چگونه بازاریابی کنیم؟ راهنمای کامل بازاریابی برای مبتدیان
بازاریابی دیجیتال یک نمونه استراتژی موثر برای بازاریابی موفق
برای مثال، به دلیل اهمیت فراوان استفاده از تبلیغات در جذب و ترغیب مشتریان، سامانههای پیامکی از جمله استراتژیها و روشهای بازاریابی سنتی محسوب میشوند که در عصر دیجیتال حاضر همچنان کاربرد دارند. شرکتهای ایرانی معتبری نیز در زمینه ارائه این سامانهها فعالیت میکنند و کسبوکارها از طریق آنها قادر به خرید و انتخاب بهترین سامانه پیامکی خواهند بود تا بهمنظور دستیابی به اهداف بازاریابی، شرایطی ایدهآل برای بازاریابان فراهم کنند. در ادامه با دو استراتژی بازاریابی سنتی و دیجیتال، بیشتر آشنا خواهیم شد.
هدف اصلی ارزش پیشنهادی، نمایش چگونگی کمک محصولات و خدمات کسبوکارها به بهبود زندگی مشتریان براساس نیازها و خواستههای آنها است. اما برای اینکه ارزش پیشنهادی مناسبی به مشتریان ارائه دهید، ابتدا مخاطبان هدف را شناسایی کنید و سپس از طریق نظرسنجی یا بازخوردگرفتن، به نیاز و خواسته دقیق آنها پی ببرید. پس، جنبه مهم دیگر شناخت مخاطبان هدف، ارائه ارزش پیشنهادی مناسب به آنها بهمنظور جلب اعتماد و دستیابی به برخی اهداف بازاریابی است.
در بازاریابی دیجیتال، نرمافزارها و ابزارهای پیشرفته در اختیار بازاریابان قرار میگیرد تا فعالیتهای بازاریابی را سادهتر انجام دهند. شبکههای اجتماعی و گوشیهای هوشمند کانالهای ارتباطی مناسبی برای دسترسی به مخاطبان هدف و ارسال پیامهای تبلیغاتی به کلیه آنها هستند. همچنین با کمک شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، بازاریابان به جامعه بزرگی از کاربران دسترسی دارند که اتفاقا، درصد فراوانی از آنها مخاطبان هدف برخی کسبوکارها هستند.
در فضای دیجیتال، انبوهی از کسبوکارها حضور دارند که هر کدام متناسب با نوع فعالیت و حجم رقابت بازار، از استراتژیهای مختلفی برای دستیابی به اهداف بازاریابی موردنظرشان استفاده میکنند. استراتژیهای مورداستفاده بازاریابان کسبوکارها در دو دسته اصلی دیجیتال و سنتی قرار دارند که بهطورخلاصه، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، به کمک ابزارهای دیجیتال انجام میشوند و هر روشی که نیاز به اینترنت ندارد، در دسته استراتژیهای بازاریابی سنتی قرار میگیرد.
اصل مهم بازاریابی، ارائه اطلاعاتی ارزشمند در مورد محصولات یا خدمات و قیمت آنها به مشتریان در رسانهای مناسب است. مالکان کسبوکارها برای ارائه این اطلاعات، باید از تبلیغات یا سایر روشهای بازاریابی کمک بگیرند. همچنین از طریق تبلیغات، ویژگیهای بارز محصولات یا خدمات کسبوکارها برجستهتر دیده میشوند که این موضوع بسیار در رشد و ارتقا آنها نقش دارد. اما مالکان کسبوکارها برای موفقیت در بازاریابی باید اصل مهم دیگری با عنوان شناسایی مخاطبان هدف و تدوین یک برنامه بازاریابی کامل براساس رفتار، خواسته و نیاز آنها را درنظر داشته باشند.
در این مقاله، به سوالاتی مانند چگونه بازاریابی را شروع کنیم یا چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم در ذهن بسیاری از بازاریاب اولیها پاسخ دادیم و همچنین به بررسی استراتژیهای مختلف بازاریابی پرداختیم. اما صرفنظر از اینکه کدام مدل بازاریابی را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب میکنید، استفاده از ابزارهای قدرتمند امری حیاتی بهمنظور کسب نتایج مطلوب از هر استراتژی بازاریابی است. حال نوبت شما است که در بخش نظرات این مقاله، تجربه خود در زمینه استفاده از ابزارهای قدرتمند برای بازاریابی موفق را با سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
در مقایسه با سایر کاربران، مخاطبان هدف برای کسبوکارها ارزشمندتر هستند. این گروه از مخاطبان، پیوسته اخبار مربوط به محصولات و خدمات حوزه فعالیت شما را دنبال میکنند و تجربه تعامل با کسبوکارهای مشابه شما را دارند؛ بنابراین اگر خدمات باکیفیتتری به آنها ارائه دهید یا در تبلیغات، موارد متمایزی از رقبا را برای مخاطبان هدف برجستهتر کنید، شانس بیشتری برای تبدیل آنها به مشتریان واقعی خواهید داشت.
برای شروع بازاریابی حتما از ابزارهای قدرتمند کمک بگیرید
مخاطبان هدف پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی و وفادار کسبوکارها دارند؛ بنابراین اگر برای ارسال پیام به آنها از یک پنل ارسال پیامک یا ابزار تعاملی قدرتمندی برای برقراری ارتباط موثر با آنها کمک بگیرید، نتایج مطلوبی از فعالیتهای بازاریابی را تجربه خواهید کرد و رشد چشمگیری در تعداد مشتریان مشاهده میکنید. در ادامه بیشتر در مورد اهمیت شناخت مخاطبان در بازاریابی صحبت میکنیم.
