خرده فروشی چیست؟ معرفی انواع خرده فروشی از سنتی تا الکترونیکی – پنل اس ام اس – سامانه پیامکی
به فرایند فروش مستقیم محصول یا خدمات به مصرفکنندگان، خرده فروشی میگویند. مصرفکنندگان خردهفروشی، محصول را برای استفاده شخصی استفاده میکنند. تکفروشی نقش مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد. در ادامه مقاله نگاهی کاملتر و دقیقتر به انواع مختلف خرده فروشی، ویژگیها، مزایا و چالشهای آن خواهیم داشت؛ بنابراین چه مصرفکنندهای به دنبال یافتن مفهوم «خرده فروشی چیست» و چه صاحب کسبوکاری به دنبال بهبود عملکرد تکفروشی خود باشید، مطلب پیشرو اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما خواهد گذاشت.
تعریف خردهفروشی؛ فروش محصول نهایی در زنجیره تامین
هر کدام از این انواع فروش خرده فرایند قیمت گذاری، بازاریابی، چینش استراتژی و تبلیغات مخصوص به خود را دارند. بهعنوان مثال یکی از راههای تبلیغات مناسب برای خردهفروشی آنلاین، استفاده از تبلیغات همسان است؛ زیرا از این نوع تبلیغها میتوان در همه پلتفرمهای اینترنتی مانند اپلیکیشنها و وبسایتها استفاده کرد. در ادامه به شکل کامل انواع تکفروشی را بررسی خواهیم کرد.
فروش در فروشگاههای فیزیکی؛ یکی از شیوههای سنتی خردهفروشی
تجارت الکترونیک شرایط برابری را برای مشاغل کوچک فراهم کرده است تا پابهپای خردهفروشان باسابقه و بزرگ، رقابت کنند. در خرده فروشی به سبک تجارت الکترونیک، مشتری قادر است انواع محصولات را بهراحتی و در سریعترین زمان ممکن بررسی کند.
استفاده از کاتالوگ، بروشور یا سایر تبلیغهای چاپی هنوز در صنعت تکفروشی جایگاه خود را دارد و کسبوکارهای مختلف برای نمایش محصولات یا خدمات به یک بازار هدف خاص، از کاتالوگ چاپی استفاده میکنند. یکی دیگر از راهکارها برای دسترسی به بازار هدف خاص و شخصیسازیشده، ارسال sms انبوه تبلیغاتی باتوجهبه منطقه، سن، جنسیت و شغل مخاطبان است. با این کار در مدتزمانی کوتاه به تعداد عظیمی از بازار هدف دسترسی پیدا خواهید کرد و همچنین زمان و هزینه بسیاری برای چاپ تبلیغات پرداخت نمیکنید.
فروش شخصی یا مستقیم؛ ارتباط گرفتن نیروی فروش سازمان با مشتری
خردهفروشان، محصولات نهایی در زنجیره تامین را به خریداران میفروشند. میتوان انواع خرده فروشی را به شکل ترکیبی نیز استفاده کرد. به این معنی که یک کسبوکار خردهفروش در کنار داشتن فروشگاه حضوری، از بازاریابی و فروش مستقیم و روشهای تجارت الکترونیک نیز همزمان بهره ببرد. با این کار صاحب کسبوکار میتواند سود خود از تکفروشی را چند برابر کند.
یکی از مزیتهای تکفروشی فیزیکی، امکان مدیریت بهتر موجودی و جریان نقدی، به علت پرداخت آنی مشتریان است. بااینحال فروشگاههای حضوری با چالشهایی مانند هزینه اجاره، امکانات و تاسیسات گرانقیمت نیز روبهرو میشوند. همچنین هزینههای بالای مربوط به فروشگاههای حضوری، مانعی برای مشاغل خردهفروش کوچک و تازهکار نیز محسوب میشوند.
فروش با استفاده از کاتالوگ، بروشور و تراکت؛ یکی دیگر از انواع خرده فروشی سنتی
ازآنجاییکه تکفروشی بهطورمستقیم با مصرفکننده ارتباط دارد؛ بنابراین صاحبان این نوع کسبوکار باید بهترین روشهای جذب مشتری را برای فروش بیشتر به کار بگیرند. یکی از روشهای بازاریابی بهصرفه و درعینحال تاثیرگذار در تجارت خردهفروشان استفاده از تبلیغات پیامکی است. یک متن اس ام اس تبلیغاتی جذاب مخاطب را ترغیب به خواندن پیام و چک کردن خدمات کسبوکارها میکند.
انواع خرده فروشی چیست؟
در تکفروشی آنلاین، کسبوکارها نیازی به تاسیس فروشگاه فیزیکی ندارند. ازاینرو میتوانند هزینههای مربوط به نگهداری مکان را خرج تبلیغات اصولی دیجیتال برای دسترسی به بازار هدف بزرگتر کنند. همچنین هزینه لازم برای تبلیغات آنلاین مانند قیمت سامانه پیامکی یا تبلیغات همسان نیز بسیار مقرون به صرفه است. در نتیجه مشاغل کوچک این امکان را پیدا میکنند تا سرمایه خود حساب شده و منطقی مصرف کنند.
