بهترین روشهای تبلیغ داروخانه برای جذب مشتری


در دنیایی که با دهها انتخاب مواجه هستیم، داشتن استراتژی مناسب در تبلیغ داروخانه میتواند عاملی حیاتی برای رقابت باشد. در هر کسب و کاری حتی وقتی موقعیت شما در بهترین نقطه شهر باشد و از مجربترین پرسنل با تهیه محصولات از بهترین برندها فعالیت کنید، تا زمانی که تبلیغات موثری نداشته باشید نمیتوان روی فروش بیشتر حساب باز کرد.
هر روش تبلیغاتی سهم خود را برای موفقیت ایفا میکند. اگر شما از روشی مثل فعالیت در شبکههای اجتماعی قصد تبلیغات داروخانه را دارید، نمیتوان خیلی انتظار این را داشت که قشر سالخورده جامعه را جذب کرد، چرا که بیشتر آنها در این رسانهها اصلا حضور ندارند. در حالی که استفاده از روشی مانند تبلیغات پیامکی برای داروخانه، میتواند انتخابی اصولی باشد.
اهمیت تبلیغات برای داروخانه
امروزه داروخانههای صرفا در زمینه فروش اقلام دارویی فعالیت نداارند. بلکه فروش محصولات بهداشتی و مراقبتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل تبلیغ داروخانه نقش حیاتی در جلب توجه مشتریان و افزایش فروش محصولات دارد. با رقابت گستردهای هم که بین داروخانهها رخ داده، نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. تبلیغات به داروخانهها امکان معرفی و شناساندن برند خود را به مشتریان میدهد تا به اطلاعرسانی از تخفیفها و معرفی محصولات جدید بپردازند.
تبلیغات به داروخانهها کمک میکند مشتریان وفادار را جذب کرده و با آنها در تعامل باشند. روشهای هوشمندانهای مانند پنل پیامکی داروخانه، امکان اطلاعرسانی را سادهتر میکند. هدف هم از پیامک صرفا برای تبلیغات نیست، بلکه تمرکز روی برندینگ میتواند به شکل غیرمستقیمی رو افزایش وفاداری بدون صرف هزینههای زیاد برای تبلیغات موثر باشد.
بهترین روشهای تبلیغ داروخانه
در ادامه به بررسی روشهای مختلف تبلیغات برای داروخانه میپردازیم. اینکه به تنهایی فقط روی یک روش خاص تمرکز کنید، راهکار خوبی نیست. بلکه باید روی تمامی روشها مانور دهید و از پیامک که ابزاری مکمل محسوب میشود برای هدایت مخاطبان خود بین کانالهای تبلیغی مختلف استفاده کنید.
۱. تبلیغات محیطی و چاپی داروخانه
تبلیغات محیطی و چاپی از روشهای قدیمی برای تبلیغات داروخانهها است که هنوز هم پاسخگو است. تبلیغات در این روش شامل چاپ بنر، تابلوهای تبلیغاتی، بروشور و بیلبوردهایی میشود که در مکانهای مختلف شهری نصب یا پخش میشوند. هدف این روش جلب توجه رهگذران و تبدیل مخاطبان محلی به مشتری است. از این روش میتوان برای معرفی محصولات، ارائه تخفیفهای فصلی یا معرفی داروهای جدید استفاده کرد.
مزایای این روش عبارتند از:
- دیده شدن سریع: تبلیغات محیطی در مکانهای پرتردد، توجه افراد را به جلب میکند.
- قابلیت طراحی جذاب: طراحیهای جذاب و رنگارنگ میتواند باعث جلب توجه بیشتر شود.
- دسترسی به مخاطبان محلی: این نوع تبلیغات برای داروخانهها مفید است، چرا که مستقیما به مشتریان محلی دسترسی دارید.
مثلا یک داروخانه میتواند با نصب بیلبورد در نزدیکی یک باشگاه ورزشی، تخفیفهای روی مکملهای ورزشی را نصب کند. در این صورت، افرادی این باشگاه این تبلیغ را دیده و برای خرید به داروخانه مراجعه خواهند کرد. تنها عیب این روش دسترسی به مخاطبان محلی است که جامعه کمتری را شامل میشود.
