اخبار فارس اس ام اس

ارسال پیامک موجود شدن محصول و تاثیر آن روی فروش


راهنمای مطالعه

ارسال پیامکبرای کسب و کارها این روزها به بهترین ابزار اطلاع‌رسانی و ارتباط با مشتری تبدیل شده است. از همین‌رو یکی از راه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی از طریق پیامک است. یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود، ارسال پیامک موجود شدن محصول در سایت است. به این معنی که در صفحاتی که کالا ناموجود است، قابلیتی قرار دهید که مشتری بتواند با وارد کردن شماره خود در لیست انتظار برای اطلاع‌رسانی قرار بگیرد.

با انجام این کار به‌محض موجود شدن محصول، به‌صورت خودکار پیامکی حاوی اطلاع‌رسانی از موجودی کالا برای مشتریان این لیست ارسال خواهد شد و آنها می‌توانند نسبت به انجام خرید در سایت اقدام کنند. اما برای بهره‌مندی از این قابلیت به بهترین شیوه ممکن، لازم است که نکات و الزاماتی را رعایت کنید که در ادامه این مقاله به بررسی آنها خواهم پرداخت.

اهمیت ارسال پیامک موجود شدن محصول در سایت

استفاده از سیستم اطلاع‌رسانی موجود شدن محصول از طریق پیامک، نه‌تنها باعث افزایش فروش و کاهش نرخ از دست رفتن مشتریان می‌شود، بلکه تجربه‌ی خرید مشتری را بهبود داده و حس اعتماد و تعامل با برند را تقویت می‌کند. برای استفاده از این ویژگی تنها نیاز به خرید پنل پیامکی دارید تا با استفاده از API آن را به سایت خود متصل کنید.

مشکل اصلی برای محصولات ناموجود زمانی خود را نشان می‌دهد که مشتری واقعا قصد خرید دارد. در چنین شرایطی بیشتر مشتریان به سراغ رقبا می‌روند تا محصول مورد نیازشان را تامین کنند. اما در شرایطی می‌توان از این کار جلوگیری کرد تا مشتری با قرارگیری در لیست اطلاع از موجودی کالا، خرید خود را از شما انجام دهد. به‌شرط آن‌که اولا برند شما یک هویت قوی در ذهن مشتری از خود برجای گذاشته باشد و ثانیا با استفاده از قابلیتی که در این مقاله معرفی خواهیم کرد، وی را طوری ترغیب کنید که واقعا ارزش انتظار کشیدن برای موجود شدن محصول داشته باشد.

علاوه بر جلوگیری از مهاجرت مشتریان به سمت رقبا، ارسال پیامک اطلاع‌رسانی موجود شدن محصول مزایای زیر را دارد:

  • افزایش نرخ تبدیل و جلوگیری از کاهش مشتری
  • ایجاد حس ارزشمندی و ارتباط قوی‌تر با مشتری
  • کاهش نیاز به تبلیغات و جذب مجدد مشتریان بالقوه
  • افزایش تعامل و اعتماد به برند

ارسال پیامک موجود شدن محصول و تاثیر آن روی فروش

نحوه اطلاع رسانی از موجودی محصول در سایت

بسته به اینکه سایت شما با چه سیستمی ساخته شده باشد، باید این قابلیت را در آن پیاده‌سازی کنید. از آنجا که بیشتر سایت‌ها با استفاده از وردپرس و فروشگاه‌ساز ووکامرس ساخته شده‌اند، می‌توانید از دو افزونه پیشنهادی زیر برای این منظور استفاده کنید.

افزونه پیامک ووکامرس برای ارسال پیامک موجودی محصول

از آنجا که عموم سایت‌های وردپرسی از افزونه پیامک ووکامرس برای ارسال پیامک در ووکامرس استفاده می‌کنند، این افزونه به‌طور پیش‌فرض این امکان را فراهم کرده تا از قابلیت ارسال پیامک برای موجودی محصول در وردپرس استفاده کنید. کافی است مطابق آموزش ارسال پیامک اطلاع رسانی بعد از موجود شدن کالا در ووکامرس تنظیمات افزونه را انجام دهید.

این افزونه امکانات متعددی را برای ارسال پیامک در سایت وردپرسی در اختیار قرار می‌دهد که شامل اطلاع‌رسانی از مراحل اولیه خرید تا مراحل نهایی شدن سفارش است. همچنین دارای دو تب مجزا است که می‌توان پیامک‌ها را برای ارسال به مشتری و ارسال به مدیران سایت در وضعیت‌های مختلف شخصی‌سازی کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های این افزونه برای اطلاع از موجود شدن محصول است که در صورتی یک محصولی ناموجود شده باشد، کاربران از طریق دکمه‌ای که برای اطلاع از موجودی قرار داده شده می‌توانند شماره موبایل خود را وارد کنند. آنها در لیست دریافت پیامک قرار خواهند گرفت و هنگام به‌روزسانی محصول می‌توانید با فعال کردن تیک گزینه اطلاع از موجودی محصول، متن دلخواه را به آنها ارسال کنید.

