اخبار فارس اس ام اس

باشگاه مشتریان چگونه شکل گرفت؟ و چه کمکی به کسب و کار می‌کند.



راهنمای مطالعه

اولین جرقه‌های نیاز به باشگاه مشتریان در قرن نوزدهم میلادی در آمریکا زده شد. دهه 1930 میلادی بود که شرکت کوکا کولا وارد بازی ارائه کد تخفیف شد تا بتواند مشتریان کنونی‌اش را حفظ کند. این برنامه‌های ادامه داشت تا اینکه در دهه 1980 میلادی، رسماً باشگاه مشتریان توسط شرکت‌های هواپیمایی راه‌اندازی شد و تا به امروز شاهد رشد و توسعه این مفهوم در بین کسب و کارها هستیم.

در این مقاله می‌خواهیم تاریخچه باشگاه مشتریان را به صورت مختصر و مفید بیان کنیم. در صورتی که شما هم خواهان دانستن این تاریخچه هستید و می‌خواهید برای بیزینس خود باشگاه مشتریان راه‌اندازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

قرن نوزدهم میلادی؛ نخستین جرقه‌های نیاز به راه‌اندازی باشگاه مشتریان

انقلاب صنعتی که رخ داد، شرکت‌ها با توش و توان بیشتری شروع به افزایش تولید محصولات خود کردند و برای اینکه بتوانند محصولات خود را بیش از پیش به فروش برسانند و به درآمد برسند، ناگزیر بودند که توجه بیشتری روی بازارها و مشتریان خود بگذارند.

علاوه بر افزایش تولید، رقابت بین کسب و کارها هم مسئله دیگری بود که لازم بود به آن توجه شود. کسب و کارها نیاز داشتند که مشتریان هدف را به کسب و کار و محصولات خودشان وفادار کنند تا بتوانند محصولات خودشان را به آن‌ها بفروشند. در این زمان، مسئله فروش اعتباری فروشگاه‌ها به مشتریان هم مطرح شد. فروشگاه‌های محلی و کسب و کارهای کوچک با فروش اعتباری محصولات خود در پی وفادارسازی مشتریان بودند.

در قرن نوزدهم میلادی، شرکت‌هایی مثل یونیون‌تی نیز به مشتریان خود ژتون‌های تخفیف ارائه کردند و همین کار ساده، نخستین اقدام برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان بود.

دهه 1930؛ دهه‌ای که کوپن‌های تخفیف در آن، جان گرفت و رواج یافت

در دهه 1930 میلادی، شرکت‌های مختلف مثل کوکا کولا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ارائه کوپن‌های تخفیف به مشتریان خود را آغاز کردند. ماجرا به این صورت بود که مشتریان در صورت خرید از این فروشگاه‌ها، کوپن دریافت می‌کردند و می‌توانستند در خریدهای بعدی، این کوپن‌ها را همراه خود بیاورند و تخفیف بگیرند. این کوپن‌ها با وجود سادگی، نقش اساسی و مهمی در وفادارسازی مشتریان ایفا می‌کردند و گامی بنیادین برای شگل‌گیری باشگاه مشتریان (همان‌طور که امروز هست) محسوب می‌شدند.

دهه 1980؛ مهم‌ترین بخش در تاریخچه باشگاه مشتریان

سال 1981 بود که شرکت هواپیمایی آمریکایی «American Airlines»، برنامه «AAdvantage» را معرفی و اولین باشگاه مشتریان را به طور رسمی راه‌اندازی کرد. این برنامه با این هدف طراحی شده بود که به مشتریانی که بیشتر از خدمات شرکت استفاده می‌کردند، امتیازهای خاص و تخفیف‌های ویژه ارائه دهد.

وقتی سایر شرکت‌های هواپیمایی، این برنامه و نقش آن در وفادارسازی مشتریان را مشاهده کردند، به این باور رسیدند که آن‌ها هم باید چنین برنامه‌ای پیاده کنند. برخی از شرکت‌ها برای جذب مشتریان بیشتر به مخاطبانی که پرواز بیشتری داشتند، پروازهای رایگان ارائه می‌دهند.

