اخبار فارس اس ام اس

سئو اینستاگرام چیست؟ از آموزش مبانی تا تکنیک‌های حرفه‌ای سئو پیج


آموزش سئوی اینستاگرام: راهی برای افزایش بازدید پیجآموزش سئوی اینستاگرام: راهی برای افزایش بازدید پیج
راهنمای مطالعه

شاید تا الان فکر می‌کردید سئو فقط برای وب‌سایت‌هاست، اما جالب است بدانید که سئوی اینستاگرام هم وجود داشته و به‌طور شگفت‌انگیزی بر دیده شدن شما تاثیر دارد. از سال 2025، گوگل و بینگ می‌توانند پست‌ها و ریل‌های عمومی شما را ایندکس کنند، پس هر پست شما به نوعی یک «میکرو لندینگ پیج» می‌شود که می‌تواند شما را فراتر از اینستاگرام به دنیای وسیع‌تری معرفی کند. اگر با انواع تکنیک سئو در اینستاگرام آشنا باشید، می‌توانید پروفایل خود را به سطح جدیدی ببرید، بازدید پیج را افزایش دهید و حتی به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. برای آموزش سئو در اینستاگرام تا انتها همراه ما باشید.

سئو در اینستاگرام چیست و چرا باید آن را جدی بگیرید؟

سئوی پیج اینستاگرام به فرآیند بهینه‌سازی محتوای شما برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجو و فیدهای پیشنهادی اینستاگرام گفته می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که در نتایج جستجوی گوگل و بینگ نیز پست‌های شما برای حساب‌های واجد شرایط ایندکس شوند. به‌عبارت‌دیگر، سئوی اینستاگرام یکی از زیرمجموعه‌های سئوی شبکه‌های اجتماعی است که مشابه سئو برای موتورهای جستجوی سنتی عمل می‌کند، اما در اینجا تمام فرآیندهای بهینه‌سازی مختص به پلتفرم اینستاگرام و کاربران آن است.

برای سئوی پیج اینستاگرام در گوگل، می‌توانید بر چندین مولفه تمرکز کنید که هرکدام به نوبه خود تاثیر بسیاری بر افزایش دیده‌شدن شما دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • هشتگ‌ها
  • کلمات کلیدی
  • بیوگرافی پروفایل
  • متن جایگزین (Alt text)
  • صداهای ریلز

علاوه بر این اگر حساب حرفه‌ای شما شرایط لازم را داشته باشد (عمومی، حرفه‌ای، بالای ۱۸ سال و پست‌ها از تاریخ 1 ژانویه 2020 به بعد)، موتورهای جستجو ثالث ممکن است پست‌های شما را ایندکس کنند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد راه‌های بهینه‌سازی حساب خود در اینستاگرام بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازاریابی اینستاگرام را مطالعه کنید.

۷ تکنیک حرفه‌ای افزایش سئوی اینستاگرام برای آنکه بیشتر دیده شوید

از کلمات کلیدی گرفته تا هشتگ‌ها، در این بخش ۷ نکته سئوی اینستاگرام در گوگل و خود این پلتفرم، برای کمک به شما در رسیدن به مخاطبان هدف آمده است:

افزایش سئوی اینستاگرام برای بازدید بالاترافزایش سئوی اینستاگرام برای بازدید بالاتر

1. پروفایل اینستاگرام خود را برای جستجو بهینه کنید

اولین نکته در آموزش سئوی اینستاگرام، بهینه‌سازی پروفایل شماست. این به معنای انجام اقداماتی مثل موارد زیر است:

  • ایجاد حساب کاربری تجاری در اینستاگرام (اگر قبلا این کار را نکرده‌اید.)
  • عمومی کردن پروفایل
  • افزودن عکس پروفایل متناسب با برند
  • اضافه کردن یک لینک مرتبط به بیوگرافی پروفایل
  • انتخاب یک نام کاربری برند شده و قابل شناسایی
  • افزودن موقعیت مکانی برای جذب کسب‌وکارهای محلی

با وجود اینکه ممکن است انجام این موارد کمی وقت‌گیر به نظر برسد، اما این‌ها گام‌های اساسی برای بهینه‌سازی پروفایل شما در اینستاگرام هستند. این اقدامات دسترسی کاربران را آسان‌تر می‌کنند و اطلاعات مفید و مرتبط با کسب‌وکار شما را در پروفایلتان نمایش می‌دهند که باعث افزایش دیده شدن می‌شود. از آنجایی که گوگل و بینگ می‌توانند پروفایل‌ها و پست‌های عمومی شما را ایندکس کنند، بهتر است که بیوگرافی و لینک پروفایل شما برای جستجوهای داخل اپلیکیشن و همچنین جستجوهای وب بهینه‌سازی شده باشد.

برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه بهینه‌سازی محتوای خود در اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تولید محتوا در اینستاگرام را بررسی کنید.

