اخبار فارس اس ام اس

برندينگ چيست؟ اهمیت برندینگ در کسب و کار و افزایش فروش!

برندینگ و مارکتینگ؛ دوستان دیرینه با ارتباط تنگاتنگ

اصطلاحاتی که در برندینگ باید بدانید

پاسخ به سوال برندينگ چيست در مجله فراز اس‌ام‌اس
راهنمای مطالعه

برندینگ ساده‌ترین و موثرترین روش فروش است. این جمله از اَل رایز، نویسنده، بازاریاب مشهور آمریکایی و موسس شرکت مشاوره‌ای Ries & Ries بود. برندینگ درست تضمین می‌کند شما همیشه در ذهن مشتری خواهید بود و مخاطبین با دیدن هر نشانه‌ای به یاد شما خواهند بود. برای مثال شما در هر کجا که یک سیب گاز زده ببینید به‌یاد برند Apple و لوگوی آن خواهید افتاد. اگر شما نیز به‌دنبال پاسخ برندينگ چيست و مزایا و مراحل انجام آن هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

برندینگ؛ راه‌حل ایجاد یک برند ماندگار

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ؛ ساخت برند شخصی برای افراد

مراحل برندسازی؛ 6 گام تا ساخت یک برند معتبر

شخصیت برند یا هویت برند (Brand Identity) همان قول‌ها و وعده‌هایی است که به مشتریانتان می‌دهید. در واقع شخصیت برند چیزی است که می‌خواهید مشتریانتان بعد از تعامل با برند شما با خود به‌همراه ببرند. برای مثال متن تبلیغاتی برای جذب مسافر که در ایام نوروز در شهرهای توریستی و مسافرگیر استفاده می‌شود، تاثیر بسیاری در شکل گیری هویت برند دارد و باعث شکل گیری هویت برند در ذهن مخاطب می‌شود.

هدف برندتان را مشخص کنید. تعیین هدف در شعار برند، لوگو، رنگ، تبلیغات و همه فعالیت‌های مارکتینگ و حتی نحوه تعامل با مشتریانتان هم تاثیر خواهد داشت. برای مثال هدف اصلی برند اپل، نوآوری و سادگی است. این هدف در لوگو ساده اپل یا شعار «متفاوت فکر کنید» به وضوح دیده می‌شود.

یکی از بهترین کاربردهای برندسازی در بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) است. ترکیب رنگ آبی با شعار «Live the moment» یا «در لحظه زندگی کن» برای برند پپسی می‌تواند یک ایده تبلیغاتی باشد. هنگامی که اصول برند سازی را درست انجام داده باشید، یک جرقه در ذهن مخاطب کافی است تا تبدیل به لید کسب‌وکار شما شما شود.

برای معرفی یا افزایش آگاهی از برند شما نیاز دارید تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می‌تواند با برقراری تماس از طریق تلفن ابری یا تماس‌های تبلیغاتی باشد یا با انتشار مقاله در وب‌سایت برند به مخاطبانتان وصل شوید. طراحی یک وب‌سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از انواع روش‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین نمونه‌هایی از برقراری ارتباط موثر و سازنده با مخاطب است.

6.‌ارزیابی نتایج برندینگ؛ مشاهده کارنامه و تدوین استراتژی‌های جدید

شناخت یا شهرت برد (Brand Recognition) به آن معنا است که مصرف‌کننده‌ها یا مخاطبین هدف چقدر می‌توانند بدون دیدن اسم برند، آن را شناسایی کنند؟ اگر از طریق لوگو، شعار تبلیغاتی، بسته‌بندی، آگهی بازرگانی یا سایر روش‌های تبلیغاتی، برند سازی قوی داشته باشید، همیشه در ذهن مخاطب خواهید بود و با کوچک‌ترین جرقه به یاد شما خواهد افتاد.

