شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان؛ لازمه فروش هوشمندانه
بر اساس رفتار خرید میتوان مشتریان را به چهار دسته «وفادار»، «بالقوه»، «فعال» و «غیرفعال» تقسیم کرد. مشتریان وفادار، کسانی هستند که مکرر از شما خرید میکنند. مشتریان بالقوه، کسانی هستند که به محصولات شما علاقه دارند؛ ولی تاکنون خرید نکردهاند. مشتریان فعال، بهتازگی از شما خرید کردهاند و به طور مدام با برندتان در ارتباطند. مشتریان غیرفعال، مدتی است که خریدی نکردهاند و تعاملشان هم با برند شما کمتر از قبل شده است.
3. انواع مشتری بر اساس نیازها و علایق
در صورتی که پرسشی در مورد انواع مشتریان دارید یا دیدگاهی دارید که میتواند نکات این مقاله را بهتر و کاملتر کند، میتوانید نظر یا پرسش خود را در بخش دیدگاها (زیر همین مقاله) با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.
2. انواع مشتریان بر اساس رفتار خرید
5. انواع مشتری بر اساس رفتار آنلاین
شخصیت افراد، منش و شیوه برخورد، علایق و سبک زندگیشان، معیارهای روانشناختی برای دستهبندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان هستند و لازم است که هنگام ارتباط با آنها، تماس گرفتن و ارسال پیامک برایشان به این نکات روانشناختی توجه کنیم. بدون توجه به این نکات، بعید است به اهدافی که مد نظر داریم، دست یابیم.
8. انواع مشتریان بر اساس دادههای جغرافیایی
استفاده از این دستگاه، بسیار آسان است و در صورت خرید آن، کارشناسان مجموعه استار اس ام اس، به صورت رایگان شیوه استفاده از آن را به شما آموزش میدهند و کلیه پرسشهای شما در مورد استفاده از این دستگاه را هم پاسخ میگویند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه یا ثبت سفارش خرید آن، کافی است به صفحه خرید دستگاه کارتخوان سیار لمسی مراجعه کنید.
دراینمقالهدرموردانواعمشتریدرباشگاهمشتریانصحبتکردیم. نکتهای که باید قبل از دستهبندی انواع مشتریان، راهکاری برایش بیندیشیم، ذخیره کردن اطلاعات تماس مشتریان مثل شماره تماس و ایمیل به همراه نام و نام خانوادگی است. اگر اطلاعات مشتریان خود را نداشته باشیم، چگونه میخواهیم با آنها ارتباط بگیریم، نیازهایشان را تشخیص دهیم و به نیازشان پاسخ دهیم؟
بر اساس نیازها و علایق میتوان مشتریان را به سه دسته تقسیم کرد: «مشتریان علاقهمند یا نیازمند به محصولات خاص»، «افرادی که به تخفیف علاقهمندند» و «مشتریانی که نیازهای خاص دارند و راهکارهای ویژه را جستجو میکنند.» شناسایی انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس نیازها و علایق باعث میشود که بفهمیم هر مشتری واقعاً چه میخواهد و بتوانیم به بهترین شکل، نیازش را برآورده کنیم.
4. سفر مشتری؛ یکی دیگر از معیارهای دستهبندی مشتریان

بر اساس ارزش مشتری میتوان انواع مشتری در باشگاه مشتریان را به سه دسته «مشتری با ارزش بالا»، «مشتری با ارزش متوسط» و «مشتری با ارزش پایین» تقسیمبندی کرد. مشتریان با ارزش بالا افرادی هستند که مکرر خریدهای با ارزش بالا انجام میدهند. مشتریان با ارزش متوسط، کمتر خرید میکنند و ارزش خریدهایشان هم متوسط است. با این حساب مشتری با ارزش پایین، کسی است که بهندرت از شما خرید میکند.
انواع مشتری در باشگاه مشتریان را میتوان بر اساس ویژگیهای ارزش مشتری، رفتار خرید، نیازها و علایق، سفر مشتری، رفتار آنلاین، دادههای جمعیتی، روانشناختی و جغرافیایی، شناسایی کرد. شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان به ما کمک میکند نیازهای مخاطبان خود را بهتر بشناسیم، بر اساس آن نیازها، بازخورد بهتری به آنها نشان دهیم و هوشمندانهتر نیازشان را برطرف کنیم. در ادامه این مقاله انواع مشتریان را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که شما هم مایل به شناخت مشتریان مختلف هستید و میخواهید باشگاه مشتریان کسب و کار خود را بهتر مدیریت کنید، این مقاله برایتان مفید و آگاهیبخش خواهد بود.
1. انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس ارزش مشتری
یکی از راهکارهای ارزان، سریع و راحت برای ذخیره اطلاعات مشتریان در فروشگاههای حضوری، استفاده از دستگاه کارت خوان سیار لمسی است. این دستگاه کارتخوان، کارهای مربوط به پرداخت را برای شما آسان میکند و امکان ذخیره شماره مشتریان را هم دارد.
محل زندگی، آب و هوا و سایر عوامل جغرافیایی هم عواملی هستند که در هنگام دستهبندی مشتریان کسب و کارمان بهتر است مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم ارتباط هوشمندانهتری با مشتریان خود بگیریم و انرژی تیم فروش خود را آگاهانه مصرف کنیم. اگر در هنگام دستهبندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان، این فاکتور را مد نظر قرار ندهیم، ممکن است محصولات مرتبط با هوای سرد را به مشتریانی پیشنهاد دهیم که در مناطقی با روزهای گرم فراوان زندگی میکنند و روزهای زمستانیشان هم معتدل است.
ذخیره اطلاعات مشتریان؛ گامی ضروری برای شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان
اگر بخواهیم بر اساس سفر مشتری، باشگاه مشتریانمان را ساماندهی کنیم، باید بدانیم که بر این اساس، چهار دسته مشتری داریم:
- مشتریان جدید (این افراد بهتازگی با بیزینس یا فروشگاه شما آشنا شدهاند)
- مشتریان در مرحله ارزیابی (این افراد دارند محصولات یا خدمات شما را ارزیابی میکنند)
- مشتریان تصمیمگیرنده (این دسته از مشتریان به مرحله تصمیمگیری برای خرید رسیدهاند)
- مشتریان پس از خرید (این افراد، خریدشان را انجام دادهاند؛ ولی نباید از سوی کسب و کار به دست فراموشی سپرده شوند)
سن، جنسیت، درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، شغل و معیارهایی از این دست، دادههای جمعیتی محسوب میشوند و ابزارهای مناسبی برای دستهبندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان کسب و کار به شمار میروند. این دستهبندی به شما کمک میکند که هر محصولی را به هر مشتری و مخاطبی پیشنهاد ندهید و پیشنهادهای خود را با دقت و به افراد مناسب ارائه دهید. همین کار ساده باعث افزایش اعتباری و هوشمندی کسب و کار شما نزد مشتریان میشود.
7. انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس خصوصیات روانشناختی
یکی سری از انواع مشتریان، «بازدیدکنندگان وبسایت» هستند؛ همانهایی که به صورت منظم و پیوسته از سایتمان بازدید میکنند. یک سری دیگری از مشتریان کسب و کارمان، در رسانههای اجتماعی ما را دنبال میکنند و به آنها «کاربران سوشال مدیا یا رسانههای اجتماعی» میگوییم. «مخاطبان ایمیلی» هم دسته دیگری از مشتریان کسب و کار ما به شمار میروند.