2. سئوی کلمات کلیدی در اینستاگرام را جدی بگیرید

دقیقا مانند زمانی که کلمات کلیدی سئو را در محتوای وب‌سایت خود قرار می‌دهید، می‌توانید این کار را برای پروفایل و کپشن‌های اینستاگرام خود نیز انجام دهید. استفاده از کلمات کلیدی سئو اینستاگرام راهی عالی برای مشخص کردن زمینه پروفایل شما و ظاهر شدن در نتایج جستجوی اینستاگرام است.

برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی در اینستاگرام، مهم‌ترین عناصری که باید به آن‌ها توجه کنید نام نمایشی و نام کاربری شما هستند، زیرا این‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. بنابراین یک کلمه کلیدی هدفمند را انتخاب کنید که با هدف جستجوی کاربران مطابقت داشته باشد.

برای مثال اگر شما یک هنرمند هستید که آثار خود را در اینستاگرام به نمایش می‌گذارید و کاربران برای دنبال کردن هنرمندان به جستجو می‌پردازند، احتمالا کلمات کلیدی مانند «هنر» یا «آرت» را در نوار جستجو وارد می‌کنند. با اضافه کردن یکی از این کلمات به نام نمایشی، نام کاربری و حتی بیوگرافی پروفایل خود، شانس شما برای ظاهر شدن در نتایج جستجو افزایش می‌یابد.

سئوی کلمات کلیدی در اینستاگرام: مهمترین تکنیک سئوسئوی کلمات کلیدی در اینستاگرام: مهمترین تکنیک سئو

3. از هشتگ‌های مرتبط برای سئوی اینستاگرام استفاده کنید

هشتگ‌ها به عنوان ابزارهای سئو عالی عمل کرده و به پست‌های شما کمک می‌کنند تا در جستجوهای اینستاگرام دیده شوند. استفاده از هشتگ‌های مناسب باعث جذب مخاطبان مرتبط و افزایش بازدید محتوای شما می‌شود.

اما برای استفاده موثر از هشتگ‌ها، باید استراتژیک عمل کنید. به‌عنوان مثال اگر شما یک شرکت غذایی هستید که دستور پخت جدیدی را به نمایش می‌گذارید، از هشتگ‌هایی مانند “#EasyRecipe” یا “#HealthyCooking” استفاده کنید تا کاربران مرتبط بتوانند محتوای شما را پیدا کنند.

همچنین باید از استفاده زیاد هشتگ‌ها خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است که بهترین کار این است که ۳ تا ۵ هشتگ مرتبط و هدفمند در پست‌های خود قرار دهید. برای پیدا کردن هشتگ‌های مناسب، می‌توانید به روش‌هایی مانند ساخت یک «شبکه تار عنکبوتی هشتگ‌ها» فکر کنید.

برای پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط، ابتدا هشتگی را که می‌دانید برای ایده آنلاین شاپ اینستاگرام شما مناسب است، جستجو کنید. سپس بر روی چند پست برتر که از آن هشتگ استفاده کرده‌اند کلیک کنید و ببینید که چه هشتگ‌های دیگری در آن پست‌ها به کار رفته است. با بررسی این هشتگ‌ها، متوجه خواهید شد که کدام‌ها بیشتر استفاده می‌شوند و محبوبیت دارند. حالا این روند را ادامه دهید و هشتگ‌های جدید و مرتبط بیشتری پیدا کنید تا به شبکه هشتگ‌های هدفمند خود اضافه کنید.

4. از زیرنویس‌ها در ویدیوها و ریلزهای اینستاگرام استفاده کنید

چه کسی است که یک ریلز خنده‌دار اینستاگرام را دوست نداشته باشد؟ اما چیزی که مردم دوست ندارند، ریلزها و ویدیوهایی هستند که زیرنویس ندارند. یک تحقیق مشترک از سوی شرکت‌های Verizon و Publicis Media نشان داد که 80% از مصرف‌کنندگان تمایل دارند ویدیوها را با زیرنویس مشاهده کنند و 50% از پاسخ‌دهندگان گفتند که زیرنویس برای آنها اهمیت دارد چون اغلب ویدیوها را بدون صدا می‌بینند.

پس این موضوع برای استراتژی سئو اینستاگرام شما چه معنی دارد؟ زمانی که ویدیو، استوری یا ریلز منتشر می‌کنید، از ابزارهای افزودن زیرنویس اینستاگرام استفاده کنید. این کار نه تنها دسترسی به محتوای شما را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی هدفتان را نیز اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که اینستاگرام، گوگل و بینگ محتوای شما را به‌طور موثرتری ایندکس کنند. به یاد داشته باشید صرفا دانستن نحوه راه‌اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام کافی نیست؛ توجه به جزئیات است که شما را متمایز می‌کند.

