11 کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک

استفاده از پیامک برای کسب و کارهای کوچک امروزه که اهمیت ارتباط با مشتری به امری ضروری و مهم تبدیل شده، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. کسب و کارهای نوپا که هنوز مخاطبان زیادی ندارند میتوانند از پیامک هم برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند و هم اینکه مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و با ارسال پیشنهادات و تمرکز روی بازاریابی پیامکی، آنها را به مشتری بازگشتی (خرید دوباره) تبدیل کنند.
کاربرد پیامک برای سایت های کوچک علاوه بر موارد فوق شامل تمرکز روی برند، افزایش وفاداری مشتری و از همه مهمتر فروش بیشتر خواهد شد. رسیدن به این اهداف میسر نخواهد شد، مگر اینکه با کاربردهای پیامک به خوبی آشنایی داشته باشید.
در ادامه این مقاله از وبلاگ فراز اساماس با همین هدف قصد دارم تا به معرفی ۱۱ تا از پر استفادهترین کاربردهای پیامک برای کسب و کارهای نوپا بپردازم که با استفاده از این روشها میتوانند کسب و کار کوچ و متوسط خود را به برندی موفق تبدیل کنند.
کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک
تمامی فروشگاههای اینترنتی کوچک و بزرگ یا افرادی که در زمینه ارائه خدمات آنلاین فعالیت دارند میتوانند از پیامک به عنوان ابزاری عالی برای بازاریابی، ارتباط با مشتری و اطلاعرسانی استفاده کنند. پیامک صرفا برای این نیست که با ارسال تبلیغات غیرهدفمند و بمباران پیامکی مخاطبان را از برند خود دور کنید. بلکه با استفاده هدفمند میتوانید بهترین نتیجه را از این ابزار داشته باشید.
هزینه کم و دسترسی سادهتری که پیامک نسبت به سایر ابزارها همچون ایمیل دارد، آن را به گزینهای عالی تبدیل کرده است. خصوصا اینکه نرخ باز شدن پیامک بالای ۹۵ درصد است و معمولا همه افراد در همان دقایق اولیه دریافت، پیامک را بررسی میکنند که همین عاملی شده که نرخ تبدیل بالایی از نظر تعامل باشد.
۱. ارسال کوپن و کد تخفیف
مهمترین کاربرد پیامک برای اطلاعرسانی است. ارسال کوپن، پیشنهادات ویژه و کد تخفیف نیز یکی از رایجترین کاربردهایی است که کسب و کارها از آن بهره میبرند. در جشنوارههای مختلف فروش به بهانههای مختلف میتوانید محصولات خاصی را برای فروش سریعتر در لیست سبدهای تخفیفی قرار داده و از پیامک برای اطلاعرسانی این پیشنهادات استفاده کنید.
اما از آنجا که ارسال پیامکهای شخصیسازی شده اهمیت دارد، توصیه میشود که به منظور کاهش هزینههای پیامکی، رعایت حریم خصوصی مخاطبان و از همه مهمتر افزایش نرخ تبدیل، پیشنهادات تخفیف را بر اساس سوابق جستجو، علایق و نیازهای مشتری ارسال کنید تا اثرپذیری بالاتری داشته باشند.
۲. تبلیغ محصول جدید
بر اساس فعالیت کاربران در سایت مانند سوابق جستجو، مشاهده صفحات محصول و دستهبندی و همچنین اطلاعات شخصی مانند سن و جنسیت میتوانید با علایق آنها آشنا شوید. این نوع اطلاعات میتوانند برای ارسال پیامک شخصیسازی شده مورد استفاده قرار گیرند.
حال بر اساس همین دادهها میتوانید محصولات جدیدی که در سایت موجود میشود را به کاربران معرفی کنید. برای اینکه آنها را مجاب به خرید کنید، میتوانید بدون ارائه کد تخفیف برای مثلا ۱۰ خریدار اول نیز تخفیف ویژهای در نظر بگیرید. این کار ضمن ارائه تخفیف فوریتی را در ذهن مشتری ایجاد میکند که با خرید سریعتر تلاش میکند جزو ۱۰ نفر اول باشد.
۳. اطلاع از موجود شدن محصولات
برخی محصولات واقعا برای مشتریان کاربردی هستند و جزو محصولات پر فروش هر کسب و کاری محسوب میشوند. این گروه از محصولات وقتی ناموجود میشوند، بهتر است که راهکاری در اختیار مشتری قرار دهید که با وارد کردن شماره خود سریعا از موجودی آن مطلع شده و اقدام به خرید کند.
ارسال پیامک موجود شدن محصول به مشتری حس ارزشمندی را به وی انتقال میدهد و نشان دهنده این است که شما به وی اهمیت دادهاید. بنابراین سعی کنید حتما از این ویژگی در سایت خود استفاده کنید.