بسط برند؛ ورود به بازارهای جدید با محصولی تازه

برای بررسی نتایج و تاثیر کارهای انجام شده بر برندینگ، باید به‌صورت دوره‌ای، عملکرد خود و نتایج آن را روی مخاطبین بررسی کرده و باتوجه‌به آن استراتژی‌های جدیدی برنامه‌ریزی کنید. در همه جلسات و استراتژی‌ها هدف برند و نیاز‌های مخاطبین که در مراحل قبل به‌دست آمده، نباید فراموش شود. کل برنامه‌های شما باید در مسیر رشد و توسعه برند و دست‌یابی به اهداف آن باشد.

دسترسی به انواع ابزارهای برندسازی؛ راهی برای رشد در دنیای کسب‌وکار

در این مقاله به سوال برندینگ چیست پاسخ داده شد؛ مزیت‌های برندینگ را معرفی کردیم و در مورد انواع برند‌سازی و مراحل آن نیز توضیح دادیم.  برند ویژگی یا ویژگی‌هایی است که یک کسب‌وکار را از کسب‌وکارها و مجموعه‌های دیگر متمایز می‌کند. اما برندینگ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برند در ذهن مخاطب ارزشی خاص پیدا کرده و ماندگار می‌شود. برندینگ شخصی، شرکتی و محصول از انواع روش‌های برندسازی بوده که با توجه به استراتژی‌های خود باید یکی را انتخاب کنید. برای موفقیت در برندسازی به برخی ابزارها نیز احتیاج دارید. سیستم ارسال پیام کوتاه و تماس ابری نمونه‌هایی از این ابزارها بوده که می‌توانید از فراز اس‌ام‌اس تهیه کنید. برای تماس با کارشناسان ما و دریافت مشاوره با شماره‌های موجود در این سایت تماس بگیرید.



منبع

کسی که در نهایت باید از محصولات یا خدمات شما استفاده کند، مشتری است. به‌همین دلیل درک نیازهای مخاطب و مشتریان احتمالی مهم‌ترین مرحله در برندسازی یا به‌طورکلی ایجاد یک کسب‌وکار و برند جدید است. اگر برند شما با مخاطبانتان سازگار نباشد، به آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد منتهی نمی‌شود.

هنگام خلق عناصری  بصری، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برند یا راهنمای سبک برند نیز باید تدوین شود تا بر ترکیب و استفاده از منابع بصری نظارت وجود داشته باشد. طراحی و تدوین دستور‌العمل تضمین می‌کند که افراد جدید تیم نیز طبق الگو و روند برند پیش رفته و طراحی همه افراد هماهنگ است.

با شناخت مخاطب و درک نیازها و خواسته‌های او باید هویت بصری برند را با توجه به همه این موارد و در نظر گرفتن تاثیر رنگ‌ها و کلمات بر افراد طراحی کنید. منظور از هویت بصری، لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی (فونت)، طراحی آیکون و مؤلفه‌های بصری دیگر است.

طراحی هویت بصری برند؛ خلق ظاهر برای مخاطب

4.‌ صدای برندتان را پیدا کنید

 در‌این‌جا لازم است مروری بر جواب لید چیست داشته باشیم. لید در بازاریابی به افرادی اطلاق می‌شود که با برند شما تعامل داشته و پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را در آینده دارند. برای یک برند مانند پپسی عموم مردم یا هر کسی که نوشابه می‌خورد یک لید محسوب می‌شود؛ اما برای برند تولید لوازم آرایش، زنان لیدهای این کسب‌وکار خواهند بود.

برند یک بار و در زمان ایجاد کسب‌وکار ساخته‌ می‌شود. ممکن است در طول سال‌ها لوگوی شما تغییر کند یا شعار تبلیغاتی کسب‌وکارتان را عوض کنید اما کلیت برند تغییر نمی‌کند.

برندینگ یعنی چه؟

برندسازی مبحثی بسیار گسترده و زمان‌بر است. همچنین برندینگ، فرایندی پویا بوده و شاید مجبور باشید در این پروسه، برخی از مراحل را تکرار و ایده‌های جدیدی به آن اضافه کنید. در ادامه ما مراحل برندسازی یا برندینگ را شرح خواهیم داد:

1.‌ شناخت مخاطب؛ مهم‌ترین مرحله در برندسازی 

قبل از ایجاد یک برند جدید باید مشخص کنید که برای چه کسی برندسازی می‌کنید؛ محصولتان به کار چه کسانی می‌آید؛ مشتری‌های ایده‌آل شما چه کسانی هستند و اصلاً چرا کسب‌وکارتان را ایجاد کرده‌اید؟ پاسخ به این سوالات و ترسیم یک یا چند پرسونا برای مشتری‌های احتمالی به درک عمیق نیازها و خواسته‌های مشتریان کمک می‌کند.

