اخبار فارس اس ام اس

نورو مارکتینگ چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی عصبی و کاربردهای آنها

فرانسیس کریک برنده جایزه نوبل، فرضیه شگفت‌انگیزی را مطرح می‌کند، این که: همه احساسات، افکار و اعمال انسان «حتی خودآگاهی» فقط محصولات فعالیت عصبی در مغز هستند. با توجه به این نظریه بازاریابان شرکت‌های بزرگ با توجه به واکنش مغز نسبت به محصول و محتوای تبلیغاتی خود استراتژی شرکت را طراحی می‌کنند. نورومارکتینگ، یک علم جدید برای بررسی واکنش ذهنی به محتوا‌ها است که در تبلیغات و فروش محصولات کمک فراوانی می‌کند. در این مقاله سوال نورو مارکتینگ چیست را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

نورومارکتینگ چیست؛ چگونه کار می‌کند؟

شعار محصول و نام برند هم از این قضیه مستثنا نیستند، برای آگاهی بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مقاله «برندینگ چیست؟» را مطالعه کنید.

کاربرد نورومارکتینگ؛ توجه به جزئیات 

انواع بازار‌یابی عصبی؛ احساسات در نورومارکتینگ

این شاخه علمی به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که چه عواملی باعث تحریک مغز برای خرید یک محصول یا خدمات می‌شوند. نورومارکتینگ با مطالعه واکنش‌های ناخودآگاه مغز، مانند احساسات، توجه و حافظه، اطلاعات مفیدی را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری برای جذب مخاطبان بگیرند؛ همچنین لازم به‌ذکر است که نورومارکتینگ جزو شغل های پردرآمد محسوب می‌شود.

بازاریابی عصبی در تبلیغات؛ چگونه احساسات را هدف قرار دهیم؟

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از ابزارهای پیشرفته در دنیای تبلیغات است که با تحلیل واکنش‌های مغز، احساسات و رفتارهای ناخودآگاه مصرف‌کنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این روش به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا پیام‌هایی بسازند که به‌طورمستقیم احساسات را هدف قرار دهند و بیشترین تاثیر را بر مخاطبان بگذارند؛ برای مثال متن تبلیغاتی روز مادر باید به‌گونه‌ای باشد که احساسات افراد درگیر شود.

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خاصی، جنبه‌های مختلف تصمیم‌گیری و رفتار مصرف‌کنندگان را تحلیل می‌کنند. در ادامه به چند مورد از انواع بازاریابی عصبی و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

1. بازاریابی عصبی احساسی (Emotional Neuromarketing)

این روش بر تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان در محیط دیجیتال تمرکز دارد. ابزارهایی مانند ردیابی چشم، کلیک‌ها و زمان ماندگاری در صفحات وب برای بهینه‌سازی تبلیغات و تجربه کاربری استفاده می‌شوند. محیط مناسب این نوع بازاریابی در تبلیغات آنلاین، طراحی وب‌سایت و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. طراحی و متن مناسب، برای چشمگیر شدن تبلیغ مانند متن تبلیغ لیفت مژه و ابرو برای خانم‌ها، برای جلب توجه مخاطب بسیار ضرورت دارد.

بررسی واکنش های مغز؛ در بازاریابی عصبی دیجیتال 

3. بازاریابی عصبی حسی (Sensory Neuromarketing)


نورومارکتینگ و آشنایی با بازاریابی عصبی 
راهنمای مطالعه

در این نوع از بازاریابی قصد درگیری ذهنی، احساسات و عواطف مصرف‌کنندگان است. هدف این است که احساسات خاصی مانند شادی، هیجان، غم یا اعتماد را در مخاطبان تحریک کند. کاربرد بازاریابی عصبی بیشتر در تبلیغات تلویزیون، کمپین دیجیتال و محتوای احساسی است. اگر کسب و کار کوچکی را شروع کردید و قصد دارید که آن را گسترش دهید، از قابلیت پنل پیامک غافل نشوید.

