اخبار فارس اس ام اس

پرسونال برندینگ چیست؟ معنی، مراحل و مدل‌های پرسونال برندینگ

ماجراجویان روحیه‌ کاوشگری دارند و همواره به دنبال تجربه‌های جدید و چالش‌های تازه هستند. آن‌ها به جای ترس از ناشناخته‌ها، آن‌ها را فرصتی برای یادگیری و رشد می‌بینند. برای ساخت برند شخصی به‌عنوان یک ماجراجو، تمرکز بر داستان‌سرایی و به اشتراک‌گذاری تجربیات منحصربه‌فرد بسیار مهم است. به‌عنوان مثال بسیاری از افراد ماجراجو، تجربه‌های سفرهای خود را مستند کرده و از طریق عکس‌ها و ویدئوها، دیگران را در این ماجراها سهیم می‌کنند.

برای مثال عضویت در جوامع حرفه‌ای، مانند گروه‌های تخصصی و شبکه‌های تجاری، در ایجاد ارتباطات ارزشمند کمک می‌کند. داشتن یک پنل پیامکی نیز می‌تواند روش موثری برای تعامل با مخاطبان، ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده و اطلاع‌رسانی درباره دستاوردها و فعالیت‌های شما باشد. در مقاله دیگری به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم که پنل پیامکی چیست. در نهایت برند شخصی شما زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که افراد مناسب آن را بشناسند، درباره‌ آن صحبت و به رشد آن کمک کنند.

6. ارزیابی مجدد و بهبود مستمر پرسونال برندینگ

در این مقاله توضیح دادیم که پرسونال برندینگ یعنی چی و چه مراحل و مدل‌هایی دارد. به‌طور خلاصه پرسونال برندینگ یا ساخت یک برند شخصی قدرتمند نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، استمرار و استفاده از ابزارهای مناسب است. فرقی نمی‌کند که بخواهید به‌عنوان یک رهبر، نوآور، متخصص، سرگرم‌کننده، ماجراجو یا حامی شناخته شوید؛ نکته‌ مهم این است که بتوانید پیام خود را به‌درستی به مخاطبان هدف برسانید. دیده شدن، تعامل مستمر و ارتباط موثر با جامعه‌ مخاطبان نقش کلیدی در موفقیت پرسونال برندینگ دارد.

تصور کنید وارد یک فروشگاه می‌شوید یا در حال گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی هستید؛ برندهایی که سریعا در ذهن شما ماندگار می‌شوند، کدام هستند؟ چه چیزی آن‌ها را متمایز کرده است؟ ارزش آن‌ها چیست و چگونه این ارزش را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند؟ همان‌طور که شرکت‌ها برای محصولات و خدمات خود برند می‌سازند تا در میان رقبا برجسته شوند و مشتریان را جذب کنند، شما نیز می‌توانید با استفاده از پرسونال برندینگ، برند شخصی خود را بسازید و به دنیا نشان دهید که چه تفاوتی ایجاد می‌کنید. در این مقاله با معنی پرسونال برندینگ، مراحل و مدل‌های آن بیشتر آشنا می‌شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

پرسونال برندینگ: ساخت هویت حرفه‌ای و متمایز در ذهن مخاطبان

راهنمای مطالعه

پرسونال برندینگ یک فرایند ثابت نیست؛ بلکه نیاز به بررسی و اصلاح مداوم دارد. برای اطمینان از اینکه تصویر شما با اهداف و ارزش‌هایتان همخوانی دارد، باید هر از گاهی برند شخصی خود را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، تغییرات لازم را اعمال کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، گرفتن بازخورد از افراد قابل‌اعتماد مانند همکاران، دوستان یا ارتباطات حرفه‌ای است. آن‌ها می‌توانند دیدگاهی بی‌طرفانه درباره تاثیرگذاری برند شما ارائه دهند.

چندین نسخه از این جمله را بنویسید و آن را طوری تنظیم کنید که کاملا طبیعی و تاثیرگذار باشد. چنین جملاتی بعدتر برای اس‌ام‌اس مارکتینگ با استفاده از سامانه پیامکی به کارتان می‌آید.