2.‌ تعیین اهداف برند؛ گامی مهم در ایجاد شخصیت و هویت برند

شاید بهترین مزیت برندینگ را بتوان در جمله استیو جابز سازنده برند اپل خلاصه کرد؛ «جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است». برندینگ قوی کسب‌وکارتان را به چیزی بیش از یک اسم تبدیل می‌کند و مشتری به‌خاطر احساس یا ارزشی که در ازای خرید از شما کسب خواهد کرد، مشتاق به استفاده از محصولات یا خدمات شما می‌شود. شاید بهترین نمونه رولزرویس باشد؛ برند خودروسازی که فقط ماشین‌های سفارشی و دست‌ساز تولید می‌کند، احساس خاص بودن یا یکتا بودن را به مشتری القا می‌کند. 

برندینگ و مارکتینگ؛ دوستان دیرینه با ارتباط تنگاتنگ

برندینگ یعنی کسب جایگاه ویژه در ذهن مخاطب

بررسی مزایا و اهمیت برندسازی در کسب‌وکارها

برندینگ یکی از فاکتورهای مهم تصمیم‌گیری هنگام خرید مصرف‌کننده‌ها است. برند شاید یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر کسب‌وکار باشد. برندینگ به سازمان هویت می‌دهد؛ با برندسازی درست کسب‌و‌کار به‌یادماندنی خواهد بود و مصرف‌کنندگان نسبت به خرید محصولات یا خدمات ترغیب می‌شوند. گاهی حتی ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی مناسب و به‌موقع می‌تواند تاثیر مثبتی بر برندسازی یک کسب‌وکار داشته باشد. برخی از مزایا برندینگ به شرح زیر است:

  • افزایش آگاهی از برند
  • ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان
  • افزایش فروش
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی
  • افزایش قیمت‌گذاری محصولات و خدمات

برندینگ به زبان ساده به فرایند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری یک ویژگی مشخص یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای سازمان گفته می‌شود؛ به‌نحوی که مصرف‌کنندگان بتوانند برند شما را به محصولات یا خدماتتان ربط دهند. برندینگ یا برندسازی یک فرایند تکراری، مستمر و مادام‌العمر است و بخش مهمی از استراتژی بازاریابی را شامل می‌شود. برندی که خوب بنا نهاده شده‌، بیان‌گر ثبات است و اعتماد مشتری را جلب می‌کند. 

نقش هدف برند در تعیین لوگو، رنگ، تبلیغات و بازاریابی

3.‌ طراحی هویت بصری برند؛ خلق ظاهر برای مخاطب

تعمیم برند یا بسط برند (Brand extension) به ارائه‌ محصولی جدید در حیطه‌ای متفاوت یا بازار هدفی جدید برای گسترش برند گفته می‌شود. تعمیم برند به کمپانی‌ها (یا اشخاص) اجازه می‌دهد تا از اهرم آگاهی از برند، در جهت ایجاد جریان‌های درآمدی جدید یا خط تولید محصولات متنوع استفاده کنند. برای مثال زمانی را تصور کنید که یک برند تولید لباس بخواهد در بازارهای دیگری مانند لوازم آرایشی؛ اکسسوری یا تولید عطر نیز وارد شود. 

انواع برندینگ؛ برندسازی بر اساس هدف

هویت برند؛ وعده‌هایی که به مشتری داده‌اید!

شهرت برند؛ چقدر در ذهن مشتری‌هایتان حضور دارید؟

آگاهی از برند؛ میزان شناخت عموم از وجود یک کسب‌وکار

هویت برند؛ وعده‌هایی که به مشتری داده‌اید!