تاثیر تبلیغ بر عواطف توسط بازاریابی احساسی

2. بازاریابی عصبی دیجیتال (Digital Neuromarketing)

در بازاریابی عصبی حسی، هدف  حواس مختلف مصرف‌کنندگان (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی) است. از این استراتژی بیشتر در رستوران‌ها و فروشگاها استفاده می‌شود. حافظه حواس قدرت بالایی در این زمینه دارد. استفاده از بوی خوش نان تازه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تحریک خرید یک نوع بازاریابی عصبی حسی محسوب می‌شود. در کنار این نوع از بازاریابی استفاده از بازاریابی پیامکی برای یادآوری کسب و کار تاثیر مثبتی بر ذهن مشتری دارد.

4. بازاریابی عصبی شناختی (Cognitive Neuromarketing)

نورومارکتینگ به جزئیات توجه بالایی دارد؛ زیرا ذهن مشتری‌ها و واکنش‌ها بسیار متفاوت هستند در نتیجه باید تمام عوامل به درستی طراحی شوند تا تاثیر لازم را در ذهن بگذارند. در این قسمت چند مورد از کاربردهای پراهمیت نورومارکتینگ را بررسی می‌کنیم.

  • طراحی محصول: ظاهر محصولات و نوع بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند تا توجه ناخودآگاه ذهن به آن جلب شود.
  • تبلیغات موثر: نورومارکتینگ روش نوین بازاریابی است. تهیه و ساخت پیام‌های تبلیغاتی که تاثیر عمیقی بر حافظه می‌گذارند از تکنیک‌های این حوزه محسوب می‌شوند.
  • بهبود تجربه‌کاری: با تحلیل رفتار مصرف‌کننده، تجربه کاربری در فروشگاه‌ها یا سایت‌های آنلاین، واکنش عصبی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • قیمت‌گذاری: استفاده از روانشناسی قیمت برای تعیین قیمت‌هایی که از نظر مغز جذاب‌تر به نظر می‌رسند (مانند ۹۹.۹۹۰ تومان).

از تبلیغات جذاب و طراحی محصولات تا استراتژی‌های قیمت‌گذاری و تجربه مشتری، نورومارکتینگ به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ کنند و در بازار رقابتی امروز، برتری پیدا کنند. آینده بازاریابی، بدون شک تحت تاثیر این علم جذاب و کاربردی قرار خواهد گرفت.



منبع

احساسات نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های خرید دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که اکثر تصمیمات خرید به صورت ناخودآگاه و با تاثیر احساسات گرفته می‌شوند. وقتی یک تبلیغ بتواند احساسات خاصی مانند شادی، غم، هیجان، یا اعتماد را تحریک کند، احتمال اینکه مخاطب به آن واکنش مثبت نشان دهد، افزایش می‌یابد.

نورومارکتینگ چیست؟

کاربرد‌های نورومارکتینگ؛ جزئیات محصول

این روش به تحلیل فرآیندهای شناختی مغز مانند توجه، حافظه و یادگیری می‌پردازد. تبلیغاتی که هدف آن‌ها ماندگاری در ذهن مخاطب و جلب توجه هستند؛ در این نوع بازاریابی قرار می‌گیرند، برای مثال تبلیغاتی که شامل پیام‌های کوتاه و جذاب یا شعارهای خاص هستند. قابلیت ارسال پیامک انبوه در این زمینه کمک شایانی برای درگیری ذهن مخاطب می‌کند.

نورومارکتینگ؛ آینده‌ای هوشمندانه در بازاریابی

نورومارکتینگ، با ترکیب علم عصب‌شناسی و بازاریابی، راه‌حل‌های نوین و دقیقی را برای درک رفتار مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. این رویکرد به برندها کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از تحلیل‌های عمیق‌تر و علمی، احساسات، نیازها و تمایلات ناخودآگاه مشتریان را شناسایی کرده و ارتباطی تأثیر‌گذارتر و ماندگارتر با آن‌ها برقرار کنند.