2. جایگاه فعلی برند شخصی را بررسی کنید

اولین گام در ساخت برند شخصی، شفاف‌سازی ارزش‌ها، اهداف و ماموریت شماست. برای این کار، از خودتان سوالاتی مانند موارد زیر را بپرسید:

  • چه چیزهایی برای من اهمیت دارند؟
  • ارزش‌های اصلی من چیست؟
  • می‌خواهم دیگران مرا چگونه بشناسند؟
  • چه چیزی من را از دیگران متمایز می‌کند؟
  • چگونه می‌توانم برای دیگران ارزش‌آفرینی کنم؟

پرسونال برندینگ چیست

1. هدف خود را از برندسازی کسب و کار مشخص کنید

در لینکدین، بسیاری از داستان‌های موفقیت از شکست به پیروزی، نمونه‌هایی عالی از برندینگ حامیان هستند. این افراد با اشتراک‌گذاری مسیرهای پرچالش خود، الهام‌بخش دیگران می‌شوند و ارتباط عاطفی قوی‌تری با مخاطبانشان برقرار می‌کنند. علاوه‌براین ارائه‌ راهنمایی رایگان، مشاوره یا ارائه‌ دیدگاه‌های منحصربه‌فرد در یک زمینه‌ خاص می‌تواند به تقویت برند شخصی شما کمک کند. در نهایت حامیان با ایجاد یک جامعه‌ حمایتگر، تاثیر عمیقی بر مخاطبان خود می‌گذارند.

پرسونال برندینگ حرفه‌ای‌تر با خدمات استار اس ام اس

علاوه بر فعالیت‌های آنلاین، برند شخصی شما باید در تعاملات حضوری نیز منعکس شود. به هر گفت‌وگو به چشم فرصتی برای نشان دادن شخصیت و ارزش‌های خود نگاه کنید. مثلا اگر مشارکت در کارهای خیریه بخش مهمی از هویت شماست، وقتی همکارتان از آخر هفته شما می‌پرسد، با اشتیاق درباره فعالیت‌های خود در یک موسسه خیریه صحبت کنید.

البته باید دقت کنید که محتوای شما با هویت برند شخصیتان هماهنگ باشد. برخی از سرگرم‌کنندگان برای افزایش بازدید، به سمت ترندهای نامرتبط کشیده می‌شوند که این می‌تواند باعث کاهش اعتبار برند شخصی آن‌ها شود.

5. مدل پرسونال برندینگ ماجراجو (The Adventurer)

قبل از اینکه شروع به ساخت برند شخصی کنید، ابتدا باید بدانید که دیگران همین حالا چه تصوری از شما دارند. برند شخصی شما حتی پیش از آنکه آگاهانه روی آن کار کنید، در ذهن دیگران شکل گرفته است. بنابراین لازم است بررسی کنید که تصویر فعلی شما چقدر با تصویری که می‌خواهید از خود ارائه دهید، همخوانی دارد. چند فاکتور کلیدی برای ارزیابی برند شخصی عبارتند از:

  • اعتبار و سوابق حرفه‌ای: شامل تحصیلات، جوایز و دستاوردهای شما
  • سرمایه اجتماعی: تعداد و کیفیت ارتباطات حرفه‌ای و شخصی شما
  • سرمایه فرهنگی: هوش هیجانی و تخصص‌هایی که از تجربیات زندگی به دست آورده‌اید

مدل نوآور در پرسونال برندینگ

3. مدل پرسونال برندینگ متخصص (The Expert)

متخصصان افرادی هستند که در یک حوزه‌ خاص به سطح بالایی از دانش و مهارت رسیده‌اند. آن‌ها معمولا به‌عنوان مشاوران، مربیان یا افراد مرجع در حوزه‌ کاری خود شناخته می‌شوند. برای ساخت برند شخصی به‌عنوان یک متخصص، اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی کلید اصلی است. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، سخنرانی در کنفرانس‌ها یا دوره‌های آموزشی باشد.

همچنین نمایش برند شخصی به این معناست که روی نقاط قوت خود کار کنید. اگر یک مهندس ماهر هستید که می‌خواهید مهارت‌های رهبری خود را بهبود ببخشید، شرکت در یک دوره‌ آموزشی مدیریت، نه تنها به شما کمک می‌کند دانش خود را ارتقا دهید، بلکه نشان می‌دهد که در مسیر پرسونال برندینگ جدی هستید. توصیه می‌کنیم در مقاله دیگر ما بیشتر در این باره که برندینگ چیست، بخوانید.