استفاده از زیرنویس در ریلز: تکنیک سئو در اینستاگراماستفاده از زیرنویس در ریلز: تکنیک سئو در اینستاگرام

5. از متن جایگزین (Alt Text) اینستاگرام بهره ببرید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای تقویت سئو پست‌های اینستاگرام، استفاده از ویژگی متن جایگزین (Alt Text) پلتفرم است. ابزار متن جایگزین اینستاگرام دسترسی کاربران را افزایش می‌دهد و به افرادی که اختلالات بینایی دارند کمک می‌کند تا توضیحات محتوای شما را از طریق نرم‌افزارهای خواندن صفحه بشنوند. با استفاده از متن جایگزین اینستاگرام، شما می‌توانید محتوای خود را توصیف کرده و از کلمات کلیدی سئوی اینستاگرام در آن استفاده کنید تا قابل مشاهده‌تر و دسترس‌پذیرتر شود. برای نوشتن متن جایگزین سازگار با سئو، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه پیش‌نویس پست جدید خود، روی «تنظیمات پیشرفته» در پایین صفحه کلیک کنید.
  • به پایین اسکرول کرده و روی تب «دسترس‌پذیری» (Accessibility) ضربه بزنید.
  • گزینه «نوشتن متن جایگزین» (Write Alt Text) را انتخاب کنید.
  • پس از نوشتن متن جایگزین، می‌توانید پست خود را مانند همیشه منتشر کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا محتوای شما به‌طور موثری توسط اینستاگرام و موتورهای جستجو ایندکس شود و برای همه کاربران قابل دسترسی باشد. در نتیجه با افزایش بازدید، احتمال بیشتر شدن نرخ تبدیل هم بالا می‌رود.

6. از تحلیل‌ها و آمارهای اینستاگرام غافل نشوید

تحلیل و آمار نه تنها در شبکه‌های اجتماعی، بلکه در تمامی استراتژی‌های سئو قابل استفاده است. یکی از بهترین روش‌ها برای نظارت و بهبود کمپین سئوی اینستاگرام شما، استفاده از تحلیل‌های پروفایل شماست.

اگرچه اینستاگرام یک صفحه تحلیل داخلی برای بررسی عملکرد حساب کاربری شما دارد، اما قابلیت‌های گزارش‌دهی آن محدود است. برای داشتن دیدی جامع‌تر از عملکرد سئو اینستاگرام خود، می‌توانید در ابزارهای مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی مانند Sprout Social، Buffer یا Later سرمایه‌گذاری کنید. این ابزارها به شما نمای بی‌نظیری از عملکرد اینستاگرامتان شامل گزارش‌های دقیق از دسترسی، تعامل، تحلیل مخاطب و موارد دیگر می‌دهند و کمک می‌کنند برای تنظیم تقویم تولید محتوا در اینستاگرام بهتر برنامه‌ریزی کنید.

7. وقتی برای سئوی اینستاگرام شک دارید، رقبا را بررسی کنید

حالا که چندین نکته از سئوی اینستاگرام را با شما در میان گذاشتیم، ممکن است در ابتدا کمی گیج‌کننده به نظر برسد. پس زمانی که شروع به بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام خود برای سئو می‌کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ساده‌ترین کار این است که ابتدا رقبای خود را بررسی کنید.

به عملکرد رقبای خود در اینستاگرام نگاه کنید و از آنها برای ایده‌پردازی در مورد محتوا، هشتگ‌ها، کلمات کلیدی هدف و موارد دیگر الهام بگیرید. در نهایت هدف شما باید این باشد که از رقبای خود متمایز شوید، بنابراین ببینید که پروفایل‌های مشابه چه کاری انجام می‌دهند، موفقیت‌های آنها را یادداشت کنید و سعی کنید آن را بهتر از آنها انجام دهید. برای شروع این سوال‌ها را مد نظر قرار دهید:

  • چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند و چندتا؟
  • کلمات کلیدی که هدف‌گیری می‌کنند، کدام‌ها هستند؟
  • آیا محتوای متنوعی منتشر می‌کنند یا مخاطب خاصی را موردهدف قرار می‌دهند؟
  • چقدر به‌طور منظم پست منتشر می‌کنند؟
  • چگونه با فالوئرهای خود تعامل دارند؟
  • آیا با دیگر تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام همکاری می‌کنند؟

با بررسی دقیق این موارد، می‌توانید استراتژی‌های موفق را شناسایی کرده و آنها را با خلاقیت خود بهبود ببخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو در اینستاگرام پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مطلب سوشال مدیا مارکتینگ چیست را از دست ندهید.

با خدمات فراز اس‌ام‌اس در سئوی اینستاگرام چند قدم جلوتر از رقبا باشید!

بهینه‌سازی پروفایل و پست‌های اینستاگرام شما تاثیر زیادی در دیده‌شدن و جذب مخاطب دارد. با استفاده از تکنیک‌های سئوی اینستاگرام که در این مقاله بیان شد، حضور آنلاین خود را تقویت کنید و در رقابت‌های پیچیده دنیای دیجیتال یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید.

اما اگر می‌خواهید در تبلیغات و بهینه‌سازی صفحه اینستاگرام خود حرفه‌ای‌تر عمل کنید، از خدمات تخصصی فراز اس‌ام‌اس برای رشد و ارتقای سئوی صفحه‌تان استفاده کنید. با کمک تیم متخصص ما، می‌توانید به بهترین شکل ممکن استراتژی‌های سئو را برای جذب فالوئر و افزایش تعامل در اینستاگرام پیاده‌سازی کنید.



منبع