تجارت از طریق گوشیهای هوشمند؛ یک سبک از تکفروشی الکترونیکی
تلفن همراه هوشمند با فراهم کردن امکان خرید در هر مکان و زمان برای مشتری، تبدیل به یک کانال قدرتمند برای تجارت خرده فروشان شده است. کسبوکارها میتوانند از پتانسیل وبسایت و اپلیکیشنها در موبایل برای گستردهتر کردن فضای فروش و بازاریابی خود استفاده کنند. یک قابلیت بسیار جذاب و ارزانقیمت در تلفن همراه برای بازاریابی مشاغل، پیامک است.
خردهفروشان، محصولات و خدمات خود را به مشتریانی میفروشند که از این محصولها برای مصارف شخصی استفاده میکنند. فرقی نمیکند که از فروشگاه لباس، کتاب، لوازم الکترونیکی یا مبلمان خرید کنید؛ درهرحال شما از یک فروشگاه خردهفروش خرید کردهاید. همچنین فروش خرده، طیف وسیعی از فعالیتهای تجاری از فروشگاههای فیزیکی تا پلتفرمهای تجارت الکترونیک را در بر میگیرد.
در زمانی که هنوز کسبوکار آنلاین در کشور رایج نشده بود، فروش با تبلیغهای چاپی مثل کاتالوگ، میان افرادی که توانایی تاسیس فروشگاه فیزیکی را نداشتند بسیار محبوب بود. در تکفروشی با کاتالوگ، مشتریان محصول را از روی تبلیغهای چاپ شده مشاهده میکنند. سپس مشتریها بهصورت غیرحضوری سفارش خود را تکمیل کرده و محصول موردنظر را از طریق پست دریافت میکنند.
همچنین استفاده از روشهای تبلیغاتی ارزانقیمت مانند بازاریابی پیامکی به مشاغل کوچک این امکان را میدهد، در ابتدای شروع کار، هزینه بالایی برای تبلیغات و بازاریابی خود متحمل نشوند. اگر بهعنوان صاحب یک کسبوکار خردهفروش، تجربه استفاده از تبلیغات پیامکی برای بازاریابی مجموعه خود را داشتید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
فروش مستقیم هم به شکل حضوری انجام میشود و هم امکان ارتباط گرفتن با مشتری از طریق ایمیل یا تلفن وجود دارد. چالش بسیار مهم در تکفروشی به شکل مستقیم، توانایی مسئول فروش برای ایجاد ارتباط موثر با مشتری و متقاعد کردن مصرفکننده برای خرید است. اگر فرد فروشنده مهارت ارتباطی کافی نداشته باشد، مشتریان بالقوه خرید نخواهند کرد.
کسبوکارهای خردهفروش از طریق سامانه اساماس، امکان معرفی برند، ارائه پیشنهادهای شگفتانگیز و کد تخفیف و از همه مهمتر مجهز کردن وبسایت و اپلیکیشن خود به ابزار قدرتمند پیامک را دارند. با استفاده از خدمات ارسال اس ام اس با شماره دلخواه از طریق اینترنت در پنل پیامکی، میتوانید رایگان و بدون محدودیت تعداد پیامک با مشتریان خود در سراسر کشور ارتباط بگیرید.
برای گسترش کسبوکار خرده فروشی خود در فضای دیجیتال از پنل پیامکی استفاده کنید
خردهفروشان میتوانند از انواع تجارتهای سنتی و الکترونیک برای کسبوکار خود استفاده کنند. فروش در فروشگاههای فیزیکی، با استفاده از کاتالوگ، فروش به صورت مستقیم و تکفروشی آنلاین از انواع مختلف خرده فروشی هستند.
مهارت دیگر و مهم نیروی فروش، تلاش برای حفظ و ادامه دادن ارتباط با مشتری است. اگر مصرفکننده از محصول خریداری شده راضی باشد احتمالا برای خرید مجدد، با فروشنده تماس میگیرد. پاسخگو بودن به مشتریان از اساسهای مهم بازاریابی هر کسبوکاری به شمار میرود؛ اما ممکن است در برخی از روزهای شلوغ کاری، امکان پاسخدهی بلافاصله به مخاطبان را نداشته باشید. در این حالت با ارسال پیامک خودکار به مشتری اطلاع میدهید که تماس او را دریافت کردید. همچنین در ادامه ذکر میکنید که دراسرعوقت با او تماس خواهید گرفت.
تجارت الکترونیک؛ تکفروشی به شکل خرید و فروش آنلاین
در این نوع فروش مشتری از فروشگاه بهصورت حضوری بازدید میکند، انواع محصولات را بررسی و در نهایت خرید خود را حضورا در محل فروش انجام میدهد. البته فروش بهصورت حضوری دلیلی بر استفاده نکردن از خدمات دیجیتال برای صاحبان مشاغل نمیشود. بهعنوان مثال با خرید یک سامانه پنل پیامکی، میتوانید علت تعطیلی ناگهانی فروشگاه مواد غذایی خود را از طریق بانک شماره موبایل، به مشتریانتان اطلاع دهید. با اطلاعرسانی وضعیت فروشگاه خود به مشتری، رابطهای پایدار با آنها خواهید ساخت.