5. برند شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی و حرفه‌ای گسترش دهید

سرگرم‌کنندگان شخصیت‌های کاریزماتیکی دارند که مردم را جذب خود می‌کنند. آن‌ها با محتوای جذاب و داستان‌سرایی قوی، تاثیرگذاری بالایی ایجاد می‌کنند. برای ایجاد پرسونال برندینگ به‌عنوان یک سرگرم‌کننده، باید روی محتوای مبتنی بر شخصیت تمرکز کنید که احساسات مخاطب را درگیر کند. ویدئوهای انگیزشی، داستان‌های الهام‌بخش و حتی کلیپ‌های طنز، معمولا بازخورد بالایی از سوی مخاطبان دریافت می‌کنند.

نوآوران خلاق هستند و همیشه به دنبال راه‌های جدید و متفاوتی برای حل مشکلات می‌گردند. آن‌ها ریسک‌پذیرند و اغلب وضعیت موجود را به چالش می‌کشند. اگر می‌خواهید برند شخصی خود را به‌عنوان یک نوآور بسازید، باید روی ارائه ایده‌های جدید و رهبری فکری در یک حوزه‌ خاص تمرکز کنید. اشتراک‌گذاری فرآیند فکری و حل مسائل، یکی از روش‌های موثر برای نشان دادن طرز تفکر نوآورانه است.

اکنون که هدف و جایگاه فعلی برند شخصی خود را مشخص کرده‌اید، وقت آن است که روایتی منسجم و تاثیرگذار درباره‌ خود بسازید. یک جمله‌ کوتاه می‌تواند ارزش شما را بیان کند، اما برای تاثیرگذاری بیشتر، باید آن را با داستان‌هایی واقعی پشتیبانی کنید.

اکنون زمان آن رسیده که شکاف بین برند شخصی فعلی و ایده‌آل خود را پیدا کنید. آیا اعتبار و ارتباطات شما تصویری را که می‌خواهید از خود بسازید، منعکس می‌کند؟ چگونه می‌توانید از دستاوردها و تجربیات خود برای شکل‌دهی به یک برند قوی‌تر استفاده کنید؟ در این مسیر ابزارهای دیجیتال مانند کارت ویزیت الکترونیکی به شما کمک می‌کنند تا هویت حرفه‌ای خود را به شکل بهتری ارائه دهید و شبکه‌سازی موثرتری داشته باشید.

3. داستان یا روایت برند شخصی خود را بسازید

علاوه‌براین ارائه منابع و راهنمایی‌های کاربردی به دیگران در ایجاد یک برند شخصی قوی موثر است. به‌عنوان مثال اگر یک توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار هستید، آموزش‌هایی درباره فناوری‌های مختلف تهیه کنید و نکات مفیدی را برای یادگیری مهارت‌های جدید ارائه دهید.

4. مدل پرسونال برندینگ سرگرم‌کننده (The Entertainer)

مراحل برندینگ

4. ارتباط برقرار کنید و برند شخصی خود را نمایش دهید

رهبران چشم‌انداز روشنی دارند و می‌دانند چگونه دیگران را برای رسیدن به اهدافشان هدایت کنند. این افراد معمولا به دلیل دانش، تجربه و توانایی‌های رهبری خود مورد احترام قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید برند شخصی خود را به‌عنوان یک رهبر بسازید، بر نمایش تخصص، دستاوردها و بینش‌های خود تمرکز کنید. افراد معمولا به کسانی اعتماد می‌کنند که نه‌تنها دانش و اطلاعات دارند، بلکه موفقیت‌هایشان گواهی بر توانایی‌های آن‌هاست.

بسیاری از رهبران در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود، با انتشار نظرها مثبت مشتریان، گزارش‌های درآمدی و دستاوردهایشان، برند خود را به‌عنوان یک فرد تاثیرگذار تثبیت می‌کنند. برای ساخت برند شخصی در این حوزه، بررسی کنید که چه چیزی برای مخاطبانتان اهمیت دارد و چگونه می‌توانید آن را با شواهد و منابع معتبر پشتیبانی کنید.