۲. معرفی محصولات در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، امروزه به ابزاری بسیار موثر برای معرفی محصولات و خدمات تبدیل شدهاند. در این پلتفرمها میتوانید با داشتن استراتژی مناسب در تولید محتوا دنبال کنندگان خود را افزایش داده و با داشتن تعاملات دوطرفه، آنها را به مشتری همیشگی تبدیل کنید. ایدههای بسیار متنوعی برای معرفی محصول در این رسانهها را میتوان پیادهسازی کرد که سادهترین آن معرفی خواص مکملهای دارویی برای افراد مختلف است.
مثلا میتوانید با هدف قرار دادن بیماریها و مشکلاتی که بهصورت فصلی از راه میرسند، چندین محصول را معرفی کنید تا افراد برای پیشگیری این مکملها را در زمان مناسب تهیه کنند. یا با تولید محتوای ویدئویی و ذکر علائمی که در بدن وجود دارد، افرادی را پیدا کنید که به محصول مورد نظر برای حل مشکلشان دسترسی یابند. برای نمونه تغییر سفیدی ناخنها که در آغاز فصل سرما خود را نشان میدهد میتواند یکی از این موارد باشد.
مزایای این روش عبارتند از:
- دسترسی به مخاطبان گسترده: شبکههای اجتماعی این امکان را میدهند که محتوای شما به میلیونها نفر نمایش داده شود.
- تعامل و ارتباط مستقیم: کاربران میتوانند بهراحتی با ارسال نظر و ارتباط در دایرکت با شما مستقیما در تماس بوده و تعامل داشته باشند.
- امکان ساخت انواع محتوا: میتوانید از انواع قالب محتوا مانند ویدیو، تصاویر و استوریهای جذاب که هم روی مخاطب تاثیر گذاشته و هم وی را وادار به تعامل کند استفاده کنید.
با اینکه تبلیغات داروخانه در شبکههای اجتماعی مزایای بالا را دارد، اما نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است تا دنبال کنندگان را افزایش داده و انتظاری که از آن دارید دریافت کنید. در حالی که میتوان آن را با پیامک ادغام کرد. بدینصورت که با ارسال پیامک حاوی آدرس صفحه اجتماعی، کاربران را دعوت کنید که شما را دنبال کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر میتوانید اینطور اعلام کنید که برخی تخفیفات خاص فقط در اینستاگرام منتشر میگردد.
۳. تبلیغ داروخانه با پنل پیامکی؛ هوشمندانه و هدفمند
پنل پیامکی یکی از بهترین روشهای تبلیغ داروخانه است که به دلایلی همچون ارتباط مستقیم با مشتری، ایجاد وفاداری و قابلیت مانور زیاد روی هدفمندی تبلیغات انتخاب مناسبتری است. جدای از اینکه میتوان پیامک را با سایر روشهای ذکر شده ادغام کرده و به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مکمل از آن بهره برد.
پنل پیامک این امکان را میدهد که از قابلیتهایی برای یادآوری استفاده کنید. برای مثال بیماران دیابتی برای دریافت انسولین باید بهصورت دو ماهه به پزشک و داروخانه مراجعه کنند. میتوانید با تنظیم یادآور برای این بیماران، از آنها بخواهید که در زمان مناسب برای یافتن سهمیه ماههای آتی مراجعه کنند.
تبلیغات پیامکی هدفمند برای داروخانه مهمترین مزیت این روش است. میتوانید با روشهای متنوعی که برای ارسال پیامک بر اساس منطقه جغرافیایی وجود دارد، مخاطبان یک منطقه را هدف قرار داده و برای معرفی داروخانه خود از آن استفاده کنید.
مزایای این روش عبارتند از:
- ارتباط سریع و مستقیم با مشتری: در این روش بدون نیاز به ابزار خاصی مستقیما با مشتری در ارتباط هستید. زمانی هم که از خط پیامکی اختصاصی استفاده کنید مشتری امکان ارسال پیامک به شما را دارد که روی افزایش تعامل موثر خواهد بود.
- سناریو متنوع برای تبلیغات هدفمند: با تنوع بالایی که برای ارسال پیامک وجود دارد این امکان را دارید که مخاطبان را بر اساس سنیت و جنسیت نیز طبقهبندی کنید. مثلا برای محصولات مراقبت از پوست زنانه میتوانید مخاطبانی با جنسیت خانم را هدفگیری کنید تا نرخ تبدیل افزایش یابد.