دهه 1990؛ دهه‌ای که باشگاه مشتریان در آن، رشد کرد و جهانی شد

در دهه 1990 شرکت‌ها کوشیدند که باشگاه مشتریان را از حالت سنتی خارج کنند و فناوری را هم به آن بیفزایند. در این دهه، سیستم باشگاه مشتریان به سمت دیجیتالی شدن و جهانی شدن حرکت کرد و شرکت‌ها با ذخیره اطلاعات مشتریان و خریدهای آن‌ها کوشیدند رفتارهای مشتریان را تحلیل کنند و بر اساس این تحلیل، به آن‌ها پیشنهادهای ویژه بدهند. به عنوان مثال شرکت «Starbucks» یکی از اولین شرکت‌هایی بود که برنامه‌های وفاداری دیجیتال را به شکل گسترده اجرا کرد.

رونق گرفتن باشگاه مشتریان

دهه 2000: سال‌های رونق گرفتن باشگاه مشتریان

در این سال‌ها شاهد رشد روزافزون اینترنت بودیم و باشگاه‌های مشتریان هم تحت تأثیر اینترنت قرار گرفت. برنامه Amazon Prime به‌عنوان یکی از اولین و موفق‌ترین نمونه‌های باشگاه مشتریان دیجیتال مطرح شد.

دهه 2010 و 2020: سال‌های تحولات گسترده در تاریخچه باشگاه مشتریان

در دهه 2010، مسئله تحلیل داده‌های مشتریان مطرح شد و شرکت‌های کوشیدند با تمرکز بر داده‌ها و تحلیل آن‌ها، برای شخصی‌سازی بیشتر تجربه مشتری و ارائه پیشنهادهای خاص تلاش کنند. در دهه 2020 هم فناوری‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی آمده‌اند تا پیشنهادات کاملاً متناسب با نیازهای مشتریان ارائه دهند و با ارزهای دیجیتال و توکن‌ها به مشتریان خود پاداش دهند.

آیا شما هم خواهان راه‌اندازی باشگاه مشتریان و تحول در فروش خود هستید؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها در دنیای فروش این است که مشتری را پس از خرید اول، به دست فراموشی بسپارید، شماره تماس او را نگیرید و ارتباطی با او نداشته باشید. بی‌گمان جذب مشتریان جدید، بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر از فروختن به مشتریانی است که قبلاً از شما خرید کرده‌اند. منتها برای وفادار کردن مشتریان فعلی و فروختن به آن‌ها باید ابزارهای لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان را در اختیار داشته باشید.

یکی از بهترین ابزارها برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، دستگاه ذخیره شماره موبایل زرین پوز است. با این دستگاه می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که شماره تماس خودشان را به شما بدهند. پس از دریافت شماره تماس می‌توانید برای مشتریان خود، پیامک خوش‌آمدگویی ارسال کنید و آن‌ها را از تخفیف‌ها، محصولات جدید و جابجایی فروشگاه یا هر موضوع دیگری باخبر کنید. از سویی در صورت خرید این دستگاه، امکان ارسال کارت ویزیت الکترونیکی برای مشتریان هم برای شما فراهم می‌شود. برای خرید این دستگاه، کافی است به صفحه خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل زرین پوز مراجعه و سفارش خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که پس از خرید این محصول، کارشناسان شرکت استار اس ام اس، با شما تماس می‌گیرند، دستگاه را برای شما ارسال می‌کنند و کارشناس این شرکت، کلیه آموزش‌های لازم برای استفاده از این دستگاه را در اختیارتان قرار می‌دهند. یکی از مزایای خرید دستگاه مذکور، فعال شدن رایگان یک پنل پیامکی تجاری با امکانات کامل به ارزش ۶49 هزار تومان است. علاوه بر این، دریافت کارت ویزیت هوشمند و ثبت رایگان لوکیشن فروشگاه شما در پلتفرم‌های بلد، نشان و گوگل پلی، نیز از نقاط قوت خرید محصول خواهد بود.

در صورتی که پرسشی در مورد شیوه راه‌اندازی باشگاه مشتریان و مدیریت بهینه آن برای افزایش فروش محصولات و خدمات دارید، لطفاً پرسش‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) با ما و سایر همراهان استار اس ام اس در میان بگذارید.

 

 



منبع