2. مدل پرسونال برندینگ نوآور (The Innovator)

شما بهترین سفیر برند شخصی خود هستید، اما برای اینکه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید، دیگران نیز باید ارزش شما را بشناسند و منتقل کنند. چهار گروه کلیدی که می‌توانند نقش مهمی در اجتماعی‌سازی پرسونال برندینگ شما داشته باشند، عبارتند از:

  • دروازه‌بان‌ها (Gatekeepers): افرادی که تایید آن‌ها برای دستیابی به اهداف شما ضروری است.
  • تاثیرگذاران (Influencers): افرادی که نفوذ بالایی دارند و فرصت‌های بیشتری برای دیده شدن برند شما ایجاد می‌کنند.
  • حامیان (Promoters): کسانی که به‌طور فعال از مسیر شما حمایت می‌کنند.
  • جوامع (Communities): گروه‌هایی که ماموریت و علایق مشترکی با شما دارند و به ارزشی که ارائه می‌دهید، نیاز دارند.

پس از پاسخ دادن به این سوالات، یک جمله واضح و قانع‌کننده درباره هویت و ارزشی که ارائه می‌دهید، بنویسید. این جمله پیشنهاد ارزش (Value Proposition) شما خواهد بود. برای مثال: «من یک مدیر باتجربه در حوزه‌ رسانه‌های اجتماعی در صنعت پوشاک ورزشی هستم که با اشتیاق تیم خود را برای دستیابی به بهترین نتایج توانمند می‌سازم.»

پرسونال برندینگ در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و به شش مدل اصلی تقسیم می‌شود که هرکدام ویژگی‌ها و نقاط قوت منحصربه‌فردی دارند. این مدل‌ها شامل رهبر، نوآور، متخصص، سرگرم‌کننده، ماجراجو و حامی می‌شوند. هر یک از این مدل‌ها به افرادی که می‌خواهند برند شخصی خود را بسازند، کمک می‌کنند تا از طریق ویژگی‌های متمایز خود شناخته شوند. در ادامه این مدل‌ها را بررسی کرده و راه‌های تقویت هر یک را توضیح می‌دهیم.

1. مدل پرسونال برندینگ رهبر (The Leader)

اگر به صورت هدفمند روی برند شخصی خود کار نکنید، دیگران بر اساس برداشت‌های شخصی شما را قضاوت خواهند کرد که ممکن است تصویر درستی نباشد. بنابراین با پرسونال برندینگ، شما کنترل روایت خود را در دست می‌گیرید و به شکلی موثر آن را به مخاطبان منتقل می‌کنید. این کار به رشد حرفه‌ای شما کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه برند نیز نقش کلیدی داشته باشد.

چگونه برند خود را بسازیم؟ آشنایی با مراحل پرسونال برندینگ

در این مسیر، استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند سامانه پیامکی استار اس ام اس به شما کمک می‌کند تا با ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده، اطلاع‌رسانی درباره‌ فعالیت‌های خود و ایجاد تعامل نزدیک‌تر با دنبال‌کنندگان، برند شخصی خود را حرفه‌ای‌تر و تاثیرگذارتر بسازید. یک ارتباط پایدار و مستقیم با مخاطبان، شما را از رقبا متمایز خواهد کرد و باعث رشد سریع‌تر برند شخصیتان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با ما تماس بگیرید.



منبع

چگونه برند خود را بسازیم

مدل‌های پرسونال برندینگ: کدام مدل مناسب شماست؟

حامیان افرادی هستند که قلبی پر از همدلی دارند و به کمک کردن به دیگران علاقه‌مندند. آن‌ها معمولا در نقش‌های مربیگری، راهنمایی و پشتیبانی فعالیت می‌کنند. برای ساخت برند شخصی به‌عنوان یک حامی، باید روی ارائه ارزش به دیگران تمرکز کنید. این ارزش می‌تواند از طریق مشاوره، منتورینگ، یا ارائه‌ خدمات به جامعه باشد.

مدل ماجراجو در کتاب برندسازی برای پرسونال برندینگ

6. مدل پرسونال برندینگ حامی (The Nurturer)

چه تجربیاتی بهترین ویژگی‌های شما را نشان می‌دهند؟ لیستی از این داستان‌ها تهیه کنید و آن‌ها را در موقعیت‌های مناسب به کار بگیرید. روایت‌های قوی برند شخصی شما را زنده کرده و تاثیر ماندگارتری بر ذهن مخاطبان می‌گذارند. در همین راستا، داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای کمک می‌کند که داستان برند خود را به شکل جذاب‌تری به دیگران ارائه دهید. در مقاله دیگر ما بخوانید که وب‌سایت چیست.