- هزینه پایین: هزینه پیامک در مقایسه با سایر روشهای معرفی شده بسیار ناچیز است و در مقابل نرخ تبدیل بالاتری هم دارد.
برخلاف تبلیغات محیطی که محدود به مکان هستند، تبلیغات شبکههای اجتماعی که به زمان و تعامل نیاز دارند یا طراحی و سئو سایت که هزینه بالایی در مدت زمان طولانی دارد، پیامک ابزاری سریع، هدفمند و با هزینه کمتر است. با استفاده از پنل پیامکی داروخانهها میتوانند مشتریان را برای خریدهای دوباره هدف قرار دهند. یکی دیگر از بهترین روشهای استفاده از پیامک دفترچه تلفن آن است. میتوانید مشتریان را بر اساس سوابق دارویی در گروههای مختلفی طبقهبندی کنید و در زمان مناسب به آنها پیامک ارسال کنید.
برای اینکه بهرهوری بهتری از پیامک داشته باشید، میتوانید از نمونه متن پیامک برای تبلیغ داروخانه استفاده کنید. برای مشاغل دیگر نیز میتوانید از بانک پیامک مشاغل که برایتان آماده کردهایم بهره ببرید.
۴. طراحی سایت و سئو
یکی از روشهایی که به تازگی در حال همهگیر شدن است، طراحی سایت داروخانه است که اخیرا داروخانههای مختلفی در حال راهاندازی آن هستند. یافتن داروهای مجاز و مکمل در بسیاری از داروخانهها به مشکل اساسی تبدیل شده است. برای یافتن یک دارو گاهی اوقات شاید مجبور شوید به دهها داروخانه مراجعه کنید که زمان و انرژی کامل یک روز را از دست خواهید داد.
یکی از راههای تبلیغ داروخانه اسن است که سایتی طراحی کنید و اقلام موجود در داروخانه را درون آن ثبت کنید. لزوما نیاز نیست که حتما دارو را اینترنتی بفروشید؛ چرا که داروها نیازمند تجویز پزشک هستند. اما در مقابل میتوانید موجودی آنها را از طریق سایت اعلام کنید. همچنین امکان فروش انواع مکمل را از این طریق خواهید داشت.
یکی دیگر از مشکلات داروخانهای نزدیک شدن به تاریخ انقضا دارو است. استفاده از سایت این امکان را میدهد تا بتوانید داروهایی که زمان انقضای آنها به کمتر از یکسال رسیده است را در قالب یک جشنواره تخفیف بهفروش برسانید.
مسئله مهم برای تبلیغات داروخانه از طریق سایت، سئو و بهینهسازی آن برای موتورهای جستجو است. امروزه جستجوی بسیار بالایی درباره انواع دارو و مکمل صورت میگیرد تا از تداخلات دارویی، عوارض و دیگر موارد اطلاعات کسب کنند. در معرفی صفحه هر محصول میتوانید توضیحات لازم را برای هر مکمل دارویی ذکر کنید تا از این طریق نیز از موتورهای جستجو بازدیدکننده دریافت کنید. هزینه سئو بالاست و در بلند مدت نیز باید روی این روش تبلیغی تمرکز کنید.
۵. ثبت موقعیت داروخانه روی نقشه
ثبت موقعیت داروخانه روی نقشه گوگل یکی دیگر از روشهای تبلیغات داروخانه است. این راهکار برای مناطق شهری کوچک انتخاب مناسبی است تا در مراجعات افرادی که از روستاها یا مسافرین برای خرید دارو مراجعه خواهند کرد، بتوانند نزدیکترین داروخانه را پیدا کنند.
وقتی خودتان آدرس داروخانه را به نقشه گوگل اضافه کنید، امکان درج اطلاعات کاملتری فراهم است. مانند شماره تماس، ساعات و روزهای کاری، تصاویر و ویدئوهایی از داروخانه، آدرس سایت و همچنین وارد کردن مشخصاتی مانند مناسبسازی بودن آن برای افراد دارای معلولیت. جدای از این دیگران نیز قادر به اضافه کردن دادههایی به داروخانه در قالب تصویر و ویدئو، ثبت نظرات و همچنین دادن امتیاز ستارهای هستند.