برای درک بهتر برندینگ بهتر است ابتدا به سوال برند چیست پاسخ دهیم. برند ویژگی یا ویژگی‌هایی است که یک کسب‌وکار را از کسب‌وکارها و مجموعه‌های دیگر متمایز می‌کند. نام شرکت، شعار تبلیغاتی یا تگ لاین، لوگو، سمبل، نحوه و روش‌های انجام بازاریابی برای مثال بازاریابی پیامکی و صدای برند همگی به‌عنوان زیر مجموعه‌ برند در نظر گرفته می‌شوند.

انواع مختلفی از برندسازی وجود دارد که براساس هدف و استراتژی‌های یک کسب‌وکار تعیین می‌شود. فعالیت‌های بازاریابی مانند متن پیامک تبلیغاتی، شعار برند و صدا یا چهره یک برند بر اساس نوع برند سازی مشخص شده و برای تقویت آن برنامه ریزی می‌شود. انواع برندسازی عبارت‌اند از:

  • برندینگ شرکتی: متمرکز بر تصویر کلی شرکت و ارزش‌های آن.
  • برندینگ محصول یا خدمت: تمرکز بر معرفی و متمایز ساختن محصولات خاص.
  • برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ: مربوط به ساخت برند شخصی برای افراد.

تصور کنید برند شما یک انسان است. به‌عنوان یک انسان باید لحن و نحوه‌ ارتباط مشخصی را برای گفتگو انتخاب کنید. لحن شما باید با توجه به استراتژی‌‌های بازاریابی و نوع کسب‌و‌کار مشخص شود. این لحن باید در همه محتواهایی که از طرف برند شما منتشر می‌شود حفظ شود. برای مثال اگر لحن دوستانه را انتخاب کرده‌اید، همه مقالات سایت، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و  کمپین‌های بازاریابی و تخفیفاتی نیز باید از این قانون تبعیت کنند.

5.‌ ارتباطات برند؛ از بازاریابی تا رسانه‌های شخصی

زمانی که مخاطبان از وجود یک کسب‌وکار، محصولات و خدمات و ارزش‌های آن اطلاعی ندارند چگونه باید به اعتماد کرده و از محصولات  این کسب‌وکار خرید کنند؟ آگاهی از برند (Brand Awareness) به میزان آشنایی عموم مردم و مخاطبان هدف با برند اشاره دارد. اگر مشتریان شناخت و آگاهی کافی از برندتان نداشته باشند، از شما خرید نخواهند کرد. برندینگ قوی باعث شناخته‌شدن کسب‌و‌کار می‌شود.

در هر علمی برخی اصطلاحات و کلمات تخصصی وجود دارد که بازتابی از یک منظور خاص است. ما در ادامه می‌خواهیم برخی اصطلاحات مهم و پرکاربرد در برندسازی را معرفی کنیم. آشنایی با این عبارات به شما در درک بهتر اهمیت برندسازی و مراحل آن کمک خواهد کرد:

آگاهی از برند؛ میزان شناخت عموم از وجود یک کسب‌وکار

یکی از نمونه‌های ساده برای برندسازی محصول، شرکت مایکروسافت است. شما در هر جایی لوگو شرکت مایکروسافت را ببینید، به‌یاد بزرگ‌ترین محصول آن یعنی ویندوز خواهید افتاد؛ درحالی‌که با فکر کردن به برند اپل محصول خاصی در ذهن شما تداعی نمی‌شود و حسی خاص را تصور می‌کنید.

ال رایز در جمله دیگری می‌گوید: «برندسازی یا برندینگ (Branding) حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه‌ است.هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب‌تر باشد، نام تجاری (برند) قوی‌تر خواهد شد.» تعامل مخاطبین با پیامک‌ های ارسالی از طرف شما نمو‌نه‌ای از محتوای مطلوب است. از همان روز‌های اول تاسیس برند APPLE، مردم در سراسر دنیا با دیدن یک سیب گاز زده به‌یاد لوگوی این شرکت نمی‌افتادند؛ شرکت اپل با برنامه ریزی درست، آزمون و خطا و بررسی نتایج به مرور زمان توانست چنین جایگاهی را در میان مردم به‌دست آورد.