان بر این اسا شخصی‌سازی کنید تا برای هر گروه زمانی که بیشترین تعامل را داشته‌اند پیامک ارسال شود.

اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به یافتن بهترین زمان ارسال پیامک نشدید، شاید بد نباشد از خود کاربران کمک بگیرید. با برگزاری یک نظرسنجی پیامکی از کاربران بخواهید که بین گزینه‌های مختلف زمانی که دوست دارند پیامک از سوی شما دریافت نمایند را اعلام کنند. برگزاری یک نظرسنجی می‌تواند به یافتن ساعت مناسب و روز مناسب برای دریافت پیامک‌ها کمک کند.

همانطور که اشاره شد نوع کسب‌وکار می‌تواند روی انتخاب زمان مناسب برای ارسال پیامک موثر باشد. مثلا یک اپلیکیشن سفارش غذا را درنظر بگیرید. برای چنین کسب‌وکاری ارسال پیامک درست یک یا دو ساعت پیش از زمان وعده‌های غذایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. در حالی که نیمه شب اینطور نخواهد بود.

ب) رفتار و عادت مشتریان

در این مقاله با بررسی بهترین زمان ارسال اس ام اس بر اساس بازه‌های زمانی مختلف و مثال‌های متعددی که بر اساس هر کسب‌وکار ذکر می‌کنم، به بررسی عوامل تاثیر گذار در موفقیت کمپین بر اساس زمان ارسال پیامک پرداخته و در انتها روش‌های یافتن زمان مناسب را برای کسب و کارتان ذکر خواهم کرد.

بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی برای همه کسب‌وکارها

با اجرای هر کمپین گزارشاتی که سامانه پیامکی در اختیارتان قرار می‌دهد را بررسی و تحلیل کنید. می‌توانید بر اساس میانگین زمان تحویل پیامک برای همه کاربران و سپس مقایسه آن با زمان کلیک روی لینک یا تعامل مشتری با پیامک، ببینید که چه زمانی بیشترین نرخ تعامل را دارد.

  • از کوتاه کننده لینک استفاده کنید:

یا مثلا اگر کشور را به دو نیم‌کره شرقی و غربی تقسیم کنیم، زمان غروب آفتاب نیز می‌تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد. به هر صورت باید بر اساس سبک زندگی کاربران هر منطقه نیز زمان ارسال درستی داشته باشید.

چگونه بهترین زمان ارسال پیامک را پیدا کنیم؟

یا در نمونه دیگری اگر در یک محدوده جغرافیایی خاصی فعالیت می‌کنید که شغل اکثر ساکنین یکی است، زمان ارسال را باید طوری تنظیم کنید که آنها سرکار حضور نداشته باشند.

پ) میزان ارسال پیامک در هر کسب و کار

سامانه پیامکی استار اس ام اس با بیش از یک دهه تجربه در این زمینه، ابزارهای لازم را برای تحلیل کمپین‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آنها انواع تست A/B را انجام داده و زمان مناسب را پیدا کنید. یا اینکه از زمان‌های پیشنهادی که در ابتدای مقاله ذکر کردم بهره ببرید.

حتی اگر بتوانید ساز و کاری در سایت خود پیاده کنید که کاربر بتواند زمان ارسال پیامک‌ها را در قالب بازه‌های زمانی خاصی تعیین کند، می‌تواند بهترین انتخاب برای زمان مناسب ارسال پیامک باشد.

جمع بندی نهایی

تحلیل داده‌ها نشان از رفتار مشتریان دارند، بنابراین در اولین قدم خروجی مناسب را به کمک ابزارهایی که در اختیار دارید در قالب نمودار تهیه کرده و با تیم خود به بحث و تبادل نظر درباره آنها بپردازید. می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

  • گزارش دریافت سامانه پیامکی را بررسی کنید:

یکی دیگر از عوامل زمان مناسب برای ارسال پیامک موقعیت جغرافیایی مخاطبان است که می‌تواند به فرهنگ خاص آن منطقه نیز مربوط شود. مثلا مخاطبانی که در شهرهای کوهستانی مانند همدان یا کرمانشاه ساکن هستند، ساعت وعده متفاوتی با شهرهای شمالی برای وعده غذایی و خواب دارند. در چنین شهرهایی یک اختلاف ساعت بین ۲ تا ۳ ساعتی برای صرف وعده‌های غذایی و خواب وجود دارد. در نتیجه ارسال در چنین ساعاتی می‌تواند نامناسب باشد و روی کاهش نرخ باز شدن پیامک تاثیر بگذارد.

