6 مورد از رایجترین اشتباهات باشگاه مشتریان رو بشناسید!
قبل از اینکه باشگاه مشتریان خود را راه اندازی کنید، خوب بیندیشید و ببینید که مشتریان شما از چه راههایی متقاعد میشوند که از شما خرید کنند. اگر طرحهای تشویقی خوبی طراحی نکنید، هیچ تغییر خاصی در وضعیت درآمد و سود کسب و کارتان رقم نخواهد خورد.
آموزش مستمر و مداوم و استفاده از الگوهای خوب؛ راز تقویت باشگاه مشتریان
نداشتن فهم درست از شخصیت و نیازهای مشتریان، ناتوانی در ارتباط موثر با مشتریان و تمرکز بر فروش، کپیبرداری کورکورانه از باشگاه مشتریان سایر کسب و کارها، تلاش نکردن برای افزون کردن رضایت مشتریان ثابت و کمخرید و دستهبندی نکردن مشتریان و نداشتن برنامه تشویقی منسجم و ارزیابیشده، 6 مورد از مهمترین و رایجترین اشتباهات باشگاه مشتریان است که مانع از رشد و پیشرفت کسب و کارها میشود.
اگر مشتریان شما از نظر مالی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند، نمیتوانید با وعدههای ناچیز آنها را به خرید مجدد وادارید. همچنین اگر برای هر دسته از مشتریان، پیامی ارسال کنید که نظرشان را جلب کند، قطعاً باشگاه مشتریان، جانی نمیگیرد و تحولی که انتظارش را میکشید در کسب و کارتان رقم نمیزند.
2. برقراری ارتباط غیر موثر با مشتریان و تمرکز مداوم بر فروش محصولات و خدمات
در این مقاله 6 مورد از مهمترین و رایجترین اشتباهات باشگاه مشتریان را در کنار هم مرور کردیم و آموختیم که چگونه مدیران و فروشندگان کسب و کارها با این اشتباهات به برند خود آسیب میزنند.
مطالعات نشان میدهد که با اقدامات هوشمندانه در باشگاه مشتریان میتوانیم مشتریان ثابت را ترغیب کنیم که از ما بیشتر خرید کنند. همچنین میتوانیم با پیشنهادهای ارزیابیشده، مشتریان کمخرید را به خرید بیشتر تشویق کنیم.
5. دستهبندی نکردن مشتریان؛ یکی دیگر از دلایل شکست باشگاه مشتریان
یکی از رایجترین اشتباهات باشگاه مشتریان که برخی از کسب و کارها مرتکب میشوند، کپیبرداری کورکورانه از باشگاه مشتریان سایر کسب و کارهاست. واقعاً چنین کاری عجیب نیست؟ هر کسب و کار به فراخور شخصیت و نیازهای مشتریانش با آنها ارتباط میگیرد. دلیل نمیشود که شما هم همان رفتارها بدون دلیل و منطق تقلید کنید. چنین رویکردی باعث میشود که مشتریانتان فوراً متوجه شوند که شما اصلاً مطابق با نیازهای آنها کاری انجام نمیدهید و طبیعتاً ترغیب نمیشوند که از شما خرید کنند.
4. تلاش نکردن برای افزون کردن رضایت مشتریان ثابت و کمخرید
در صورتی که میخواهید جلوی این اشتباهات را بگیرید، پیشنهاد ما به شما این است که همواره در زمینه استفاده هوشمندانه از پلتفرمها و ابزارهای دستگاه مشتریان، آموزش ببینید و تا حد امکان برای پیامک و تماس از الگوهای خوب و کارآمد استفاده کنید. به عنوان مثال در صورتی که دستگاه ذخیره شماره مشتری زرین پوز را خریداری کنید، کارشناسان مجموعه استار اس ام اس، چندین الگوی پیامکی خوب در اختیار شما قرار میدهد تا به کمک این الگوها بتوانید ارتباط خوب و هوشمندانهای با مشتریان خود قرار کنید.
یکی از اشتباهات باشگاه مشتریان کسب و کارها این است که مشتریان خود را دستهبندی نمیکنند و یک پیام تشویقی را برای کلیه افراد ارسال میکنند. برای اینکه پیامها و تماسهایتان کارسازتر و موثرتر باشد، باید آن تماس یا پیامک را فقط برای کسانی در نظر بگیرید که واقعاً به آن ارتباط، نیاز دارند و آن محصول یا خدمت، به دردشان میخورد.
6. نداشتن برنامه تشویقی منسجم و دقیق؛ از رایجترین اشتباهات باشگاه مشتریان
در این مقاله میخواهیم این 6 دلیل از دلایل شکست باشگاه مشتریان را توضیح دهیم. در صورتی که شما هم باشگاه مشتریان دارید یا خواهان راه اندازی باشگاه مشتریان هستید، این مقاله برایتان آموزنده خواهد بود.
1. نداشتن درک درست از مشتریان؛ یکی از مهمترین اشتباهات باشگاه مشتریان
مهمترین هدف باشگاه مشتریان است که بین کسب و کار و مشتریان، ارتباطی انسانی، عاطفی و صمیمی برقرار شود تا در سایهسار این ارتباط، مشتریان بتوانند نیازهای خود را بیان کنند و فروشندگان هم با حالتی دوستانه، محصولات و خدمات متناسب را به مشتریان معرفی کنند. در پناه چنین رابطهای است که نیاز مشتری برآورده میشود و کسب و کار هم به سود میرسد.
3. کپیبرداری کورکورانه از باشگاه مشتریان سایر کسب و کارها
نخستین دلیل از دلایل شکست باشگاه مشتریان که بهحق مهمترین دلیل هم محسوب میشود، نشناختن مشتریان، نیازها و شخصیت آنهاست. کاسبی که مشتریاش را نشناسد، بیتردید شکست خواهد خورد و کسب و کارش دیر یا زود از میان خواهد رفت؛ چون شناخت مشتری، اصل بنیادین کسب و کار است و بیتوجهی به آن، خسارتهای جبرانناپذیری به بار میآورد.
برخی از کسب و کارها هیچ برنامه تشویقی منسجم و دقیقی ندارند و اصلاً نمیدانند که چگونه و در چه زمانی، مشتریان خود را ترغیب به خرید کنند. از سویی نمیدانند چگونه به مشتریان خود امتیاز بدهند، برای آنها هدیه یا تخفیف در نظر بگیرند و آنها را به مغازه یا فروشگاه آنلاین خود فراخوانند.
برخی از مدیران کسب و کار و فروشندگان تصور میکنند که مهمترین هدف از اهداف باشگاه مشتریان، افزایش فروش و سودآوری است. این در حالی است که باشگاه مشتریان، کلی تلاش میکند تا ارتباط مثبت و مستحکمی با مشتریان برقرار کند تا درنهایت، این روابط منجر به سودآوری کسب و کار شود.
برخی از مدیران کسب و کار در پاسخ به پیشنهاد ایجاد باشگاه مشتریان پاسخ میدهند: «ما مشتریان ثابت خودمان را داریم و نیاز به ترغیبشان نداریم.» برخی از مدیران کسب و کار دچار یک اشتباه بزرگ دیگر میشوند. آنها میگویند: «برخی از مشتریان از ما کم خرید میکنند. چه دلیلی دارد که مدام در پی ارتباط با آنها باشیم؟»
علاوه بر این میتوانید یک جلسه رایگان با کارشناسان استار اس ام اس، گفتوگو کنید و دغدغههای خود در مورد راههای تعامل موثر با مشتریان از طریق این دستگاه را با آنها حل و فصل کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پس از فروش این دستگاه یا ثبت سفارش خرید، کافی است به صفحه خرید دستگاه ذخیره مشتری زرین پوز مراجعه کنید.