چرا برای موفقیت در بازاریابی شناخت مخاطبان هدف اهمیت دارد؟
شاید بهمنظور درک ماهیت بازاریابی، دانستن پاسخ سوالاتی مانند آیا به دنبال افزایش آگاهی و اعتبار برند خود هستید؟ یا برای داشتن جامعه بزرگی از مشتریان وفادار به استراتژی قدرتمندی نیاز دارید؟ نقطه شروع مناسبی باشد. این سوالات، هدف کسبوکارها از انجام بازاریابی و بهکارگیری روشهای مختلف برای رشد را مشخص میکنند. بههمین دلیل در این مقاله، ضمن پاسخ دادن به این سوالات، توضیحاتی در مورد اصول اولیه بازاریابی و انواع استراتژیهای بازاریابی ارائه خواهیم داد و در ادامه ابزارهای موردنیاز هر بازاریاب را معرفی میکنیم تا برای شروع بازاریابی، با کلیه موارد ضروری آن آشنا باشید.
اصول اولیه بازاریابی شامل چه مواردی است؟
علاوهبراین، حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام مزیت دیگری برای بازاریابان دارد تا از طریق شیوههای بازاریابی پیشرفتهتری همچون اینستاگرام مارکتینگ، صفحه خود در این شبکه اجتماعی را به یک کانال ارتباطی با مشتریان تبدیل کنند و با دریافت نظرات و بازخوردهای آنها، کلیه نیازها و خواستههای آن را پوشش دهند.
استفاده از بازاریابی سنتی در عصر دیجیتال
تعریف ارزش پیشنهادی مناسب برای ارائه به مشتریان
شناخت مخاطب در استفاده از استراتژیها و تکنیکهای تبلیغاتی کارآمد برای جذب مشتری نیز کاربرد دارد. چون از طریق تکنیکهای تبلیغاتی کارآمد، بازاریابان به ابزارهای تعاملی و ارسال پیام قدرتمندی دسترسی خواهند داشت که آنها را راحتتر به اهداف بازاریابیشان میرسانند. سامانه دریافت پیامک، از جمله این ابزارهای قدرتمند محسوب میشود که با امکانات فراوان، بازاریابان را در برقراری ارتباط موثر با مشتریان یاری میکند. البته بهتر است خرید سامانه دریافت پیامک را از شرکتهای معتبر انجام دهید و با پرداخت هزینه اندک بابت تعرفه سرویس پیامک، از خدماتی باکفیفت بهرهمند شوید.
نسبت به گذشته، رقابت در تبلیغات پیامکی کمتر شده است؛ بنابراین این شرایط، فرصت مناسبی پیش روی کسبوکارها برای جذب مشتریان قرار میدهد. بهعلاوه، ارسال پیام به مخاطبان هدف مزیت بزرگی برای مالکان کسبوکارها محسوب میشود، اما بهمنظور جذب و ترغیب آنها، بازاریابان باید اصول مربوط به نوشتن متن تبلیغاتی تاثیرگذار را نیز رعایت کنند. برای مثال، فروشگاههای عرضه لوازم خانگی میتوانند در متن تبلیغات لوازم خانگی یک پیشنهاد شگفتانگیز به مشتریان ارائه دهند و در جلب توجه آنها موفق باشند.
انتخاب روش متناسب با اهداف کسبوکارها؛ اصل مهم در بازاریابی موفق
ارائه ارزش پیشنهادی مناسب در تبلیغات موثر نیز نقش دارد. تبلیغات درحالت کلی، ویژگیهای مختلفی از خدمات یا محصولات کسبوکارها را نشان میدهند؛ اما اگر بیانگر نقش مهم محصولات یک کسبوکار در رفع مشکلات مشتریان باشند، کسبوکارها را راحتتر به هدف جلب رضایت آنها میرسانند. بهعلاوه بازاریابان در تبلیغات، باید از پیام تبلیغاتی برای جذب مشتری تاثیرگذار کمک بگیرند تا مخاطب را به مشتری واقعی تبدیل کنند.
انواع استراتژیهای بازاریابی و نحوه بهکارگیری آنها
بسته به نوع فعالیت و اهدافی که کسبوکارها در بخش بازاریابی خود دنبال میکنند، ابزارهای متنوع و پیشرفتهای در عصر حاضر پیشروی آنها وجود دارد. کسبوکارهای بسیاری، صرفا به دنبال افزایش فروش و جذب مشتری هستند و برخی میخواهند با هدف افزایش آگاهی از برند، اعتماد مشتریان را جلب کنند. برای مثال، روش بازاریابی فروش مویرگی به مالکان کسبوکارها کمک میکند تا بیواسطه محصولات و خدمات را در اختیار مشتریان قرار دهند. از طریق این روش بازاریابی، مالکان کسبوکارها بیشتر روی عرضه محصولات در شبکههای کوچک محلی و خردهفروشیها تمرکز میکنند تا در بازاری مناسب با رقبای کمتری رقابت کنند و فرصتهای بیشتری برای تبلیغ محصولات داشته باشند.