یکی از امکانات این سامانه API پیامکی است که می‌تواند به شما در خودکار کردن فرآیند ارسال پیامک کمک کند. با کمی دانش برنامه‌نویسی می‌توانید سایت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا زمان ارسال پیامک بر اساس سناریوهایی که در این مقاله ذکر کردیم برای هر گروه از مخاطبان انجام گیرد. در صورتی که هر سوال یا ایده‌ای در خصوص این مقاله دارید، در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.



منبع

نکته: توجه داشته باشید که در هر یک از سناریوهای فوق، متن پیامک عینا یکسان باشد و صرفا تقسیم‌بندی را بر اساس زمان ارسال و طبقه‌بندی مخاطبان لحاظ کنید تا خروجی بهتری دریافت کنید.

۳. نظرسنجی پیامکی بین کاربران

حالا پیامک‌هایی که در طول ماه می‌فرستید را محدود به این روزها کرده و ببینید که مخاطبان در چه روزهایی بیشترین تعامل را از خود نشان داده‌اند. در این نوع گزارش‌گیری سعی کنید هدفتان روی تعامل مشتری از طریق کلیک روی لینک یا تماس باشد. خرید را لحاظ نکنید.

گروه بندی مخاطبان

  • تقسیم‌بندی مخاطبان به چند گروه:

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب بهترین زمان ارسال پیامک، رویدادهای خاص و فصل‌ها هستند که بر اساس نیاز مشتری می‌توانند برای گروه خاصی از کسب و کارها مناسب باشند.

  • مناسبت‌های خاص: مناسباتی مانند شب یلدا، عید نوروز، جمعه سیاه و… که همگی جزو روزهایی هستند که افراد خرید بیشتری انجام می‌دهند، می‌توانند برای ارسال پیامک‌هایی که با هدف افزایش تبدیل نرخ مشتری است مناسب باشند. خصوصا اگر در قالب پیشنهاد تخفیف ارائه شوند.
  • فصل‌ها: در مقابل فصل‌ها را داریم که با توجه به نیاز مخاطب تغییر می‌کند. مثلا یک فروشگاه لباس در فصل زمستان می‌تواند به تبلیغ و معرفی لباس‌های مناسب بپردازد. در حالی که یک فروشگاه لوازم خانگی در چنین فصلی باید فقط روی بازاریابی محصولات گرمایشی تمرکز کند.

چه عواملی بر زمان ارسال پیامک تاثیر دارند؟

مشتریان بر اساس مشاغل و فعالیت روزانه خود متفاوت خواهند بود. بنابراین ارسال پیامک برای آنها اهمیت پیدا می‌کند. مثلا اگر شما در حوزه فروش لوازم کودک یا اسباب بازی فعالیت دارید که رنج سنی پایینی را شامل می‌شود، زمان مناسب برای ارسال پیامک می‌تواند مناسبات خاص و در ساعاتی باشد که کودک در مدرسه نباشد.

بر اساس تجربه و شناختی که از مشتریان خود تا به‌امروز کسب کرده‌اید، زمان ارسال پیامک را بین ۲ یا ۳ ساعت خاص تقسیم کنید. سپس به‌صورت تصادفی برای هر یک از این زمان‌ها مخاطبین را نیز گروه‌بندی کنید تا ارسال پیامک به آنها صورت گیرد.

مشابه کاری که برای ساعت ارسال انجام دادید و به زمان درستی رسیدید، حالا پیامک‌ها را بر اساس روزهای هفته نیز تقسیم کنید. شاید بهتر باشد طبق چیزی که در ابتدا توضیح دادم، روزهای شنبه و یکشنبه در یک گروه، دوشنبه تا چهارشنبه در یک گروه دیگر و پنجشنبه و جمعه نیز به دلیل آخر هفته و تعطیلی در یک گروه دیگر قرار گیرند.

زمانی که دچار دوگانگی باشید، انجام تست‌های A/B چاره‌ساز هستند. بر اساس ۳ سناریو زیر می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • نقسیم بندی زمان ارسال پیامک: