دسته‌بندی نشده

اصول مهم طراحی داخلی باشگاه بدنسازی و ورزشی شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089 | memarinavaz

استفاده از موزیک و تلویزیون‌های پلاسما در کنار سایر فن‌آوری‌ها و تجهیزات بدیع بر جاذبه روزافزون این مراکز می‌افزاید. امروزه سالن‌های بدنسازی به شکل باشگاه‌های بدنسازی و یا به عنوان بخشی از مجموعه‌های ورزشی بزرگ و چند منظوره احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. از مراکز بدنسازی در پیکرسنجی و درمان بدشکلی‌های بدنی و نیز استعدادیابی ورزشی در بین نوجوانان می توان بهره‌گرفت. لذا اهمیت احداث سالن‌های بدنسازی چه به صورت سالنی تک‌منظوره و چه به عنوان بخشی از مجموعه‌های ورزشی نباید مورد بی توجهی قرار گیرد و به آن نباید به عنوان یک بخش لوکس و تجملی نگاه کرد. بلکه با توجه به اهمیت آن در افزایش سلامت و کارایی در سنین مختلف افراد جامعه و در بین اقشار مختلف جامعه نیاز به توجه ویژه می‌باشد.

معماری ویلا 13؛ یک اقامتگاه خصوصی مدرن در مهد تمدن اروپا

در این باره باید شرایط خط کشی این سالن‌ها را به دقت در نظر داشته باشید. فوتسال، والیبال و بسکتبال سه ورزش اصلی مورد استفاده در سالن‌های ورزشی چند منظوره می‌باشند. طراحی باشگاه در اردبیل همراه با نکات و اصول و ضوابط ساخت باشگاه بدنسازی و سالن ورزشی و مشاوره قیمت توسط بوم استودیو موضوع این مقاله است. رساله طراحی سالن ورزشی چند منظوره در 117 صفحه به صورت word تنظیم شده است و اطلاعات کامل و جامعی در این رابطه در خود دارد که در ادمه سرفصل های کامل این رساله ارائه شده است. در رابطه با طراحی فضاهایی که از نور طبیعی بی بهره اند و یا در طول ساعات عصر نیز مورد استفاده قرار می گیرند، اجرای نورپردازی مناسب یکی دیگر از نکاتی است که باید مد نظر قرار گیرد. وجود نور مناسب به میزان کافی و در همه قسمت های فضا باید حتما در طراحی منظور شود.نورپردازی در باشگاه ها نباید به صورتی باشد که چشم را خیره کند، استفاده ازمنبع های نوری نقطه ای در باشگاه ها توصیه نمی شود.همچنین شدت نور ها هم نباید زیاد باشد.

اصول مهم طراحی داخلی باشگاه بدنسازی و ورزشی شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089 | memarinavaz

پس به فعالیت هایی که در این سالن چند منظوره رخ خواهد داد توجه برنامه فیزیکی سالن ورزشی کنید. اگر یک مجموعه ورزشی «سنتی» وجود داشت، آن سالن‌های ورزشی محدود با آن چیزی که الان لازم است و انتظار می‌رود فاصله زیادی دارد. بسکتبال، والیبال زمینی در کنار یوگا، دوج توپ و هنرهای رزمی ترکیبی بازی می شود. امکانات و فعالیت‌هایی مانند تخت‌های برنزه، دیوارهای صخره‌نوردی، استودیوهای رقص و پاساژها فضای خاص خود را می‌طلبد. سقف‌های سالن‌های ورزشی از داخل به دو صورت نمایان و یا با پوشش سقف کاذب طراحی و اجرا می‌شود. سقف‌های نمایان با توجه به شرایط بهتر آن از نظر نصب تاسیسات برق و مکانیک و تجهیزات ورزشی و همچنین سهولت بازرسی و نگهداری، توصیه می‌شود.پوشش با سقف کاذب امکان نورپردازی، کنترل صدا و رنگ و نمای مطلوب را فراهم می‌سازد.

  • – استفاده از شیشه‌های ویژه (مانند شیشه‌های موجدار، رنگی، انعکاسی) و استفاده از انواع سایه‌بان.
  • یک فضای کار با تجهیزات لازم شامل میز و صندلی، تاسیسات برقی و مخابراتی.
  • – درهای استاندارد با عرض ۹۰ سانتیمتر در اکثر موارد قابل استفاده خواهد بود.
  • فضای اتاق گزارشگران باید با رعایت مسائل آکوستیکی از جایگاه تماشاگران جدا شود.
  • زندگی بی‌تحرک به دلیل استفاده روز افزون از تکنولوژی موجب افزایش بیماری‌های مختلف ناشی از کم‌تحرکی شده و همین امر موجب روی آوردن مردم به سالن‌های بدنسازی و ایجاد تنوع و نوآوری در ساخت و تجهیز این سالن‌ها گردیده است.

اتاق سونا از چوبهای نرم، صاف و هموار مانند سرو، صنوبر یا سکویا ساخته میشوند، اتاق سونا با توجه به نیاز و تعداد افراد استفاده کنندگان ساخته و تجهیز میشوند. در نظر گرفتن این ارتفاع تضمین کننده توزیع گرمای مناسب در داخل اتاق سونا و محل حضور کاربران خواهد بود. از مهمترین مراحل طراحی سونای خشک، انتخاب گرمکن مناسب برای آن است. اتاق سونا معمولاً با دو ردیف سکو برای نشستن ساخته میشود که یک ردیف در ارتفاع بالاتر و یک ردیف در ارتفاع پایین‌تر قرار میگیرد. برای طراحی سکوهای اتاق سونا عرض سکوهای فوقانی حداقل ۵۰ سانتیمتر و عرض سکوهای پایینی حداقل ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول برای آن که کاربران در داخل اتاق سونا به راحتی بنشینند.

ضوابط طراحی و استاندارد سالن ورزشی چند منظوره

زندگی ماشینی امروزه لزوم احداث سالن‌های ورزشی بدنسازی را در طراحی معماری سالن‌های ورزشی سر پوشیده به عنوان یک امر ضروری و الزامی بدل کرده است. سطوح کف و دیوارها باید بهداشتی و به راحتی قابل تمیز شدن باشند، کف‌سازی  این واحد به طورکلی زبر و غیر لغزنده باشد و با شیب ملایم حدود ۱ به ۲۴ شیب بندی گردد. در فضاهای ورزشی جهت کنترل نور و صدا و اعلام پیام‌های مختلف فضایی تحت عنوان اتاق فرمان لازم است. این فضا به تمامی سالن و تماشاچیان اشراف داشته و کلیه تجهیزات صوتی و روشنایی تحت کنترل این اتاق می‌باشد.

آینه کاری در مجموعه های ورزشی

دیدگاه‌ها برای اصول مهم طراحی داخلی باشگاه بدنسازی و ورزشی شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089 | memarinavaz بسته هستند