افزونه خبرم کن برای اطلاع از موجودی محصول

افزونه خبرم کن برای اطلاع از موجودی محصول

این افزونه نیز یکی دیگر از افزونه‌های پرطرفدار و البته پولی وردپرس است. مشابه با افزونه قبلی امکان اطلاع‌رسانی خودکار بعد از موجود شدن محصول را به مشتری ارسال خواهد کرد. با این تفاوت که:

  • یک گزارش از تحلیل رفتار مشتریان در اختیار قرار می‌دهد تا با مطالعه آن بتوانید بهترین تنظیمات را برای اثرپذیری این روش تنظیم کنید.
  • امکان شخصی سازی بیشتری روی دکمه و مراحل در اختیارتان قرار می‌دهد. از نظر ظاهری و متن دلخواه می‌توانید هر بخش را تنظیم کنید.
  • با صفحه‌ساز المنتور سازگاری دارد که بتوانید جایگاه نمایش فرم یا سبک دلخواهی را برای این بخش تنظیم کنید.
  • امکان اطلاع رسانی از طریق ایمیل را نیز در کنار پیامک ارائه می‌کند.

نکات مهم نوشتن متن پیامک موجودی محصول

اینکه صرفا چنین قابلیتی را در سایتتان پیاده‌سازی کنید که با موجود شدن محصول یک پیامک برای افرادی که در لیست انتظار هستند ارسال شود، اصلا ارزش ندارد. چنین افرادی که شماره خود را در لیست خبرنامه قرار می‌دهند، مشتری بالقوه شما هستند. نمی‌توان گفت که همه آنها به‌طور صد درصدی قصد خرید محصول را داشته باشند. برخی از آنها ممکن است به هر دلیلی خرید نکنند یا اینکه هدفشان این بوده که از قیمت محصول اطلاع پیدا کنند. پس باید به کمک روش‌هایی آنهایی که قصد خرید دارند، اما دودل هستند را به خرید ترغیب کنید.

ارسال کد تخفیف در پیامک اطلاع رسانی موجودی محصول

۱. ایجاد ارزش افزوده برای مشتری با کد تخفیف

کد تخفیف یا پیشنهاد خرید یکی از بهترین روش‌های ترغیب مشتری به خرید است. زمانی که محصول موجود شده، همراه با متن اطلاع‌رسانی یک پیامک حاوی کد تخفیف نیز برای مشتری ارسال کنید و تاکید کنید که این کد تخفیف به‌صورت اختصاصی برای وی در نظر گرفته شده است. این کار ضمن اینکه احساس ارزشمندی به‌وی می‌دهد، می‌تواند مشتری بالقوه را به خرید کردن ترغیب کند.

۲. استفاده از مشخصات مشتری در متن پیامک

برای اینکه متن پیامک شما ارتباط صمیمی و نزدیک‌تری با مخاطب برقرار کند، از اطلاعات مشتری همچون نام وی در ابتدای پیامک استفاده کنید. مثلا بگویید که «مانی جان، محصولی که منتظرش بودی در فراز اس‌ام‌اس موجود شد. همین حالا می‌تونی بدون نیاز به وارد کردن کد تخفیف، با ارسال رایگان دریافتش کنی. تا دوباره تموم نشده عجله کن.»

۳. ایجاد فوریت برای افزایش شانس خرید

یکی دیگر از راه‌های ترغیب مشتریان در لیست انتظار کالا برای خرید، ایجاد فوریت است. حالتی روانی در ذهن آنها ایجاد کنید که با ترس از اتمام دوباره محصول سریعا سفارش خود را ثبت کنند. برای این منظور می‌توانید از دو راهکار زیر استفاده کنید:

  • بر اساس محدودیت زمانی: چون کد تخفیف یا پیشنهاد خرید را به مشتری عرضه کرده‌اید، برای اینکه تاثیر دو چندان روی تصمیم وی برای خرید بگذارید، ذکر کنید که استفاده از این کد تخفیف یا پیشنهاد تخفیف‌دار فقط تا چند ساعت دیگر معتبر است. با این کار اصطلاحا به مشتری می‌گویید که «آب دستته بذار زمین، بیا محصول رو بخر.»
  • بر اساس موجودی کالا: تا جایی که می‌توانید تعداد موجودی محصول را در متن پیامک نیز ذکر کنید. خصوصا اگر تعداد در مقایسه با فروشی که این محصول دارد، محدود باشد. با این کار مشتری نیز با ترس از اینکه نکند دوباره اتمام شود خرید خود را زودتر نهایی خواهد کرد.

همچنین برای اینکه جدای از پیامک از طریق سایت نیز این فوریت را تکمیل کنید، با نمایش تعداد موجودی محصول کاری کنید که مشتری زودتر خرید خود را انجام دهد. این قابلیت نیز در ووکامرس به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد که می‌توانید تعیین کنید با رسیدن موجودی محصول به تعداد خاصی، تعداد موجودی نمایش داده شود. اگر تعداد بالا است بهتر است آن را از این طریق محدود کنید.

ارسال پیامک اطلاع از موجودی کالا

۴. استفاده از CTA مناسب و شفاف

یک پیامک اطلاع‌رسانی بدون CTA واضح، ممکن است مشتری را گیج کند یا در رفتار وی برای تعاملی که باید با این پیامک داشته باشد، تاثیر بگذارد. برای افزایش نرخ تبدیل، باید از یک فراخوان به اقدام شفاف، کوتاه و مستقیم استفاده کنید. این CTA باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • خیلی کوتاه و واضح کاری که دقیقا باید مشتری انجام دهد را ذکر کنید و سعی کنید مشتری را در مسیری که باید قدم بگذارد هل دهید.
  • به‌جای هدایت مشتری به صفحات فرود، دسته‌بندی یا لندینگ وی را دقیقا به صفحه همان محصول هدایت کنید.
  • با رعایت نکات قبلی، از عباراتی مثل «سفارش بده، خرید کن، ثبت‌نام کن» استفاده کنید که باعث افزایش تاثیرگذاری می‌شود.

 

نمونه متن پیامک موثر ارسال پیامک موجود شدن محصول

در ادامه به نمونه پیامک‌های اطلاع از موجودی کالا بر اساس استراتژی‌های فوق توجه کنید:

  • پیامک ساده و مستقیم:

نیما جان؛

محصول [نام محصول] که منتظرش بودی، دوباره موجود شد!

برای خرید سریع کلیک کن:

[لینک]

  • پیامک حاوی حس فوریت:

نیما جان؛

محصول پرطرفدار [نام محصول] دوباره موجود شد!

همین حالا سفارشت رو ثبت کن تا دوباره تموم نشده.

[لینک]

  • پیشنهاد ویژه برای افزایش انگیزه خرید:

نیما جان؛

محصول [نام محصول] موجود شد. تا ساعت ۱۸ می‌تونی با کد تخفیف [کد تخفیف] این محصول رو با ۱۰ درصد تخفیف خریداری کنی!

کافیه به لینک زیر مراجعه کنی:

[لینک]

جمع‌بندی نهایی

حال که با نکات مهم ارسال پیامک موجود شدن محصول در سایت آشنا شده و راهنمای قدم به قدم آن را فرا گرفتید، در انتها لازم است به چند نکته ضروری نیز اشاره کنیم که آنها را نیز رعایت کنید. این نکات از آنجایی اهمیت دارند که صرفا ارسال پیامک به چنین مشتریانی قرار نیست فروش شما را افزایش دهد؛ بلکه برای نتیجه گرفتن باید این موارد را که مهم‌ترین نکات در بازاریابی پیامکی هستند رعایت کنید:

  1. پیامک را در زمان مناسب ارسال کنید. ارسال در زمان‌هایی مانند نیمه شب یا زمانی مشتری مشغول کارهای روزمره خود است نه‌تنها اثرپذیر نیست، بلکه موجب ایجاد مزاحمت و مکدر شدن برند شما خواهد شد.
  2. از ابزارهای تحلیل گزارش برای موفقیت این روش استفاده کنید تا بر اساس این گزارشات متن ارسال را بهبود داده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  3. برای اینکه به امکانات بیشتری برای تحلیل رفتار مشتری و اطلاع از داده‌های بیشتر در اختیار داشته باشید، از ابزارهای کوتاه کننده لینک مانند zaya.io استفاده کنید.
  4. در ارسال لینک خرید، دقیقا همان محصولی را بفرستید که مشتری برای اطلاع از موجودی آن شماره خود را وارد کرده است. قرار دادن لینک‌های اضافه یا لینک دیگر فقط باعث سردرگمی مشتری خواهد شد.
  5. اگر محصول شما متغیر است، یعنی دارای رنگ‌بندی و اندازه‌های گوناگون است؛ بهتر است که در متن پیامک ویژگی‌های این‌چنین را نیز ذکر کنید که مشتری واقعا همان محصولی که نیاز دارد را بررسی کند.

پیامک اطلاع رسانی از موجودی کالا بهترین ابزار برای جذب مشتریان بالقوه است که نرخ تبدیل بسیار بالایی را به همین دلیل دارد. از همین‌رو نوشتن متن مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که اکیدا توصیه می‌شود برای ایجاد صمیمیت با مشتری و اثرگذاری در ذهن وی، از اطلاعات مشتری همچون نام برای شخصی سازی متن پیامک استفاده کنید.



منبع