۴. ارسال تبریک های مناسبتی
تبریکهای مناسبتی همچون تولد، سالگرد ازدواج، سالگرد عضویت در سایت و همچنین مناسبات خاص (بهویژه مناسبات ملی) یکی دیگر از راههایی است که میتواند روی تمرکز روی برندینگ شما موثر باشد. بهتر است در مناسبات خاص (چه مناسبات خصوصی مشتری و چه مناسبات عمومی) پیامک تبریکی ارسال کنید. علاوهبر این توصیه میشود برای اینکه تبریک شما ارزش افزودهای هم برای مشتری داشته باشد، یک پیشنهاد تخفیف، دریافت هدیه یا کوپن ارسال رایگان ویژه این مناسبت نیز برای آنها ارسال کنید.
۵. دعوت به شرکت در رویداد و همایش
برخی کسب و کارها که عموما در زمینه آموزش یا مهارتهای خاص فعالیت دارند، به بهانههای خاص سعی میکنند سالانه رویدادهایی را برگزار کرده و دور هم جمع شوند. یا حتی رویدادهایی را با هدف خاص بهصورت آنلاین برگزار میکنند. برای اینکه کاربران خود را برای شرکت در این رویدادها تشویق کنید میتوانید از پیامک که در دسترسترین ابزار ارتباطی است استفاده کنید.
۶. برگزاری مسابقه و نظرسنجی
افزایش تعامل مخاطبان با برند یکی دیگر از مهمترین روشهای بازاریابی پیامکی است. ایجاد مسابقه و نظرسنجی پیامکی دوتا از قابلیتهای ویژه پنل پیامکی فراز اساماس هستند که با استفاده از آنها میتوانید با مخاطبان خود در تعامل باشید.
ابزار برگزاری مسابقه این امکان را میدهد که کاربران از طریق پیامک در آن شرکت کنند. همچنین بدون نیاز به اینکه از ابزارهای قرعه کشی شخص ثالث استفاده کنید، میتوانید از بین شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح ارسال کردهاند با خود پنل پیامکی قرعهکشی را انجام داده و برندگان را تعیین کنید.
ابزار برگزاری نظرسنجی نیز این امکان را میدهد که کاربران با ارسال عدد یا کلمه کلیدی تعیین شده، در نظرسنجی شرکت کنند. امکان مشاهده نتایج بر اساس نمودارهای مختلف همراه با آمار شرکت کنندگان و دیگر جزئیات نیز فراهم است.
۷. پیامک یادآوری سبد خرید رها شده
مشتریان به دلایل مختلف مثل هزینه ارسال در طول فرآیند خرید ممکن است از ادامه خرید خود سرباز زنند. از همینرو سبد خرید خود را رها میکنند. اما میتوان با ترفندهایی آنها را به مسیر خرید بازگرداند. یکی از بهترین روشها برای این منظور ارسال پیامکی است که پیشنهاد تخفیف یا ارسال رایگان را به آنها ارائه کنید.
میتوانید برای کاربرانی که سبد خرید خود را رها کردهاند پیامکی خودکار ارسال کرده و با ارسال پیشنهادی خاص آنها را مجاب کنید که خرید خود را نهایی کنند. توصیه میشود برای اینکه اثرپذیری این موضوع را دو چندان کنید، محدودیت زمانی برای آن تعیین کنید. طوری که در متن پیامک ذکر کنید که فقط تا چند ساعت دیگر میتواند شرایط برخورداری از این پیشنهاد را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله ارسال پیامک سبد خرید رها شده را مطالعه کنید.
۸. ارسال یادآوری خودکار
مهمترین کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک که در زمینه فروش محصولاتی فعالیت دارند که دورهای هستند و باید تمدید شوند است. میتوانید در قالب یک یا دو مرحله پیش از اتمام اشتراک مشتری پیامکی برای وی ارسال کرده و یادآوری کنید که خرید خود را تمدید کند. اگر در طول این مدت تمدید نکردند، برای اینکه آنها را تشویق کنید میتوانید با ارسال یک تخفیف که در متن آن ذکر کنید این پیشنهاد فقط تا پایان امروز قابل استفاده است مشتری را مجاب به تمدید صورتحساب کنید.
این کار هم موجب حفظ مشتری خواهد شد تا برای یک دوره دیگر از خدمات و محصولات شما استفاده کند. هم اینکه فروش خود را با حاشیه سود کمتری بالاتر میبرید. همچنین دادن این نوع پیشنهادات موجب میشود کاربران به برند شما وفادار شوند.
۹. ارسال پیامک خوش آمدگویی
کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک محدود به ارسال پیشنهادات و معرفی محصولات نیست. میتوانید برای تعامل بیشتر با مخاطبان گاهی از پیامک به عنوان پلی برای ارتباط با مشتری استفاده کرده و صمیمیت با برند را در ذهن آنها قویتر کنید.
با ارسال پیامک خوشآمدگویی به کاربرانی که تازه عضو سایت میشوند با آنها صمیمی باشید. در ارسال این پیامکهای بهتر است لحن پیام دوستانه را رعایت کنید و از کلمات و اصطلاحاتی کاملا ساده و بی آلایش استفاده کنید.
۱۰. پیگیری خرید و پشتیبانی مشتریان
کسب و کارهای نوپا از آنجا که هنوز در ابتدای مسیر هستند و ممکن است تجربه کافی از ارتباط با مشتری و پشتیبانی را نداشته باشند، برای اینکه کمتر درگیر موارد پشتیبانی مشتریان باشند بهتر است از پیامک برای ارسال خودکار اطلاعات استفاده کنند.
میتوانید جزئیات خرید مشتری که از مراحل خرید شروع شده و میتواند شامل اطلاعاتی همچون زمان ارسال، کد رهگیری پستی، کد فعال سازی محصول و مواردی از این دست است را بهصورت خودکار و در زمان مناسب ارسال کنید. این کار بهصورت گام به گام مشتری را در مسیر خرید هدایت کرده و تاثیر فوقالعاده در تماسهای پشتیبانی دارد. این زمان میتواند با صرف شدن روی کارهای دیگر به موفقیت برندتان کمک کند.
۱۱. ارسال پیامک های OTP و احراز هویت
و در نهایت مهمترین کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک استفاده از پیامک برای فرآیندهای ثبتنام، ورود و احراز هویت کاربران است. همانطور که میدانید کاربران ایرانی تمایل خیلی کمی نسبت به استفاده از ایمیل دارند. از اینرو پیامک به جایگزین مناسبی برای ایمیل تبدیل شده است. خصوصا اینکه در دسترستر است.
با ارسال کدهای ورود پیامکی جدای از سادهتر شدن فرآیند عضویت و ورود، فرمهای پیچیدهای که شامل ثبت نام طولانی هستند را کنار خواهید گذاشت. اطلاعاتی همچون نام مشتری، آدرس و دیگر موارد را میتوان پس از عضویت در سایت نیز در مراحل خرید دریافت نمود. همچنین مشتری مجبور به حفظ نام کاربری و کلمه عبور نیست. به سادگی میتواند شماره موبایل خود را وارد کرده و با دریافت کد ورود، به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد.
نکات مهم برای استفاده از پیامک در کسب و کارهای کوچک
- زمانبندی ارسال پیامک را رعایت کنید: به زبان ساده پیامکها را در زمان و ساعت مناسب ارسال کنید. ارسال پیامک وقتی که مشتری نیاز به فضا برای استراحت یا رسیدگی به کارهای روزمره دارد موجب مزاحمت خواهد شد. علاوه بر این نرخ تبدیلی هم برای شما نداشته و حتی میتواند روی کاهش محبوبیت برندتان اثرگذار باشد.
- تا جایی که میتوانید پیامک شخصیسازی شده بفرستید: پیامکهای شخصی سازی شده حس صمیمیت را به مخاطب انتقال میدهند. تا جایی که میتوانید با استفاده از اطلاعات مشتری مثل نام، تاریخ تولد، سابقه فعالیت و هر اطلاعات دیگری که میتواند این صمیمیت و خاص بودن را القا کند استفاده کنید.
- حریم خصوصی مخاطبان و مشتریان خود را حفظ کنید: جدای از زمانبندی درست، به حریم خصوصی مخاطب احترام بگذارید. افرادی که نمیخواهند پیامکی دریافت کنند را امکان لغو عضویت در لیست خبرنامه را برایشان فراهم کنید.
- از متنهای جذاب، کوتاه و غیر کلیشهای استفاده کنید: پیامک ابزاری برای ارسال متون کوتاه و خلاصه است. متون بلند ممکن است ناقص ارسال شوند؛ بهویژه در گوشیهای قدیمی که شاید در قالب چند پیامک جدا ارسال شوند. خیلی خلاصه و بهدور از هجوگویی سراغ اصل موضوع بروید و از کلمات ساده و قابل فهم نیز استفاده کنید.
جمعبندی نهایی و کلام آخر
پیامک یک ابزار قدرتمند و کمهزینه برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان در کسبوکارهای کوچک است. نرخ باز شدن بالا و قابلیت ارسال سریع این ابزار، به بهبود تعامل با مشتریان و افزایش فروش کمک میکند.
در این مقاله، کاربردهای متنوع پیامک را بررسی کردیم، از جمله ارسال کد تخفیف، تبلیغ محصولات، اطلاعرسانی درباره موجود شدن کالا، دعوت به رویدادها، یادآوریهای خودکار، پیگیری خرید، ارسال پیامکهای امنیتی و تبریکهای مناسبتی. علاوه بر این، نکاتی مثل زمانبندی مناسب، شخصیسازی پیامکها و رعایت حریم خصوصی مشتریان را نیز مورد توجه قرار دادیم.
با استفاده هوشمندانه از پیامک، کسبوکارهای کوچک میتوانند نهتنها فروش خود را افزایش دهند، بلکه ارتباط قویتری با مشتریان داشته باشند و وفاداری آنها را نیز تقویت کنند. حالا وقت آن است که با خرید یک پنل پیامکی از سایت فراز اساماس، این روش را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید و از مزایای آن بهرهمند شوید!