گوگل از این دادهها برای نمایش داروخانه استفاده میکند که لزوما داروخانههای نزدیک را نشان ندهد. بلکه برخی مواقع داروخانههایی با اولویت نمایش داده میشود که امتیازات بالایی داشته باشد و مراجعین رضایت بیشتری از آن داشته باشند.
۶. تبلیغات کلیکی در سایتها
در صورتی که محصولاتی مانند مکملهای دارویی و ورزشی عرضه میکنید، استفاده از تبلیغات کلیکی در سایتها برای تبلیغ محصول میتواند روش خوبی باشد. امروزه همه افراد جامعه از انواع مکمل دارویی و ورزشی استفاده میکنند تا مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. میتوان گفت فروش مکمل در ایران بیش از محصولات دارویی است.
سایتهایی که در زمینه تبلیغات کلیکی فعالیت دارند، از طریق کوکی بازدیدکنندگان علایق آنها را تشخیص داده و تبلیغات مرتبط را نمایش میدهند. به عنوان مثال وقتی شما در جستجوهای روزمره خود به دنبال موضوعاتی برای ورزش و بدنسازی باشید، با بازدید از چند سایت مختلف، علاقه شما را به این موضوع خواهند دانست. پس وقتی وارد سایتهای خبری و مجلهای میشوید که به عنوان ناشر فعالیت دارند، تبلیغاتی با همین موضوع را خواهید دید.
این روش تبلیغات تا زمانی که هزینه به آن تزریق کنید پاسخگو است. برای موفقیت در این روش اهمیت دارد که کاربر را به یک لندینگ پیج جذاب هدایت کنید تا با معرفی کاملی از محصول وی را مجاب به خرید کنید.
از کجا پنل پیامک برای داروخانه تهیه کنم؟
در انتخاب پنل پیامکی با هدف تبلیغات باید پنلی انتخاب کنید که امکانات متنوعی داشته باشد و روشهای ارسال آن به گونهای باشد که امکان ارسال پیامک هدفمند را فراهم کند. سایت فراز اساماس به نشانی www.farazsms.com یکی از بهترین پنلهای پیامکی در ایران است که بیش از یک دهه فعالیت دارد. این سامانه پیامکی امکانات مورد نیاز زیر را در اختیارتان قرار میدهد:
- قابلیت ارسال پیامک زمانبندی شده
- قابلیت ارسال پیامک به محدودههای خاص به کمک ارسال استانی، کد پستی، دکل همراه اول و ایرانسل، از روی نقشه و…
- قابلیت ساخت دفترچه تلفن مجزا برای گروههای مختلفی از مشتریان
- قابلیت ارسال پیامکهای یادآور مناسب برای یادآوری خرید دارو
- قابلیت ارسال پیامک به بلک لیست
- قابلیت گزارشگیری دقیق پیامکهای ارسال شده همراه با گزارش تحویل
برای خرید پنل پیامکی همین حالا وارد صفحه اصلی استار اس ام اس شده و از میان بستههای پیامکی، مناسبترین گزینه را بر اساس امکانات قعال و قیمتی که برای ارسال پیامک دارد انتخاب کنید. برای اینکه با اهمیت این روش تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید، مقاله کاربردهای پنل پیامکی برای داروخانه را مطالعه کنید.
جمعبندی نهایی
تبلیغات داروخانه از اهمیت ویژهای برخوردار است. با اینکه روشهای متنوعی همچون تبلیغات محیطی و استفاده از ابزارهای دیجیتال وجود دارد، اما نیازمند روشی هستیم که بتوان از آن به عنوان ابزاری مکمل برای ادغام سایر روشها استفاده کرد.
در این بین پیامک این نقش را ایفا میکند. ابزاری که با داشتن قابلیتهای متنوع برای هدفگیری و دستهبندی مخاطبان، امکان ارسال پیامکهای کاملا شخصیسازی شده و مجزا را بر اساس رفتار و ویژگی هر مشترک فراهم میکند.
اگر به دنبال روشی کم هزینه و در عین حال موثر برای تبلیغ داروخانه هستید، توصیه میکنیم همین حالا با شماره ۰۲۱۷۴۸۵۳ تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان فراز اساماس برای بازاریابی پیامکی داروخانه استفاده کنید.