پس از برنامه‌ریزی برای پرسونال برندینگ، باید آن را به شکل موثری به دیگران معرفی کنید. همان‌طور که شرکت‌ها برای معرفی محصولات و خدمات خود از روش‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند، شما نیز برای معرفی هر چه بیشتر برند خود ارتباط برقرار کنید. برند شخصی شما درهای جدیدی به رویتان باز می‌کند. ممکن است در ابتدا احساس کنید که بازاریابی خودتان غیرطبیعی است، اما فراموش نکنید این کار باعث می‌شود فرصت‌هایی را جذب کنید که با ارزش‌های شما همخوانی دارند. با بیشتر دیده شدن، می‌توانید ارزش بیشتری به دیگران ارائه دهید.

جامعه #buildinpublic در توییتر نمونه‌ای از فضاهایی است که در آن، نوآوران ایده‌ها و چالش‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اگر در حال توسعه یک محصول یا سرویس هستید، نسخه‌های اولیه، مشکلات و موفقیت‌های خود را مستندسازی کنید. این کار باعث ایجاد هیجان و جذب طرفداران واقعی برای برند شما خواهد شد.

نکته جالب این است که برای تبدیل شدن به یک ماجراجو، نیازی به سفرهای بین‌المللی ندارید. حتی کاوش در شهر یا منطقه‌ خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران می‌تواند برند شما را به‌عنوان فردی کنجکاو و ماجراجو تقویت کند.

ساخت برند شخصی یک مسیر پویا است که نیازمند یادگیری، سازگاری و رشد مداوم است. هرچه بیشتر به بررسی و اصلاح برند خود بپردازید، تاثیرگذاری آن در دنیای حرفه‌ای بیشتر خواهد شد.

داستان‌هایی که انتخاب می‌کنید باید نشان‌دهنده‌ ارزش‌ها و تفاوت‌های شما باشند. برای مثال اگر یکی از ویژگی‌های متمایز شما شجاعت در تصمیم‌گیری‌های حساب‌شده است، از تجربه یک ماجراجویی شخصی، مثل پرش از هواپیما، صحبت کنید. اما اگر در یک مصاحبه‌ شغلی هستید، داستانی از ریسک‌پذیری در یک پروژه‌ی جدید تعریف کنید که در نهایت به موفقیت منجر شده است.

پرسونال برندینگ یک فرایند تدریجی است که نیاز به شناخت دقیق خود و هدفی که می‌خواهید به آن برسید، دارد. داشتن یک برند شخصی قوی مزیت رقابتی ایجاد کرده و فرصت‌های شغلی و حرفه‌ای بیشتری برایتان ایجاد می‌کند. اما چگونه می‌توانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید؟ در این بخش مرحله به مرحله نحوه ساخت برند شخصی را می‌آموزید.

فرض کنید برای ارتقا به یک موقعیت مدیریتی در نظر گرفته شده‌اید، اما متوجه می‌شوید که برخی شما را به‌عنوان یک رهبر قوی نمی‌شناسند. در این صورت، می‌توانید در یک دوره‌ آموزشی رهبری شرکت کنید، مدیریت یک پروژه جدید را بر عهده بگیرید یا در فعالیت‌های اجتماعی، مانند عضویت در هیئت‌مدیره‌ یک موسسه‌ خیریه، نقش‌آفرینی کنید.

سوال مهم این است که پرسونال برند چیست؟ پرسنال برندینگ، یک فرایند آگاهانه و استراتژیک برای تعریف و بیان ارزش‌های شخصی شماست. این مفهوم چیزی فراتر از شهرت و ترکیبی از باورها، احساسات، نگرش‌ها و انتظاراتی است که دیگران درباره شما دارند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که آیا به شما اعتماد کنند یا نه. در واقع هدف از پرسونال برندینگ این است که تصویری که از شما در ذهن دیگران شکل می‌گیرد، دارای این چهار ویژگی کلیدی باشد:

  • دقیق: آیا آنچه از خود نشان می‌دهید، حقیقت دارد؟
  • منسجم: آیا پیام شما واضح و منطقی است؟
  • جذاب: آیا توجه دیگران را به خود جلب می‌کند؟
  • متمایز: آیا تفاوت شما را با دیگران برجسته می‌کند؟